Nobka_lighting-the-way-.jpg

روشنایی هوشمند یکی از ویژگی های اینترنت اشیا

امروزه صنعت روشنایی هوشمند هنوز به پتانسیل کامل خود برای مصرف در زندگی روزانه، دست نیافته است. با ارتقاء قابلیت همکاری، کنترل و امنیت، روشنایی هوشمند آماده است تا به یکی از بخش های مهم اینترنت اشیاء تبدیل شود.

از روشن کردن شمع تا اختراع برق توسط ادیسون از 140 سال پیش، روشنایی چه در منزل چه در محل کار امری ضروری بوده است. نسل بعدی این تکنولوژی، روشنایی چراغ های هوشمند هستند. از زمان اختراع لامپ ها، چراغ های LED مهم ترین پیشرفت در روشنایی محسوب می شوند. امروزه ارزش نورپردازی LED معادل 30 میلیارد دلار از صنعت جهانی می باشد که راه را برای استفاده از روشنایی هوشمند هموار کرده است اما صنعت روشنایی هوشمند هنوز به پتانسیل کامل خود برای مصرف در زندگی روزانه، دست نیافته است. با ارتقاء قابلیت همکاری، کنترل و امنیت، روشنایی هوشمند آماده است تا به یکی از بخش های مهم اینترنت اشیاء تبدیل شود. شرکت نبکا که پیشرو در تحقق راه کارهای شهر هوشمند می باشد با همکاری شرکت نیلیگو لامپ های هوشمند را تولید و بومی سازی کرده است و گام مهمی را در تحقوق اهداف شهر هوشمند برداشته است.
 
روشنایی بیشتر از طریق لامپ هوشمند

یکی از دلایلی که مصرف کنندگان شروع به استفاده ی گسترده از چراغ های روشنایی هوشمند کرده اند، هزینه ی آن است. یک خانه ی معمولی حدودا دارای 40 سوکت روشنایست که برای هر لامپ متصل به آن 14 تا 15 دلار امکان صرفه جویی در مصرف قیمت و انرژی وجود دارد. قیمت لامپ های LED به طور پیوسته کاهش می یابد و رشد سریع استفاده از لامپ های هوشمند باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه به کارگیری سایر محصولات IoT به ویژه در خانه های هوشمند می شود، این روند کاهشی تا زمان دسترسی همه افراد جامعه به این تکنولوژی هوشمند ادامه خواهد داشت.

مانعی که برای مصرف کنندگان وجود دارد، صرف هزینه و وقت برای نصب سیستم های روشنایی متصل است که تا چند وقت پیش تمام کارهای آن بر عهده ی خریدار بود. امروزه چراغ های هوشمند با مدیریت مصرف برق و مدارهای بی سیم پیچیده ای که دارند، نصب آخرین مدل چراغ های LED را حتی برای صاحبان خانه های هوشمند بسیار ساده کرده اند. استفاده و نگهداری از شبکه های روشنایی هوشمند با ارائه ی امکانات و سادگی در به کارگیری برای مصرف کنندگان مثل قابلیت متصل شدن به گوشی های هوشمند، آسان تر شده است.

فرمان دادن برای روشنایی

بیشتر کاربران با استفاده از نصب چند چراغ LED هوشمند در خانه به دنیای روشنایی هوشمند، متصل می شوند. روشنایی هوشمند به طور فزاینده ای در فضای تجاری و کل شهرها مورد استفاده قرار گرفته است. حتی با استفاده از این تکنولوژی، شیوه ی روشن و خاموش کردن چراغ ها تغییر می کند و از طریق گوشی های هوشمند، پنل های لمسی و حتی کنترلرهای صدا، انجام می پذیرد. رایانش ابری به کاربران این امکان را می دهد که از راه دور کنترل روشنایی و نظارت برمصرف انرژی را از طریق گوشی های هوشمند در هر کجا و هر زمان را داشته باشند. این قابلیت های پیشرفته مثل خاموش کردن چراغ وقتی کسی در اتاق نیست، نخستین قدم های روشنایی هوشمند است. 

همگام سازی

هدف استفاده از دستگاه های هوشمند، ساده تر سازی زندگی روزمره است. با این حال امروزه محصولات مختلف خانه های هوشمند از تکنولوژی های متعددی استفاده می کنند که نحوه ی استفاده از هر کدام متفاوت است و همین امر مانع به کارگیری گسترده از دستگاه های IoT می شود. راه حل این چالش در استفاده از فناوری ارتباطات است که امکان تعامل مؤثر بین پروتکل های مختلف بی سیم و ساده سازی طرح های نورپردازی را فراهم می کند و همچنین به کاربر برای نصب آسان کمک می کند. چالش بزرگتری که وجود دارد هماهنگی سیستم ها در بسیاری از اکوسیستم های روشنایی است که با یکدیگر متفاوتند. برای کمک به پیشبرد صنعت، تولیدکنندگان صنعت روشنایی باید با هماهنگی گسترده تری برای یافتن راه حل هایی در سطح اپلیکیشن ها اقدام نمایند. 

ایجاد امنیت از طریق روشنایی

امنیت یک مسئله ی مهم برای هر دستگاه متصل است و روشنایی از این امر مستثنی نیست، به ویژه از آنجا که اکثر تولید کنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی در کسب و کار امنیتی نقشی ندارند. یک لامپ متصل که بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی نصب شده می تواند یک بخش آسیب پذیر باشد و یک خانه ی متصل را در دسترس حمله ی هکرها قرار دهد.
امنیت بخشی نیست که در انتهای چرخه ی تولید به عنوان یک ویژگی به محصول اضافه شود، در واقع باید به عنوان یک فرآیند مداوم، از مفهوم اولیه تا محصول نهایی در نظر گرفته شود. همه ی کسانی که در بازار روشنایی هوشمند خدمت می کنند باید این مسئولیت امنیتی را بر عهده بگیرند. امنیت IoT مستلزم مراقبت ها و تلاش های مداوم در تمام لایه های اکوسیستم IoT است. این بدان معناست که تراشه ها و نرم افزارهای تعبیه شده در لامپ های هوشمند باید با توجه به مسئله امنیت طراحی شوند. تهدید امنیت علاوه بر آسیب های تجاری، باعث از دست رفتن اعتماد مصرف کننده می شود.

آینده ی روشنایی هوشمند

تصور کنید زمانی که از محل کار به خانه بر می گردید، چراغ های منزل شما قبل از ورودتان روشن شود و یا چراغ های کنار تخت شما به طور خودکار شب ها کم نور شود و صبح ها با تنظیم رنگ و روشنایی، شما را بیدار کند. همانطور که این سناریو نشان می دهد، نورپردازی یک فناوری قدرتمند است که می تواند کیفیت زندگی روزمره ی ما را در بسیاری جهات تقویت و در عین حال در حفظ انرژی در خانه ها، دفاتر و شهر های هوشمندمان کمک کند. در نظر گرفتن قابلیت کنترل و امنیت روشنایی هوشمند بسیار مهم است. حل این چالش ها موجب نوآوری در تکنولوژی خواهد شد و باعث می شود که سایر فناوری های متصلی که به رشد IoT کمک می کنند، پذیرفته شوند.

راهکارهای مرتبط با روشنایی هوشمند:

              


راهکارهای نبکا: