Nobka_Smart-waste-disposal-management.jpg

سیستم مدیریت هوشمند دفع زباله

پروسه‌ی جمع آوری زباله ، مسئله‌ی مهمی برای ارائه دهندگان خدمات شهری است. روش سنتی جمع آوری زباله‌ها پروسه‌ای پیچیده و زمانبر است که به نیروهای انسانی زیادی نیاز دارد و با تکنولوژی‌های امروز سازگار نیست. مدیریت نامنظم جمع آوری زباله شامل ضایعات خانگی ، صنعتی و زباله‌های زیست محیطی یکی از دلایل اصلی بسیاری از مشکلات بشر است. سوء مدیریت در جمع آوری زباله‌ها باعث ایجاد آلودگی بیماری‌های مختلف می‌شوند و تاثیرات نامطلوبی بر بهداشت موجودات زنده خواهند داشت.

پروسه‌ی جمع آوری زباله ، مسئله‌ی مهمی برای ارائه دهندگان خدمات شهری است. روش سنتی جمع آوری زباله‌ها پروسه‌ای پیچیده و زمانبر است که به نیروهای انسانی زیادی نیاز دارد و با تکنولوژی‌های امروز سازگار نیست.

مدیریت نامنظم جمع آوری زباله شامل ضایعات خانگی ، صنعتی و زباله‌های زیست محیطی یکی از دلایل اصلی بسیاری از مشکلات بشر است. سوء مدیریت در جمع آوری زباله‌ها باعث ایجاد آلودگی بیماری‌های مختلف می‌شوند و تاثیرات نامطلوبی بر بهداشت موجودات زنده خواهند داشت.

به منظور غلبه بر این مشکلات ، سیستم هوشمند مدیریت زباله به حفظ یک محیط تمیز با مدیریت خودکار جمع آوری زباله بدون تعامل انسان کمک می‌کند.

مدیریت هوشمند دفع زباله در شهرهایی که تولید زباله‌ی بالایی دارند اما تلاشی برای کنترل کردن آن وجود ندارد، قابل استفاده است. این ایده عمدتا با شهرهای هوشمند سازگار است. مدیریت هوشمند دفع زباله از جمع آوری بیش از حد زباله‌های تولید شده در داخل کشور جلوگیری می‌کند. 

همه‌ی شهرها صرف نظر از اندازه ، موقعیت جغرافیایی و یا سطح اقتصادی آن‌ها هر ساله برای جمع آوری زباله‌ها هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. تعداد سطل زباله‌های موجود در خیابان ها و تعداد وسایل نقلیه مورد استفاده برای خالی کردن آن‌ها بر اساس تعداد شهروندان تخمین زده می‌شود اما با این حال نتیجه‌ی ارزیابی انجام شده گاهی کم و گاهی بیش از حد لازم است.

مدیریت هوشمند دفع زباله ایده ایست که به وسیله‌ی آن می توان بسیاری از مشکلاتی که جامعه را در معرض آلودگی و بیماری قرار می‌دهد، کنترل نمود. در واقع این فرآیند باید هر چه زودتر انجام شود تا از تاثیرات نامطلوب بر طبیعت جلوگیری کند. 

اهداف اصلی سیستم پیشنهادی ما عبارتند از :

  • نظارت بر مدیریت دفع زباله
  • ارائه‌ی یک تکنولوژی هوشمند برای سیستم دفع زباله
  • اجتناب از دخالت انسان‌ها در فرایند دفع زباله
  • کاهش تلاش و زمان به هدر رفته در فرایند جمع آوری و دفع زباله
  • به وجود آمدن محیطی سالم و عاری از آلودگی

ساز و کار اجرایی پروژه :

سطل زباله با استفاده از سنسورهای اولتراسونیک، کنترلرهای PIC ، GSM و GPS با هماهنگی وضعیت سطل زباله ، موقعیت آن را به پایگاه داده‌ها اطلاع خواهد داد. در اینجا GSM وظیفه ارتباط برقرار کردن با سرور را بر عهده دارد و عملکرد آن به وسیله‌ی یک سیم کارت با سرعت معمولی اینترنت انجام می‌پذیرد. سنسورهای اولتراسونیک برای بررسی وضعیت سطل زباله‌ها استفاده می‌شوند و کنترلرهای PIC برای کنترل سنسور اولتراسونیک ، GSM و GPS استفاده می‌شوند.

