مصرف هوشمند انرژی با اینترنت اشیا و ساختمان‌های دیجیتال

مصرف هوشمند انرژی با اینترنت اشیا و ساختمان‌های دیجیتال

اینترنت اشیا (IoT) گام بعدی در بهره‌برداری از تکنولوژی‌هایی است که بخشی از آن پیش از این توسط گوشی‌های هوشمند در دسترس بوده است. کارایی تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند موجب شده است تا امکان استفاده از تعدادی دیگر از دستگاه‌های عمومی با استفاده از اتصالات شبکه‌های توان پایین فراهم شود.

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا (IoT) گام بعدی در بهره‌برداری از تکنولوژی‌هایی است که بخشی از آن پیش از این توسط گوشی‌های هوشمند در دسترس بوده است. کارایی تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند موجب شده است تا امکان استفاده از تعدادی دیگر از دستگاه‌های عمومی با استفاده از اتصالات شبکه‌های توان پایین فراهم شود.

راهکارهای IoT دنیای دیجیتال را به ساختمان‌ها گسترش می‌دهد. سنسورهای انرژی توانایی تعیین خرابی‌های مرتبط با مصرف انرژی در داخل ساختمان‌های دیجیتال را فراهم می‌کنند. این سنسورها معمولاً به صورت توزیع شده و درمکان‌های فیزیکی مختلف مستقر می‌شوند. پیش از این، زمانی که یک وقفه در محل رخ می‌داد، علت خرابی به راحتی شناخته نمی‌شد زیرا برای تعیین آسیب پیش آمده در بخشی از نیروگاه، هیچ آزمایش خارج از باند وجود نداشت.

بدیهی است که یک مشکل بزرگ برای ارائه دهندگان راهکارهای مرتبط با انرژی وجود دارد زیرا بسیاری از این سایت‌ها به صورت بالقوه بدون سرنشین هستند. بدین ترتیب هنگامی‌که یک وقفه اتفاق می‌افتد، مرکز عملیات نیاز به تجزیه و تحلیل برای تعیین نحوه بازگرداندن خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن و همچنین کاهش هر گونه عواقب تجاری منفی را بر عهده دارند.

راهکارهای مدیریت انرژی IoT توانایی تشخیص دامنه مشکل را پیش از قطع شدن فراهم می‌کند. درحالی‌که هزینه‌های تلفنی ناخواسته مرتبط با این مشکل ممکن است بر اساس نوع قطع برق متفاوت باشد، به‌طور قابل‌توجهی به بودجه عملیاتی برای ارائه پشتیبانی و تعمیر و نگهداری کمک می‌کند. این راهکار تلاش می‌کند تا هزینه‌های مربوط را با تعیین علت قطع برق بهینه سازد.

هنگامی‌که قطع برق به‌طور غیر مستقیم مربوط به از دست دادن انرژی است، تکنسین‌ها ممکن است تجهیزات چرخه برق را برای بازگشت خدمات فراهم کنند. این روند به‌طورکلی مربوط به مسائل سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه در رایانه است، که در بسیاری از برنامه‌های در حال اجرا مشکل‌ساز می‌باشند.

به‌عنوان‌مثال، سیستم‌عامل برای برخی از تجهیزات ممکن است قفل شود. یکی از ویژگی‌های کلیدی مدیریت برق IoT توانایی از راه دور برای ورود به تجهیزات هوشمند از جمله PLC ها است. دستگاه IoT به این ترتیب می‌تواند گسل‌های اساسی را بدون نیاز به دستیابی از راه دور از بین ببرد. از طرفی افزایش رضایت مشتری و سطح دسترسی، مزایایی است که می‌تواند از گزارش دقیق سطح خدمات حاصل شود. 

اغلب هنگامی‌که انرژی هوشمند در مکانی مانند بلوک اداری مستقر می‌شود، باید زیرساخت‌های آن ساختمان دیجیتالی شوند. این ساختمان‌های دیجیتال فراتر از صرفه‌جویی در مدیریت برق مورد استفاده کامل برای IoT هستند. به‌عنوان‌مثال در بسیاری از ساختمان‌ها، آلارم دود باید به صورت دستی آزمایش شود. اغلب باتری دستگاه خراب شده یا اتصال سیمی به پانل کنترل مرکزی قطع شده است. در یک ساختمان دیجیتال، یک سنسور دود دارای تشخیص و اعلان آنلاین و به هنگام است. در ساختمان دیجیتال، وضعیت تمام سنسورهای دود همیشه شناخته شده و در نتیجه امن‌تر است.

اکثر ساختمان‌ها به درهای خروج اضطراری دارند. این درها را می‌توان به یک سنسور درب IoT مجهز کرد که باعث استفاده از آنها می‌شود و به طور خودکار اعلان را می‌فرستد. علاوه بر نمونه‌های عملی فوق، بسیاری از موارد استفاده بالقوه برای IoT در ساختمان‌های دیجیتال را می‌توان تصور کرد. با این وجود، راهکارهای IoT حاصل شده برای این مشکلات باید متناسب با نیازهای کسب و کار طراحی شوند.

مطالب مرتبط

مزایای یکپارچگی دو تکنولوژی رایانش ابری و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک میدان وسیع است و شامل انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی است. هیچ راهکار مناسبی برای همه‌ی چالش‌های موجود وجود ندارد. بنابراین شرکت‌های IoT باید تصمیم خود را مبنی بر اینکه آیا ابر برای آنها مناسب است، اتخاذ کنند.

راهکارهای مدیریتی IoT و چالش‌های مربوط به آن

مدیریت دستگاه‌های IoT مجموعه‌ای از چالش‌های مرتبط با امنیت و اتصال را به همراه دارد که به‌طورمعمول خارج از توانایی‌های اصلی تکنولوژی IT/OT می‌باشد.

مزایای همکاری دو تکنولوژی Blockchain و IoT

از آغاز سال 2018، چند گزارش و مقاله علمی پیش‌بینی کرده بودند که همکاری و ادغام اینترنت اشیا با بلاک چین یک جهش مهم برای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. امروزه بیشترین چالش‌های اساسی IoT مربوط به حوزه امنیت آن از جمله اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها، ذخیره‌سازی امن داده‌ها و همچنین مسئله یکپارچگی، تداوم و سازگاری انواع مختلف داده‌ها می‌باشد.

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.