اینترنت اشیا، گردشگری و فرصت‌های پیشرو

اینترنت اشیا، گردشگری و فرصت‌های پیش رو

صنعت گردشگری با وجودی که همواره به دنبال آخرین نوآوری‌ها است با این وجود به نظر می‌رسد از تکنولوژی اینترنت اشیا و فرصت‌های مرتبط به آن غافل مانده است.

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی، دستگاه‌ها، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و موارد دیگر است که با الکترونیک، نرم‌افزار، سنسورها و اتصال به شبکه تعبیه شده است که این اشیا را قادر به جمع‌آوری و تبادل اطلاعات می‌کند. صنعت گردشگری با وجود اینکه همواره به دنبال آخرین نوآوری‌ها است با این وجود به نظر می‌رسد از تکنولوژی اینترنت اشیا و فرصت‌های مرتبط به آن غافل مانده است.

IoT چگونه بر صنعت گردشگری تأثیر می‌گذارد؟

با IoT فرصت‌ها و چالش‌های بزرگی می‌توان ایجاد کرد. با جریان مداوم اطلاعات، افراد می‌توانند در مورد جهان بیشتر آگاهی یابند و البته شرکت‌ها نیز می‌توانند در مورد افراد اطلاعات بیشتری بگیرند.

در سال 2016، دیگر بحثی در مورد IoT وجود نداشت و آنچه که اهمیت داشت چگونگی پیاده‌سازی آن بود. طبق گفته Gartner وCisco نودونه درصد از اشیا فیزیکی که ممکن است یک روز به شبکه وصل شوند، هنوز هم بدون ارتباط هستند، 6.4 بیلیون مورد اتصال در سراسر جهان در سال 2016 و تا سال 2020 حدود 21 بیلیون دستگاه مربوط به اینترنت اشیا بکار برده خواهد شد. 

چطور از IOT می‌توان در جهت مشتری مداری و گردشگری استفاده کرد؟

برخی از صاحبان هتل‌ها ،راهنماهای موبایلی مانند Starwood و Hilton را معرفی کردند . مهمانان دیگر نیازی به انتظار در پارکینگ ندارند. از طریق اپلیکیشن تلفن همراه، مهمانان مطلع می‌شوند که اتاقشان آماده است. فقط کافیست گوشی خود را در مقابل قفل در حرکت داده تا درب باز شود. راهنماهای موبایلی رضایت مهمان و احتمال رزرو اتاق از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت هتل را افزایش می‌دهند.

مرحله بعدی جمع‌آوری داده‌ها از هر اتاق با به‌کارگیری یک هویت دیجیتال منحصربه‌فرد است. هر اتاق می‌تواند بصورت جداگانه رزرو، رتبه‌بندی و بررسی شود. علاوه بر این، هر مهمان می‌تواند با شناسایی اتاق نظارت شود. این موضوع به هتل‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌هایی در مورد اولویت‌های مهمانان به منظور ارائه تجربه‌های سفارشی‌تر در طول اقامت بعدی‌شان بدست آورند:دمای اتاق کاملاً تنظیم شده، لیست پخش پیشنهادی بر اساس خوانندگان مورد علاقه، انتخاب کانال‌های تلویزیونی بر اساس عادت‌های مشاهده، دسته‌بندی ایدئال از اقلام مینی بار و غیره.

IoT همچنین امکان انجام تعمیرات از راه دور را نیز فراهم می‌کند. تجهیزاتی که خوب عمل نمی‌کند را می‌توان پیش از آنکه مشکل اساسی به وجود بیاید شناسایی و تجزیه و تحلیل کرد، این به این معنیست که تعمیرات می‌تواند برای یک زمان مناسب برنامه‌ریزی شود و اتاق‌ها دیگر نیازی به بسته شدن برای تعمیرات نداشته باشند.