شهرهای هوشمند و اکوسیستم تکنولوژی (قسمت چهارم) رایانش ابری و رایانش لبه

رایانش ابری (cloud computing) تاثیر به سزایی بر توسعه ی شهرهای هوشمند از طریق مدیریت و به انجام رساندن سرویس ها و توانمند ساختن هر چه بیشتر شرکت ها در بازار شهر هوشمند داشته است.

رایانش ابری (cloud computing) تاثیر به سزایی بر توسعه ی شهرهای هوشمند از طریق مدیریت و به انجام رساندن سرویس ها و توانمند ساختن هر چه بیشتر شرکت ها در بازار شهر هوشمند داشته است. به صورت کلی، رایانش ابری به پردازش و محاسبات یک سرویس در شبکه گفته می شود که به سازمان هایی مثل شهرها، راهکارهایی برای کاهش هزینه و افزایش بهره وری، ارائه داده است. به علت وجود مسائل قانونی و امنیتی، شهرها نسبت به بهره برداری  همه جانبه از مزایای سرویس های رایانش ابری عمومی به عنوان سرویس های مرکزی، بی رغبت شده اند. با این حال بسیاری از آن ها از سرویس های خصوصی رایانش ابری استفاده کرده اند و برخی دیگراستفاده از زیر ساخت های خصوصی/عمومی یا چندگانه را تجربه کرده اند.از زمانی که رایانش ابری به صورت عمومی بهره برداری شده، در بیشتر اوقات برای سرویس های غیر مرکزی یا جدیدتر مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال شهر بارسلونا در اسپانیا، از زیر ساخت های رایانش ابری عمومی برای شناساندن سرویس ها و مدیریت تجهیزات در زمینه ی نیروی کاری خود، آنالیز داده ها و بهبود سیستم مدیریت گزارش مشتریان (CRM) در جهت کنترل تعاملات شهروندان، استفاده کرده است.


دومین فاکتور، اتخاذ راهکارهایی در مورد بار محاسباتي رایانش ابری شهر هوشمند است زيرا به محض گسترش و بهره برداری از تکنولوژی های IoT افزایش چشمگیري در تولید، ذخیره و آنالیز داده ها اتفاق خواهد افتاد. اخیرا داده هاي مربوط به سنجش و نظارت بر زیر ساخت ها با داده های خصوصی و داده های شهروندان تلفیق شده اند و این روند به این معناست که شهرها بلادرنگ به بسیاری از منابع داده با حجم بالا دسترسی خواهند داشت. مثال های زیادی براي استفاده از زیر ساخت های رایانش ابری در شهرها وجود دارد که به طور مثال مي توان به استفاده از آن در سیستم حمل و نقل هوشمند اشاره نمود.

شهرهای هوشمند و اکوسیستم تکنولوژی (قسمت چهارم) رایانش ابری و رایانش لبه

در حالیکه رایانش ابری راهکارهایی برای مشکلات شهر هوشمند ارائه کرده است، روند جدیدی برای تقویت رایانش ابری با تكنيك رايانش لبه (edge computing) در حال شکل گیریست. رايانش لبه به معناي تكنيكي است که پردازش ها در لبه شبکه يعني قسمت هاي نزديك به كاربر انجام شود. این روند اهرم هایی برای راه اندازی زیر ساخت های IoT است که معمولا شامل پردازش سریع و به کارگیری تجهیزات برای جمع آوری و ایجاد ارتباط داده های حساس می باشد. مدل محاسبات لبه راه هایی را برای مدیریت و نظارت بر زیر ساخت های توزیع شده به شهرها ارائه می دهد. به عنوان مثال ITS و سیستم های مدیریت ساختمان ها بر بهره وری انرژی متمرکز شده اند.

ادامه دارد...