نقش سنسورها و محرکها در سیستم‌های اینترنت اشیا

نقش سنسورها و محرکها در سیستم‌های اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به ندرت بدون گفتگو در مورد داده‌ها و اطلاعات جدید اکوسیستم مورد بحث قرار می‌گیرد. هوش و ارزش یک سیستم اینترنت اشیا (IoT) بر اساس آنچه می توان از داده‌ها آموخت عنوان می‌شود و سنسورها منبع اصلی این داده‌ها هستند.

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا به ندرت بدون گفتگو در مورد داده‌ها و اطلاعات جدید اکوسیستم مورد بحث قرار می‌گیرد. هوش و ارزش یک سیستم اینترنت اشیا (IoT) بر اساس آنچه می توان از داده‌ها آموخت عنوان می‌شود و سنسورها منبع اصلی این داده‌ها هستند.

با توجه به نوآوری‌های جدید در مواد و نانوتکنولوژی، سنسورها با سرعتی که قبلاً دیده نشده است، در حال توسعه می باشند. افزایش دقت، کاهش اندازه و هزینه و همچنین توانایی اندازه‌گیری یا کشف مواردی که قبلاً امکان‌پذیر نبودند، اکنون امکان‌پذیر شده است. در حقیقت، فناوری آنقدر سریع در حال پیشرفت است که یک تریلیون سنسور جدید سالانه در دستگاه‌های مختلف مستقر می‌شود.

اصطلاح بهتر برای کلمه سنسور، مبدل است. مبدل وسیله‌ای فیزیکی است که یک شکل انرژی را به شکل دیگری تبدیل می‌کند بنابراین در مورد یک سنسور برخی از پدیده‌های فیزیکی را به یک ضربه الکتریکی تبدیل می‌کند که پس از آن می‌توان مقدار آن را خواند و تفسیر کرد. میکروفون سنسوری است که انرژی لرزشی (امواج صوتی) را دریافت می‌کند و آن را برای سایر اجزای موجود در سیستم تبدیل می‌کند.

نوع دیگری از مبدل‌هایی که در بسیاری از سیستم‌های IoT با آن روبرو خواهید شد، محرک است. به زبان ساده یک محرک در جهت معکوس یک سنسور کار می‌کند. ورودی الکتریکی را می‌گیرد و آن را به کار فیزیکی تبدیل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، یک موتور الکتریکی، یک سیستم هیدرولیک و یک سیستم پنوماتیک انواع مختلفی از محرک‌ها هستند.

در سیستم‌های معمولی IoT، یک سنسور ممکن است اطلاعات و مسیر را در یک مرکز کنترل که در آن تصمیم‌گیری می‌شود جمع کند و یک فرمان مربوطه در پاسخ به آن ورودی حساس به محرک ارسال شود.

حسگرهای مختلفی وجود دارد سنسورهای جریان، سنسورهای دما، سنسورهای ولتاژ، سنسورهای رطوبت و غیره. علاوه بر این روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری همین موارد وجود دارد. به‌عنوان‌مثال جریان هوا می‌تواند با استفاده از یک پیشران کوچک مانند آنچه که در یک ایستگاه هواشناسی مشاهده می‌کنید اندازه‌گیری شود.

انواع محرکهای مورد استفاده در اینترنت اشیا (IoT)

محرک‌ها همانطور که از نامشان پیداست می‌توانند در شرایط مختلف واکنش نشان دهند تا عملکرد صحیحی از ماشین‌ها یا دستگاه‌هایی که در آنها تعبیه شده امکان پذیر کنند. محرکها گاهی بسیار کوچک هستند اما اثر کار آنها را می‌توان در وسایل نقلیه، ماشین‌های صنعتی یا سایر تجهیزات الکترونیکی شامل فناوری‌های اتوماسیون احساس کرد.

بر اساس الگوی ساخت و سازها و نقشی که در یک محیط خاص IoT دارند می‌توان آنها را به چهار دسته اصلی تفکیک کرد:

  • محرک‌های خطی: این نوع محرک‌ها برای فعال کردن حرکت جسم یا عنصر در یک خط مستقیم استفاده می‌شوند.
  • موتورها: حرکات چرخشی دقیق اجزای دستگاه یا اشیاء را قادر می‌سازند.
  • رله‌ها: این دسته از محرک‌ها شامل محرک‌های مبتنی بر الکترومغناطیسی هستند که به عنوان سوئیچ‌های برق در لامپ‌ها، بخاری‌ها یا حتی وسایل نقلیه هوشمند کار می‌کنند.
  • سلونوئید که بیشتر در وسایل خانگی به عنوان بخشی از مکانیسم‌های قفل یا تحریک استفاده می‌شود. همچنین به عنوان کنترل‌کننده در سیستم‌های کنترل نشت گاز و آب مبتنی بر IoT نیز عمل می‌کنند.

مطالب مرتبط

پایش دقیق وضعیت خاک با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا

چالش‌هایی که امروزه کشاورزان با آن روبرو هستند، مقدار زیادی خاک است که به نگهداری فیزیکی آنها نیاز دارد، برای بررسی منظم رطوبت خاک نیز باید مسافت زیادی توسط کشاورز طی شود. همچنین تخمین میزان آب مورد نیاز نیز دشوار و غالباً نادرست است.

انواع سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا - بخش اول

صنایع و سازمان‌ها مدتها است که از سنسورهای مختلف استفاده می‌کنند اما ظهور اینترنت اشیا سیر تکامل حسگرها را به سطح کاملاً متفاوتی منتقل کرده است.

انواع سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا-بخش دوم

در مطلب گذشته به معرفی برخی از سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا، کاربرد آنها در صنایع و نقش پلتفرم‌های اینترنت اشیا در جمع‌آوری داده‌ها پرداختیم، در این مطلب به بررسی دیگر سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا می‌پردازیم.

انواع سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا-بخش سوم

در بخش پایانی این مطلب به بررسی دیگر سنسورهای کاربردی در اینترنت اشیا نظیر سنسورهای تشخیص حرکت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، رطوبت و نوری می‌پردازیم.