تکامل شبکه‌های بی‌سیم با فناوری 5G (قسمت اول)

تکامل شبکه‌های بی‌سیم با فناوری 5G (قسمت اول)

فناوری نسل پنجم باعث جهش در پوشش، ظرفیت و تراکم شبکه‌های بی‌سیم خواهد شد. این فناوری عصر جدیدی از قابلیت‌های تکنولوژیکی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد رویای مربوط به آینده توسط نویسندگان علمی تخیلی با قدرت فناوری 5G امکان‌پذیر باشد.

فناوری

فناوری نسل پنجم باعث جهش در پوشش، ظرفیت و تراکم شبکه‌های بی‌سیم خواهد شد. این فناوری عصر جدیدی از قابلیت‌های تکنولوژیکی را در اختیار شما قرار می‌دهد. یک سری سؤال از ذینفعان توسعه شبکه 5G پرسیده شده است که پاسخ‌های آنها در این مطلب مورد بحث قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد رویای مربوط به آینده توسط نویسندگان علمی تخیلی با قدرت فناوری 5G امکان‌پذیر باشد. شبکه‌ی نسل پنجم 10 تا 100 برابر سریعتر از G4 خواهد بود، درحالی‌که 4G دارای سرعت Mbps 50 است، انتظار می‌رود 5G سرعت به Gbps20 برسد. علاوه بر این، تکنولوژی 5G باعث می‌شود زمان تأخیر از ms 50 به ms 1 کاهش یابد. این باعث می‌شود جهش بزرگی در پوشش، ظرفیت و تراکم شبکه‌های بی‌سیم ایجاد شود. این فناوری موجب افزایش فناوری اینترنت اشیا (IoT) خواهد شد و در عصر جدیدی از قابلیت‌های تکنولوژیکی قرار خواهد گرفت اما حتی افرادی که در خط مقدم این نوآوری هستند مطمئن نیستند که نسل جدید پلتفرم‌های بی‌سیم چه تأثیری بر بازارها و صنایع مختلف خواهد داشت.

چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با تکنولوژی 5G چیست؟ چه زمانی شروع کنیم؟ شرکت‌کنندگان در این گزارش این پرسش‌ها را پاسخ دادند که برخی از نکات برجسته‌ی آن در ادامه مطرح می‌شود:

1.    بیشتر افراد معتقدند 5G یکی از روندهای اصلی تکنولوژی در دو سال آینده خواهد شد

در حال‌ حاضر شرکت‌ها گوشی‌هایی با قابلیت 5G عرضه کرده‌اند. اپراتورهای. AT & T و Verizon هر دو اعلام کرده‌اند که قصد دارند گوشی 5G خود را در بهار 2019 معرفی کنند. در ماه اکتبر، Verizon شبکه‌ی نسل پنجم را در چهار شهر ایالات‌متحده آمریکا راه‌اندازی کرد. اگر چه این تنها یک نمود کوچک از تکنولوژی 5G  است اما پتانسیل تبدیل شدن به جریان اصلی در آینده نه چندان دور را دارد.

در نظرسنجی Jabil، 60 درصد از پاسخ‌دهندگان پاسخ دادند که 5G در جریان دو سال آینده روندهای اصلی را شامل می‌شود. فقط بیش از 20 درصد انتظار دارند که این روند سه سال طول بکشد، 11 درصد هم فکر می‌کنند که چهار سال طول می‌کشد و فقط 5 درصد پیش‌بینی می‌کنند که بیش از پنج سال طول خواهد کشید.

2.    پیشرو بودن فناوری 5G 

با وجود خوش‌بینی در مورد گسترده شدن 5G در چند سال آینده، بسیاری از شرکت‌های مخابراتی، هنوز هم در مرحله طراحی معماری یا برنامه‌ریزی راهکارهای شبکه نسل پنجم هستند. درحالی‌که ارائه‌دهندگان خدمات بزرگتر و برجسته مانند Verizon و AT & T در پی راه‌اندازی راهکارهای 5G خود پیشرفت بیشتری دارند، شرکت‌های کوچک ممکن است برای جمع‌آوری منابع، تخصص و شرکای مورد نیاز برای دستیابی به چنین فناوری با مشکلاتی روبرو شوند.

