انقلاب صنعتی و ظهور شهرهای هوشمند

انقلاب صنعتی چهارم و ظهور شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند در حال ظهور هستند و ما به دوران جدیدی از شهرنشینی و صنعتی شدن نزریک می‌شویم و باید درس‌هایی که از اولین انقلاب صنعتی در مورد حریم خصوصی و اختصاص فضا گرفتیم را به یاد بیاوریم.

شهر هوشمند

شهرهای هوشمند در حال ظهور هستند و ما به دوران جدیدی از شهرنشینی و صنعتی شدن نزریک می‌شویم و باید درس‌هایی که از اولین انقلاب صنعتی در مورد حریم خصوصی و اختصاص فضا گرفتیم را به یاد بیاوریم.

ظهور شهر هوشمند در دنیای مدرن امروز مشابه با آنچه در انقلاب صنعتی رخ داد، می‌باشد. انقلاب صنعتی در قرن هجدهم در بریتانیا آغاز و باعث تغییرات گسترده‌ای در جامعه شد که به سرعت به خارج از جزایر بریتانیا حرکت کرد و تغییراتی را در حوزه‌ی تکنولوژی، جامعه و اقتصاد به وجود آورد.

اگر داده‌ها غذای شهر هوشمند باشند، پس تأمین انرژی غذای شهر انقلابی پس از صنعتی شدن است. منابع انرژی جدید وسیله‌ای برای توسعه فناوری‌های جدید مانند ماشین‌های ریسندگی "Spinning Jenny" ایجاد کردند که باعث تغییر صنعت نساجی شد. انقلاب صنعتی نتیجۀ انقلاب مدرن کشاورزی بود.

روند صنعتی شدن که حدود سال 1750 در بریتانیا آغاز شد و بر اساس پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات سیاسی بود در نتیجه باعث افزایش مواد غذایی و رشد جمعیت شد. هر دو انقلاب ( صنعتی و هوشمندسازی) چندوجهی و پیچیده هستند اما آنچه در طی انقلاب صنعتی اتفاق افتاد افزایش تغییرات اجتماعی از جمله رشد نقدینگی موجود برای خرید کالاهای تولیدی، افزایش بهره‌وری و در نهایت حرکت بیشتر از زندگی روستایی به سمت زندگی شهری بود.

بین سال‌های 1750 و 1830، جمعیت انگلیس دو برابر شد و جمعیت برای کار در کارخانه‌ها به سمت مناطق شهری سرازیر گشت که به نوبه خود، تکنولوژی و محصولات بیشتری در آن زمان تولید شد. ما امروز شاهد تاریخ خود در برابر چهارمین انقلاب صنعتی هستیم. این انقلاب در صنعت و تولید بخشی از انقلاب دیجیتالی است که بیشتر سیاره ما را تحت تأثیر قرار داده است. یک مثال واضح در این زمینه، حرکت تکنولوژی‌های جدید مانند اتوماسیون و رباتیک است. اتوماسیون باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و کارها را سریعتر انجام می‌دهد. همانطور که مخترعان ماشین‌های ریسندگی تائید می‌کنند، اتوماسیون در صنعت اتفاقی کاملاً جدید نیست اما فناوری‌های جدید که در حال پیشرفت هستند، مسیری را برای نوآوری، بهینه‌سازی و بهره‌وری برای تمام بخش‌های صنعت فراهم می‌کنند که مشابه آن قبلاً دیده نشده است.

در این راستا با ادغام اینترنت اشیا (IoT) با پیشرفت کارایی و کاهش هزینه سنسورها، و همچنین رباتیک و AI یک تحول و انقلاب بنیادی برای ایجاد یک دوره جدید در تاریخ تولید در راه است.
ماشین‌های ریسندگی اولین قدم در دنیای صنعتی ما بوده است که منجر به تشکیل ماشین‌های متصل که با یکدیگر صحبت می‌کنند و از یادگیری ماشین (ML) و کلان داده‌ها برای بهبود اتوماسیون استفاده می‌کنند، شده است. در این بین، روحیه جمعی زندگی آینده را به عنوان یک هدف برای جامعه به مدت چندین دهه موردتوجه قرار داده است که می‌تواند این شهر رؤیایی را در آینده ایجاد کند.

همانطور که ما به طور مداوم به رشد شهرنشینی ادامه می‌دهیم و با فرایندهای صنعتی متصل شده، کار خود را به راه می‌اندازیم، آیا می‌توانیم حفظ حریم خصوصی که در جوامع و شهرک‌های گذشته ما وجود دارد، حفظ کنیم؟ یا همانطور که بریتانیا در زمانی که کارگران بعد از انقلاب صنعتی اول وارد شهرها شدند، همان اشتباهات را مرتکب شویم؟ شهرهایی که اغلب یک اتاق مجزا برای یک خانواده پنج یا شش نفره بود که حتی می‌بایست با مهاجرین نیز مشارکت می‌داشتند تا هزینه‌ها را به اشتراک بگذارند. بنابراین ما باید از اینکه چهارمین انقلاب صنعتی به طور غیرمستقیم حریم ساکنان شهرهای هوشمند را نقض نمی‌کند تحقیقات گسترده‌تری انجام دهیم.

مطالب مرتبط

هوشمندسازی و روابط اجتماعی، یک فرصت یا تهدید

امروزه واژه هوشمندسازی کاربرد گسترده‌ای یافته است و کسب‌وکارهای متعددی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار خدمات و تولیدات خود را زیر این پرچم معرفی نموده‌اند. اغلب کاربران و کسب‌وکارها بر سهولت و پیشرفتی که معلول هوشمندسازی بر جنبه‌های مختلف زندگی است، تأکید می‌کنند که یک واقعیت انکارناپذیر است. اما برخی نگرانی‌ها نیز همواره با مطرح شدن تکنولوژی‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روابط اجتماعی مطرح بوده است.

شبکه‌های سلولی وLPWAN ها، گزینه‌های ارتباطی در شهرهای هوشمند

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، انتظار می‌رود ارزش سهام بازارهای هوشمند از 308 میلیارد دلار در سال 2018 به 717.2 میلیارد دلار تا سال 2023 افزایش یابد. با توجه به این ارقام پیش‌بینی می‌شود که صنعت در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

شهر هوشمند و مهمترین ابعاد آن در سال 2019

شهرهای هوشمند، مراکزی هستند که داده‌های تولید شده توسط IoT را از طریق مشارکت‌های دولتی و خصوصی برای حل مشکلات واقعی مورد بحث قرار می‌دهند. با کاهش استفاده از انرژی از طریق بهبود شرایط ترافیکی، ساخت شهرهای هوشمند می‌تواند به سلامتی و زندگی ساکنان شهرها را در سراسر جهان بهبود بخشد.

چرا شهرهای هوشمند به سیاست‌های هوشمند نیاز دارند؟ (قسمت اول)

تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال پیشرفت است. این تکنولوژی حتی راه خود را در خانه‌هایمان پیدا کرده است، بنابراین بعید نیست که در عرصه‌ی توسعه‌ی شهری نیز فعالیت داشته باشد.