هر آنچه باید در مورد دستیار صوتی آمازون الکسا بدانید

هر آنچه باید در مورد دستیار صوتی آمازون الکسا بدانید-بخش اول

آمازون الکسا (Amazon Alexa) که به عنوان ساده الکسا شناخته می‌شود یک دستیار مجازی است که توسط آمازون ساخته شده و برای اولین بار در بلندگوهای هوشمند Amazon Echo و Amazon Echo Dot استفاده شده است.

خانه‌ هوشمند

آمازون الکسا (Amazon Alexa) که به عنوان ساده الکسا شناخته می‌شود یک دستیار مجازی است که توسط آمازون ساخته شده و برای اولین بار در بلندگوهای هوشمند Amazon Echo و Amazon Echo Dot استفاده شده است. این دستیار صوتی قادر به تعامل صوتی، پخش موسیقی، تهیه لیست کارها، تنظیم آلارم، پخش پادکست‌ها، پخش کتاب صوتی، ارائه اطلاعات آب‌وهوا، ترافیک، ورزش و سایر اطلاعات در زمان واقعی نظیر اخبار است. الکسا همچنین می‌تواند چندین دستگاه هوشمند را به عنوان یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل کند. کاربران می‌توانند با نصب "برنامه skills" قابلیت‌های الکسا را گسترش دهند (قابلیت‌های اضافی ایجاد شده توسط فروشندگان شخص ثالث در سایر تنظیمات که معمولاً برنامه‌هایی نظیر برنامه‌های هواشناسی و ویژگی‌های صوتی نامیده می‌شوند.)

بیشتر دستگاه‌های دارای الکسا به کاربران امکان می‌دهند دستگاه را با استفاده از یک کلمه (نظیر Alexa) فعال کنند. سایر دستگاه‌ها (نظیر اپلیکیشن تلفن همراه آمازون در iOS یا Android و Amazon Dash Wand) نیاز دارند جهتفعال شدن کاربر یک دکمه را فشار دهد. در حال حاضر تعامل و ارتباط با الکسا فقط به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، ژاپنی و هندی موجود است. در کانادا الکسا به زبان انگلیسی و فرانسوی (با لهجه کبک) در دسترس است.

آمازون در سپتامبر سال 2017 بیش از 5000 کارمند داشت که در الکسا و محصولات مرتبط کار می‌کردند. در ژانویه سال 2019 تیم دستگاه‌های آمازون اعلام کردند که فروش بیش از 100 میلیون دستگاه با قابلیت الکسا را داشته‌اند.

در ماه سپتامبر سال 2019 آمازون دستگاه‌های جدید بسیاری را ساخت که رکوردهای بسیاری را در رقابت با صنعت جهانی خانه هوشمند به دست آورد. بلندگوی هوشمند جدید آمازون (Amazon Echo) با قابلیت صدای 360 درجه و دالبی اولین بلندگو هوشمند از این حیث به شمار می‌رود. سایر دستگاه‌های جدید شامل نسل سوم Amazon Echo، Echo Show 8، دستگاه پلاگینEcho ، Echo Flex، هدفون‌های بی‌سیم الکسا، عینک ، فریم‌های اکو و غیره می‌شود.

برنامه الکسا

برنامه الکسا از فروشگاه اپل، Google Play و Amazon Appstore قابل دسترس است. این برنامه را می‌توان از دستگاه‌های دارای قابلیت الکسا برای نصب مهارت، کنترل موسیقی، مدیریت آلارم و مشاهده لیست‌های خرید استفاده کرد. همچنین برنامه الکسا به کاربران امکان می‌دهد متن تشخیص داده شده را بر روی صفحه برنامه بررسی کنند و بازخوردی را در مورد اینکه آیا تشخیص آن خوب بوده یا خیر به آمازون ارسال کنند. همچنین یک رابط وب برای تنظیم دستگاه‌های سازگار نیز موجود است.

مجموعه مهارت‌های الکسا

آمازون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از کیت معروف به مهارت‌های الکسا، مهارت‌هایی را برای الکسا ایجاد و منتشر کنند. این مهارت‌های توسعه یافته پس از انتشار در دسترس در دستگاه‌های دارای قابلیت Alexa است. کاربران می‌توانند با استفاده از برنامه الکسا این مهارت‌ها را فعال کنند.