تقریباً از هر چهار شرکت در مرحله توسعه خدمات و یا در حوزه آزمایشگاه ، 19 درصد در مرحله اولیه پیاده‌سازی این تکنولوژی قرار دارند. این نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها ممکن است در پیوستن به طرح دو ساله روند اصلی به کندی پیش بروند.

3.    انتظار پذیرش 5G در آمریکای شمالی

67 درصد از شرکت‌کنندگان بر این باورند که آمریکای شمالی شروع به بکارگیری این تکنولوژی خواهد کرد. اروپا نیز رتبه دوم را با 12 درصد کسب کرد. ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی ایالات‌متحده در حال حاضر مسئولیت استقرار تجاری 5G را بر عهده دارند.

بر اساس یک مطالعه توسط شرکت Ericsson ، تمام اپراتورهای بزرگ ایالات‌متحده در حال برنامه‌ریزی هستند تا 5G را تا اواخر سال 2019 معرفی کنند. در حال حاضر، Verizon  در حال انجام مقدمات این فناوری است، و AT & T نیز در آستانه معرفی خدمات حمل و نقل در بستر 5G  است، به این معنی که بازار ایالات‌متحده آمریکا از یک بستر ثابت و جدید رادیویی 5G با قابلیت تجاری بهره‌مند خواهد شد.

با توجه به فراوانی پیشرفت‌هایی که 5G ایجاد می‌کند کشورهای پذیرای این فناوری هستند می‌توانند یک دهه مزایای رقابتی را حفظ کنند. طبق گفته شرکت نوکیا، از نخستین بار که LTE به بازار عرضه شد، آمریکای شمالی، سود بیش از 6. 6 میلیارد دلار را در طی پنج سال گذشته در اختیار دارد. این نکته‌ای است که نشان می‌دهد نخستین ارائه‌دهنده 5G سودی برابر یا حتی از آن فراتر خواهد داشت.

مطالب مرتبط

تقابل دو فناوری 5G و WiFi-6 در سال 2019

انتظار می‌رود در سال جدید فناوری‌های جدید WiFi-6 موجب تحول در IoT و به طور کلی ارتباطات تلفن همراه با سرعت بیشتر، توان مصرفی پایین و پهنای باند بالا باشد. در ادامه خواهیم دید که این فناوری‌های در حال ظهور برای آینده IoT بسیار هیجان انگیز هستند.

شبکه‌های سلولی وLPWAN ها، گزینه‌های ارتباطی در شهرهای هوشمند

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، انتظار می‌رود ارزش سهام بازارهای هوشمند از 308 میلیارد دلار در سال 2018 به 717.2 میلیارد دلار تا سال 2023 افزایش یابد. با توجه به این ارقام پیش‌بینی می‌شود که صنعت در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

شبکه‌های سلولی چگونه بستر مناسب را برای IoT فراهم می‌کنند؟ (قسمت اول)

شبکه‌های تلفن همراه اساس عملکرد بسیاری از فعالیت‌هایی که در طول روز با آن مواجه هستیم می‌باشد. به‌عنوان‌مثال این شبکه به ما اجازه می‌دهند به اینترنت دسترسی پیدا کنیم، از سرویس‌های اتومبیل مانند اسنپ استفاده نماییم، با دوستانمان ارتباط برقرار کنیم و فیلم‌های موجود در اینترنت را تماشا کنیم. علاوه بر مزایای شخصی که همه ما آشنایی داریم، شبکه‌های سلولی نیز نقش مهم و رو به رشدی در بسیاری از برنامه‌های کاربردی اینترنت دارند.

شبکه‌های زیرساخت اینترنت اشیا; شبکه‌های سلولی و LPWAN

اینترنت اشیا (IoT) به ارتباطات معتبری برای ایجاد شبکه‌ها و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیاز دارد. با توجه به طیف گسترده‌ای از موارد استفاده، برنامه‌ها و الزامات، طیف وسیعی از فناوری‌های ارتباطی نیز وجود دارند که اپراتورها، توسعه دهندگان و شرکت‌ها / مشتریان می‌توانند انتخاب کنند.