اپلیکیشن تشخیص بیماری مالاریا در گوشی های هوشمند

امروزه اپلیکیشن های مختلف گوشی های هوشمند در زمینه های متنوعی مثل سرگرمی، موسیقی، عکاسی و ... کاربرد دارند. طبق آمار اعلام شده در آخرین نشست خبری در رابطه با توسعه گوشی های هوشمند ، هر فرد به طور عادی 10- 20 اپلیکیشن در گوشی هوشمند خود دارد که 3 - 5 عدد از این اپلیکیشن ها با زمینه ی اجتماعی یا سرگرمی ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار اپلیکیشن های اجتماعی و سرگرمی که مردم به طور روزانه از آن استفاده می کنند، وجود اپلیکیشن هایی در رابطه با سلامت نیز ضروریست.

شهر هوشمند , فناوری

امروزه اپلیکیشن های مختلف گوشی های هوشمند در زمینه های متنوعی مثل سرگرمی، موسیقی، عکاسی و ... کاربرد دارند. طبق آمار اعلام شده در آخرین نشست خبری در رابطه با توسعه گوشی های هوشمند ، هر فرد به طور عادی 10- 20 اپلیکیشن در گوشی هوشمند خود دارد که 3 - 5 عدد از این اپلیکیشن ها با زمینه ی اجتماعی یا سرگرمی ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

در کنار اپلیکیشن های اجتماعی و سرگرمی که مردم به طور روزانه از آن استفاده می کنند، وجود اپلیکیشن هایی در رابطه با سلامت نیز ضروریست. اخیرا پروژه ی Lifesens اپلیکیشنی برای گوشی های هوشمند طراحی کرده که مرتبط با تشخیص میزان مرگ و میرکودکان ناشی از عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری مالاریا است.

در حال حاضر، آزمایش های تشخیص سریع بیماری مالاریا ( RDTs) که در سراسر کشورهای جنوب صحرای آفریقا و سایر نقاط جهان انجام می گیرند فقط 40 درصد دقت دارند. این در حالیست که دقت اپلیکیشن Lifesens در آزمایش های انجام شده بیش از 94 است.

عملکرد اپلیکیشن Lifesens ساده است. کافیست که یک قطره خون از بیمار را به عنوان نمونه روی یک اسلاید با رنگی که فقط انگل مالاریا می تواند جذب کند، قرار دهید. سپس تصویری از آن اسلاید را با گوشی هوشمند مجهز به لنزی با بزرگنمایی 350 برابر بگیرید و سلول های خونی را مشاهده کنید وبا استفاده از یک الگوریتم خاص که عناصر متفاوت در تصویرو گلبول های قرمز را شناسایی می کند ،بیماری مالاریا را تشخیص دهید.

هنگامی که اپلیکیشن Lifesens سلول های بیمار را شناسایی می کند، داده ها که شامل مختصات جغرافیایی نیز هستند به وب منتقل می شوند تا متخصصان و دانشمندان روند پیشرفت بیماری و شیوع آن را بررسی کنند. علاوه بر این با استفاده از پرتال وب، می توان تمام اطلاعاتی را که در پروژه های مختلف پزشکی قرار دارد در یک نقشه ی تلفن همراه قرار دارد و یک تصویر کلی از نقاطی که مالاریا در آن شیوع بیشتری دارد ارائه داد.

به گفته ی Jason Wakizaka ، یکی از اعضای تیم Lifesens ، شما می توانید حتی بدون دسترسی به اینترنت از این اپلیکیشن استفاده کنید. با ذخیره داده ها در گوشی واتصال به اینترنت در هر زمان می توان داده ها را به سرویس های Cloud منتقل کرد تا اطلاعات لازم روی نقشه مشخص شوند.

بر اساس آمارهای Lifesens ، نرخ مرگ ومیر کودکان با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در پزشکی وجود دارد، غیرقابل قبول است. حدود 29000 کودک زیر 5 سال عمدتا به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند. این مقدار معادل 21 مرگ در هر دقیقه است و لازم به ذکر است که بیش از 85% از مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا به کودکان زیر 5 سال اختصاص دارد.

پروژه Lifesens که متشکل از یک تیم 5 نفره از دانشجویان خلاق از رشته های مختلف است، در نظر دارد به طور مستقیم عوامل مرگ ومیر ناشی از مالاریا در کودکان را در سراسر جهان با استفاده از اپلیکیشن Lifesens کاهش دهد. مهم تر از همه این برنامه می تواند توسط تلفن همراه برای هر کسی قابل استفاده باشد و هیچ آموزش ویژه ای برای استفاده از این اپلیکیشن لازم نیست. امید است با استفاده از این اپلیکیشن زندگی هزاران کودک که تحت تهدید این بیماری قرار دارند نجات پیدا کند.