همچنین یک "API مهارت هوشمند خانه" در دسترس است تا توسط سازندگان سخت‌افزار مورد استفاده قرار گیرد و کاربران بتوانند دستگاه‌های خانگی هوشمند را کنترل کنند.

در فوریه سال 2019 آمازون اجازه انتشار مهارت‌های ایجاد شده توسط کاربران را در فروشگاه مهارت‌های الکسا در ایالات‌متحده برای استفاده افرادی دارای یک دستگاه الکسا باشد را داده است.

سرویس صوتی الکسا

آمازون به تولیدکنندگان دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از سرویس صوتی مبتنی بر ابر Alexa (AVS) که API ها را با الکسا مرتبط می‌کند، قابلیت‌های صوتی Alexa را در محصولات متصل شده خود ادغام کنند. محصولاتی که با استفاده از سرویس AVS ساخته شده‌اند، به لیست رو به رشدی از قابلیت‌های Alexa شامل کلیه مهارت‌های Alexa دسترسی دارند. AVS امکان تشخیص خودکار گفتار (ASR) و درک زبان طبیعی (NLU) را فراهم می‌کند. هیچ هزینه‌ای برای شرکت‌هایی که به دنبال ادغام الکسا در محصولات خود با استفاده از AVS هستند در نظر گرفته نمی‌شود. صدای آمازون الکسا توسط یک شبکه عصبی مصنوعی بلندمدت با حافظه کوتاه‌مدت تولید می‌شود.

آمازون در تاریخ 25 سپتامبر 2019 اعلام کرد که الکسا به زودی قادر به تقلید صداهای مشهور از جمله ساموئل ال جکسون خواهد بود که برای هر صد نفر 0.99 دلار هزینه دارد. همچنین در سال 2019 الکسا شروع به پاسخگویی به دستورات صوتی اسپانیایی در Español کرد.

Amazon Lex

در تاریخ 30 نوامبر 2016 آمازون اعلام کرد که آنها تشخیص گفتار و فناوری پردازش زبان طبیعی را در الکسا برای توسعه‌دهندگان با نام آمازون لکس در دسترس قرار خواهد داد. این سرویس جدید به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا چت‌بات‌های خود را ایجاد کنند و به صورت مکالمه با الکسا در تعامل باشند.

مسائل و موضوعات الکسا

نگرانی‌هایی درباره دسترسی آمازون به مکالمات خصوصی در خانه و سایر نشانه‌های غیرکلامی وجود دارد که می‌تواند تشخیص دهد چه کسی در خانه با استفاده از دستگاه‌های دارای امکان الکسا حضور دارد. آمازون با بیان اینکه دستگاه‌ها فقط هنگام ضبط كردن كلمه "بیدار باش" شروع به ضبط می‌کند، این مسئله را حل کرده است.

همچنین این شرکت برای پاسخگویی به سؤالات آینده از ضبط صدای ارسال شده به سرویس ابری استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند ضبط‌های صوتی مرتبط با حساب خود را حذف کنند.

الکسا هنگامی که به مکان نیاز دارد از آدرس ذخیره شده در برنامه همراه استفاده می‌کند. به عنوان مثال الکسا از موقعیت مکانی کاربر برای پاسخ به درخواست‌های رستوران‌ها یا فروشگاه‌های اطراف استفاده می‌کند. به طور مشابه، الکسا از موقعیت مکانی کاربر برای درخواست‌های مربوط به نقشه‌برداری نیز استفاده می‌کند.

آمازون صوت دیجیتال ضبط شده کاربران را که پس از "کلمه بیدارباش " گفته می‌شود، حفظ می‌کند و درحالی‌که ضبط صوتی مورد درخواست نیروی انتظامی، کارگزاران دولتی و سایر اشخاص از طریق احضارنامه قرار می‌گیرد، آمازون برخی اطلاعات راجع به ضمانت‌نامه‌ها، احضاریه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها منتشر می‌کند.

