تقابل دو فناوری 5G و WiFi-6 در سال 2019

تقابل دو فناوری 5G و WiFi-6 در سال 2019

انتظار می‌رود در سال جدید فناوری‌های جدید WiFi-6 موجب تحول در IoT و به طور کلی ارتباطات تلفن همراه با سرعت بیشتر، توان مصرفی پایین و پهنای باند بالا باشد. در ادامه خواهیم دید که این فناوری‌های در حال ظهور برای آینده IoT بسیار هیجان انگیز هستند.

فناوری

انتظار می‌رود در سال جدید فناوری‌های جدید WiFi-6 موجب تحول در IoT و به طور کلی ارتباطات تلفن همراه با سرعت بیشتر، توان مصرفی پایین و پهنای باند بالا باشد. در ادامه خواهیم دید که این فناوری‌های در حال ظهور برای آینده IoT بسیار هیجان انگیز هستند. WiFi-6 نام نسل بعدی استاندارد بی‌سیم است که تحت نظر پروتکل فعلی ac802.11 می‌باشد. WiFi-6 به طور فنی با نام ax 802.11 شناخته می‌شود، اما علاوه بر تکنولوژی بی‌سیم جدید، طرح نامگذاری آن نیز متفاوت است.

WiFi-6 در مناطق وسیعی تا چهار برابر سریعتر و با پهنای باند بیشتری از سایر سیستم‌ها عمل می‌کند و به دستگاه‌های بی‌سیم اجازه می‌دهد تا از سرعت بیشتر بهره‌مند شوند.

انتظار می‌رود این فناوری‌های جدید، خانه‌ها و کسب و کارها را قادر سازد تا دستگاه‌های بیشتری را در زمان استفاده، با انرژی کمتری فعال کنند که پیشرفت مهمی محسوب می‌شود ،زیرا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تا سال 2020 نزدیک به 31 میلیارد دستگاه IoT در سراسر جهان فعال خواهد بود.

5G نامی است که برای تکنولوژی نسل بعدی 4G یا LTE جایگزین شده است. به طور معمول، شبکه‌های تلفن همراه مناطق بزرگتر را پوشش می‌دهند، درحالی‌که وای فای در مقیاس کوچکتر کار می‌کند. اتصالات سلولی 5G به طور قابل توجهی سریعتر از حتی سریعترین سرعت LTE در حال حاضر در دسترس است. به غیر از سرعت سریع، 5G درست مانند WiFi-6 پهنای باند و ظرفیت بیشتری را به شبکه‌ها می‌رساند. علاوه بر سرعت‌های سریع‌تر، هر دو فناوری قدرت سیگنال را در مناطق پر تراکم مانند مرکز شهرها بهبود می‌بخشند. این مکان‌ها قبلاً دارای ترافیک بی‌سیم بیش از حد بودند، اما با بهره‌گیری از شبکه‌های با ظرفیت بالاتر، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

در بخش کسب و کار، سرعت جدید و پهنای باند شبکه‌های WiFi-6 می‌تواند به راحتی برای مشتریان استفاده شود و همچنین دستگاه‌های متصل شده مانند چراغ‌ها را برای ارائه خدمات اضافی به خریداران را فراهم می‌کند. بهره‌وری از فناوری جدید می‌تواند به طور بالقوه هزینه‌ها را در هر دو شبکه و دستگاه‌های خود کاهش دهد و حتی کسب و کارهای کوچک را قادر به استفاده از این فناوری‌های جدید می‌کند.

به عنوان یک گزینه دیگر ، اتصال 5G تلفن همراه می‌تواند تنظیمات کسب و کار جدید برای دستگاه‌های متصل امکان‌پذیر کند. صاحبان خرده‌فروشی‌ها نیازی به نگرانی در مورد اتصال دستگاه‌های هوشمند با نقاط دسترسی مختلف در سراسر طبقه‌های مختلف نخواهند داشت.

در سمت مصرف کننده، بسیاری از سیستم‌های امنیتی خانگی در حال حاضر از شبکه‌های تلفن همراه برای نظارت و گزارش استفاده می‌کنند، اما 5G می‌تواند بسیار ساده‌تر برای نصب دستگاه‌های هوشمند در هر کجا که می‌خواهید استفاده شود. با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه ، به جای استفاده از بلوتوث، Z-Wave و یا اتصالات WiFi، می‌توانید دوربین‌های امنیتی، قفل‌های هوشمند یا دستیارهای دیجیتالی را در هر کجا که خدمات 5G وجود دارد قرار دهید.

5G و وای فای 6 در سال 2019 به بازار می‌آیند و انتظار می‌رود دستگاه‌های IoT طراحی شده برای ارسال اطلاعات بیشتر با توان مصرفی پایین‌تر از آن‌ها استفاده نمایند. این فناوری‌ها می‌توانند برای دستگاه‌های متصل که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند عمر باتری طولانی‌تری را فراهم کنند.

دستگاه‌های مختلفی نیز احتمالاً شروع به حمل سیم‌کارت‌های تعبیه شده برای فعال کردن قابلیت‌های سلولی می‌کنند که تغییری در روند فعلی دستگاه‌های WiFi خواهد بود. وای فای به طور کامل از بین نخواهد رفت، اما یک اتصال سلولی بلند مدت مزایایی بیش از یک شبکه ثابت دارد، به خصوص وقتی که سرعت قابل مقایسه است. وقتی که 5G تلفن همراه در دسترس نیست، وای فای ممکن است جایگزین شود.

به نظر می‌رسد گسترش فناوری‌های وای فای 6 و مخصوصاً 5G تلفن‌های همراه در سال 2019 برای صنعت IoT بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

مطالب مرتبط

بررسی Wi-FI و آینده آن، آشنایی با جدیدترین پیشرفت‌های Wi-Fi؛  قسمت اول

تنها در طول 15 سال، فناوری وای فای از موجودی کند به موجودی همه‌کاره و تطبیق‌پذیر تبدیل شده است و از آنجایی که در حال حاضر نقش یک تکنولوژی کامل را در زندگی صدها میلیون نفر بازی می‌کند، تقریباً به طور مداوم در حال بهبود بوده است.اما آیا این تغییرات باعث می‌شود تا بهبود در دو معیار مهم که مصرف کنندگان و شرکت‌ها به دنبال آن هستند را در پی داشته باشد.

تفاوت‌ها و شباهت‌های تکنولوژی Z-Wave و Zigbee و کاربرد آن‌ها در هوشمند سازی

Z-Wave و Zigbee هر دو تکنولوژی‌های بی‌سیم با توپولوژی مش توان پایین هستند که برای انتقال مقادیر کوچک داده‌ها از فاصله کوتاه تا متوسط، طراحی ‌شده‌اند. بااین‌حال بین این دو تکنولوژی تفاوت‌هایی وجود دارد.

تکنولوژی‌هایی که آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهند (قسمت اول)

در طول قرن‌ها، انسان‌ها جهش‌های بزرگی را در مسیر ساخت، تعامل و برقراری ارتباط با یکدیگر و جهان انجام داده‌اند. در حال حاضر ما به میزان قابل‌توجهی از دانش نامحدود تکنولوژی‌های روز دست یافته‌ایم.