شبکه‌های سلولی چگونه بستر مناسب را برای IoT فراهم می‌کنند؟ (قسمت دوم)

شبکه‌های سلولی چگونه بستر مناسب را برای IoT فراهم می‌کنند؟ (قسمت دوم)

در مطلب گذشته شبکه‌های سلولی و چگونگی عملکرد آنها را به طور مختصر بررسی کردیم، در این مطلب به نسل‌های مختلف شبکه‌های سلولی و تکنولوژی‌های NB-IoT و LTE-M می‌پردازیم.

اینترنت اشیا IoT

در مطلب گذشته شبکه‌های سلولی و چگونگی عملکرد آنها را به طور مختصر بررسی کردیم، در این مطلب به نسل‌های مختلف شبکه‌های سلولی و تکنولوژی‌های NB-IoT و LTE-M می‌پردازیم.

سیستم‌های 1G، در اوایل دهه 1980 معرفی شد. هر نسل، باند فرکانس جدید، سرعت داده بالاتر و تکنولوژی انتقال جدید را به ارمغان آورده است. ازآنجاکه هر نسل متمایز است، به همین دلیل است که شما ممکن است پوشش 4G را در تلفن خود نداشته باشید اما بااین‌وجود، شبکه‌های نسل سوم هنوز هم فعال هستند.

آیا شبکه‌های سلولی گزینه خوبی برای IoT محسوب می‌شوند؟

مناسب بودن این شبکه به استفاده خاص شما بستگی دارد. همانطور که در پست قبلی ذکر شده است، شبکه‌های سلولی برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی IoT مناسب نیستند چراکه علاوه بر مصرف انرژی زیاد هزینه‌ی بالایی هم دارند. در نتیجه این شبکه‌ها برای اپلیکیشن‌هایی که به منبع تغذیه مستقیم وصل می‌شوند، داده‌های زیادی را ارسال می‌کنند و باید در مکان‌های شلوغ عمل نمایند، اما در طرف دیگر برای دستگاه‌هایی که از طریق سنسورها به یکدیگر متصل می‌شوند، شبکه‌های سلولی نمی‌تواند انتخاب مناسبی به حساب بیاید.

برای حل این مشکل حامل‌ها با تکنولوژی‌های جدید سلولی مثل NB-IoT و LTE-M که به طور خاص برای اینترنت اشیا در نظر گرفته شده‌اند، پیش می‌روند. به رغم اینکه برای برقراری ارتباط این حامل‌ها باید همچنان نزدیک به برج‌های سلولی قرار گرفت، این تکنولوژی‌ها هزینه ‌کم، پهنای باند کم و نیاز به شارژ کمتر را فراهم می‌کنند که امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدید IoT را امکان‌پذیر می‌نمایند.

نسل بعدی ارتباطات سلولی انقلابی با ارائه سرعت تا Gbps 100 ایجاد می‌کند. این پهنای باند وسیع برای بسیاری از کاربردهای آینده از جمله وسایل نقلیه خودران، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و غیره مناسب خواهد بود.

شاید یکی از اثرات تغییر پذیری 5G جایگزینی برای کابل فیزیکی باشد. به جای زمان و منابع فشرده ساخت زیرساخت‌های کابل، شهرها و شرکت‌ها می‌توانند از 5G برای پاسخگویی به نیازهای خود استفاده کنند. همچنین برنامه‌های کاربردی جدید را برای استفاده از تکنولوژی ابر فراهم می‌کند، که قبلاً توسط مقدار داده‌های موردنیاز برای فرستادن محدود شده و به جای آن به پردازش محلی متوسل شده بود.

علاوه بر پهنای باند بالا، 5G همچنین تأخیر فوق العاده کم و درجه بالایی از قابلیت اطمینان را وعده داده است که آن را قادر به اجرای برنامه‌های کاربردی صنعتی IoT می‌نماید. کارخانه‌های آینده می‌توانند اترنت سیمی را در محیط‌های صنعتی تولید کنند تا به کارخانه‌های پویا و قابل تنظیم که با خواسته‌ها و الزامات جدید تغییر می‌کنند، تبدیل شوند.

 

مطالب مرتبط

اهداف اینترنت اشیا در سال 2019 چیست؟

اینترنت اشیا فعالیت خود را به عنوان یک تکنولوژی نو ظهور در سال 2019 شروع کرده است اما اهمیت آن توسط عموم مردم هنوز به طور کامل درک نشده است.

استفاده از شبکه‌های MC-IoT برای جلوگیری از آسیب شبکه‌های برق - قسمت اول

شهرداری‌ها و خدمات اجتماعی ایالات‌متحده که در مناطق پرخطر قرار دارند اغلب با خسارات ناشی از بلایای طبیعی مواجه هستند. با اینکه فاجعه بارها و بارها به مناطق مختلف آسیب رسانده است، اما می‌تواند باعث آسیب گسترده به سیستم‌های ارتباطی حیاتی نیز بشود.

شبکه‌های زیرساخت اینترنت اشیا; شبکه‌های سلولی و LPWAN

اینترنت اشیا (IoT) به ارتباطات معتبری برای ایجاد شبکه‌ها و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیاز دارد. با توجه به طیف گسترده‌ای از موارد استفاده، برنامه‌ها و الزامات، طیف وسیعی از فناوری‌های ارتباطی نیز وجود دارند که اپراتورها، توسعه دهندگان و شرکت‌ها / مشتریان می‌توانند انتخاب کنند.

چشم‌انداز و پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا (اینفوگرافی)

اینترنت اشیا یک واژه عمومی یا اصطلاح چتری برای بسیاری از اشیایی است که به اینترنت متصل می‌گردند. IoT به زودی آینده جهان و ‌سبک ‌زندگی ما را دچار تغییر‌ و تحولاتی خواهد نمود. در اینفوگرافی زیر برخی از پیش‌بینی‌های مربوط به آینده و چشم انداز اینترنت اشیا (IoT) که در سال‌های نه چندان دور آینده شاهد آن خواهیم بود، آمده است