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی

در اوایل سال 2018 محققان امنیتی توانستند بلندگوی هوشمند Echo را با ایجاد یک مهارت مخرب Alexa به وسیله جاسوسی تبدیل کنند که می‌تواند کاربران صدای غیرمجاز را ضبط کند و رونویسی مکالمات خود را به یک مهاجم ارسال کند.

در نوامبر 2018 آمازون 1700 ضبط از یک زوج آمریکایی را برای یک مرد اروپایی نامربوط ارسال کرد. این واقعه ثابت می‌کند که الکسا صدای افراد را بدون آنها بدانند، ضبط می‌کند. اگرچه مردی که ضبط‌ها را دریافت کرده است یک اتفاق ناهنجار را به آمازون گزارش داده است اما این شرکت تا زمانی که مجله آلمانی با آنها تماس نگرفته بود به قربانی اطلاعی نداد تا زمانی که گزارش کاملی درباره این واقعه منتشر کرد. هنگامی که آمازون با مردی که صدای ضبط شده‌اش به غریبه‌ای ارسال شده بود تماس گرفت، ادعا کرد که این خطا را خودشان کشف کرده‌اند و از طریق عذرخواهی به او عضویت رایگان در دستگاه‌های جدید الکسا را پیشنهاد داد.

آمازون این واقعه را "خطای انسانی" دانست و آن را "یک مورد خاص " نامید اما شناخته شده است که الکسا به مکالمات خصوصی گوش فرا می‌دهد و اطلاعات شخصی را ذخیره می‌کند. این نگرانی در مورد چگونگی کاوش در هر مرحله از زندگی مردم در سراسر جهان نیاز به ایجاد شدن مقرراتی دارد تا از حریم خصوصی کاربران در مقابل شرکت‌های فناوری محافظت کند.

بخش دوم

مطالب مرتبط

جفت شدن یا Pairing دستگاه‌های IoT به چه معناست؟

برای توضیح جفت شدن و اینکه چرا این بخش مهمی از تکنولوژی IoT است، ابتدا باید بدانید که چرا اینترنت اشیا بسیار قدرتمند است. IoT ما را قادر می‌سازد تا یک نمایش دیجیتال با دقت بالا از دنیای فیزیکی ایجاد کنیم. این بدان معنی است که IoT به ما اجازه می‌دهد که از یک اصل کلیدی بهره بیشتری ببریم: بیت‌ها از اتم‌ها راحت‌تر جا به جا می‌شوند.

روند پیشرفت جهانی خانه‌های هوشمند

وسایل و تجهیزات هوشمند بر همه‌ی جوانب ساختمان‌ها و خانه‌ها مانند امنیت و دسترسی، بهینه سازی مصرف انرژی، لوازم وسرگرمی نظارت دارند و پیش بینی می‌شود ارزش صنعت خانه و ساختمان‌های هوشمند تا سال 2022 به 152.5 میلیارد دلار برسد.

Nobka smart home

تکنولوژی ساختارهای قدیمی را تغییر داده و خانه‌ها از این تغییر و تحولات جدا نیستند. از سال 2017 برای داشتن یک خانه‌ی هوشمند شما مجبور نیستید در یک خانه‌ی ویلایی مجزا زندگی کنید. پیشرفت اینترنت اشیا (IoT) ، شهرهای هوشمند، تکنولوژی ZWave و ZigBee و انفجار فناوری‌های تلفن همراه و راه‌اندازی آن، همگی راه را برای آپارتمان‌های هوشمند هموار کرده‌اند.

طبق آخرین آمار، تعداد محصولات هوشمند از سال 2018 تا سال 2025 سه برابر می شود و 75 میلیارد دستگاه بزرگ هوشمند در سراسر جهان نصب خواهد شد. با توجه به رشد در حال پذیرش تکنولوژی‌های هوشمند در سراسر جهان، مزایای استفاده از این تکنولوژی برای مصرف کنندگان و جوامع همراه با مدل های کسب‌و‌کار افزایش می یابد و در این بین استفاده از مزایای این تکنولوژی در خانه های هوشمند بیش از پیش دیده می‌شود.