سیستم مدیریت هوشمند دفع زباله

سرور جزئیات مربوط به سطل‌های خالی و سطل‌های پر شده را حفظ و ثبت خواهد کرد. هر زمان که کامیون جمع آوری زباله اطلاعاتی را از پایگاه داده‌ها درخواست نمایند ، اطلاعات در مورد نزدیک ترین سطل‌های خالی به آن‌ها داده می‌شود.

در این پروژه از یک اپلیکیشن اندروید استفاده می‌شود که در آن دو دکمه جداگانه برای کاربر و رانندگان کامیون‌ها وجود دارد. کاربر نزدیکترین سطل زباله‌ی خالی را مشخص می‌کند و بدین ترتیب راننده از سطل زباله‌های پر در طول مسیر آگاه خواهد شد.

این کار به شرح زیر انجام می‌گیرد:

کاربر زباله‌ها را درون سطل زباله قرار می‌دهد. سطل زباله آستانه‌ی پر شدن خود را اندازه گیری می‌کند و موقعیت خود را به مرکزکنترل گزارش می‌دهد. مرکز کنترل از مختصات فرستاده شده توسط چند سطل استفاده می‌کند و مسیر بهینه‌ای را برای خالی کردن سطل زباله به وسایل نقلیه گزارش می‌دهد. اگر سطل زباله توسط وسایل نقلیه تخلیه شود یک اخطار به مرکز کنترل فرستاده می‌شود. این روند بر نظارت آسان کمک می‌کند.

اولین صفحه‌ی اپلیکیشن با یک رابط کاربری نمایش داده می‌شود. این شامل دو دکمه ، یکی به نام User است که مشخص کننده پورتالی است که می‌تواند توسط افراد مشترک مورد استفاد قرار بگیرد و دیگری پورتال Driver است که برای مناطق مربوطه به رانندگان در مناطق اختصاصی خود به کار گرفته می‌شود.

سیستم مدیریت هوشمند دفع زباله

دومین صفحه محل نزدیک‌ترین سطل زباله را نسبت به محل فعلی کاربر نشان می‌دهد.

سیستم مدیریت هوشمند دفع زباله

صفحه‌ی سوم خروجی یا نتیجه را برای راننده نمایش می‌دهد که در آن نقاط پین شده سطل‌های پر و خط آبی مسیر بین سطل‌های زباله را به هم پیوند داده و نمایش می‌دهد. راننده باید از تمام نقاط مشخص شده برای خالی کردن سطل‌های زباله عبور نماید. 

سیستم مدیریت هوشمند دفع زباله

جمع بندی :

با نظارت بر سطل زباله‌های پر با استفاده از سنسورها ، امکان دستیابی به یک سیستم کار آمدتر فراهم می‌شود. ایده‌ی ما درباره‌ی " هوشمندسازی مدیریت دفع زباله" به طور عمده بر ارائه‌ی راهکارهای نظارت بر مدیریت دفع زباله تمرکز دارد و یک تکنولوژی برای سیستم دفع زباله است که از دخالت انسان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و تلاش و زمان به هدر رفته توسط آن‌ها را کاهش داده و منجر به ایجاد محیط زیست پاک و سالم می‌گردد.

ایده‌ی پیشنهادی می‌تواند برای ساکنان شهرهای هوشمند که زمان کافی برای مدیریت دفع زباله‌ها به تنهایی را ندارند ، به کار گرفته شود. در صورت تمایل این سطل زباله‌ها می‌توانند در ابعاد بزرگتر برای یک آپارتمان و زباله‌های خشک نیز مورد استفاده قرار بگیرند.