هوش مصنوعی جایگزین چه شغل‌هایی خواهد شد؟

هوش مصنوعی جایگزین چه شغل‌هایی خواهد شد؟

از زمان پیدایش تکنولوژی هوش مصنوعی و فراگیر شدن آن، همواره مردم نگران جایگزین شدن ربات‌ها به جای انسان‌ها بوده‌اند. به نظر می‌رسد این یک موضوع مشترک در فیلم‌های علمی تخیلی است که یک روز، ربات‌ها به جای انسان‌ها قرار خواهند گرفت اما آیا این تخیل جای خود را به واقعیت خواهد داد؟

هوش مصنوعی AI

از زمان پیدایش تکنولوژی هوش مصنوعی و فراگیر شدن آن، همواره مردم نگران جایگزین شدن ربات‌ها به جای انسان‌ها بوده‌اند. به نظر می‌رسد این یک موضوع مشترک در فیلم‌های علمی تخیلی است که یک روز، ربات‌ها به جای انسان‌ها قرار خواهند گرفت اما آیا این تخیل جای خود را به واقعیت خواهد داد؟

حمل و نقل و ذخیره‌سازی

بر اساس پیش‌بینی‌ها، حمل و نقل و ذخیره‌سازی تا سال 2030 به شدت تحت تأثیر AI قرار خواهد گرفت. در حال حاضر 56 درصد از مشاغل موجود در این زمینه در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی قرار دارند. با توجه به اینکه تکنولوژی اتومبیل‌های خودران روز به روز بهتر می‌شود، این نگرانی وجود دارد که بسیاری از مشاغل مرتبط با رانندگی به زودی منسوخ شوند. تا سال 2020، 10 میلیون وسیله نقلیه خودران در جاده‌ها وجود خواهد داشت که باعث نگرانی رانندگان تاکسی، رانندگان کامیون و رانندگان تحویل بار می‌شود. بااین‌حال، متخصصان اجتماعی استدلال می‌کنند که مهارت‌های شغلی را می‌توان تغییر و یا به بخش‌های دیگر منتقل کرد.

صنعت تولید

باعث تعجب است که صنعت تولید جزو مشاغل در معرض خطر باشد، چراکه انقلاب صنعتی آغاز اتوماسیون هوشمند بود. بااین‌حال به نظر می‌رسد که تا سال 2030 حدود 46 درصد از مشاغل در این صنعت در معرض خطر قرار می‌گیرند. درحالی‌که AI به عنوان ساختن فرایند تولید بهتر مورد ستایش قرار گرفته است، کارگران کارخانه‌ها نگران از دست دادن شغل خود هستند. بااین‌حال، کارشناسان معتقدند همیشه برای کسانی که می‌خواهند مهارت‌های خود را در ساخت رباتیک و صنایع AI به کار بگیرند، همیشه شغلی وجود دارد.

تجارت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی

آمارها نشان می‌دهد که تا سال2030 ، 44 درصد از مشاغل عمده‌فروشی و خرده‌فروشی توسط ربات‌ها به جایگزین می‌شوند. خوشبختانه، همه کارشناسان معتقدند همه اپراتورهای پرداخت با ربات جایگزین نخواهند شد، اما در آینده تغییر قابل‌توجهی در این زمینه وجود خواهد داشت.

خدمات اداری و پشتیبانی

طبق آمار، 37 درصد از مشاغل خدمات اداری و پشتیبانی در معرض خطر هستند. کسانی که از chatbot AI بعنوان بخشی از خدمات مشتری استفاده کرده‌اند، می‌دانند این سیستم هنوز کامل نشده است. بنابراین انسانها برای کمک به مقابله با مشکلات پیچیده یا با ناراحتی مشتریان به یکدیگر نیاز دارند.

مشاور املاک

اگرچه نمایندگان املاک و مستغلات برای نشان دادن خانه‌ها ، تنظیم قراردادها و صحبت با مشتریان نقش اساسی ایفا می‌کنند اما بسیاری از چیزهای دیگر در این صنعت در حال حاضر توسط AI انجام می‌شود. در واقع، تا سال 2030، 28 درصد از مشاغل در این صنعت در معرض خطر هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که وظایف انجام شده توسط هوش مصنوعی صنعت املاک را تقویت می‌کند که این مسئله خبر بدی برای مشاورین املاک به شمار می‌رود.

ساخت و ساز

جای انکار نیست که صنعت ساخت و ساز بسیار حرفه‌ای است. بااین‌حال، تصور می‌شود تا سال 2030، حدود یک چهارم از تمام مشاغل در این زمینه (24 درصد) توسط ربات‌ها گرفته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از این موارد در مناطق برنامه‌ریزی و اداری مانند املاک و مستغلات وجود دارد. 

هنر و سرگرمی

به زودی یک روبات هوش مصنوعی می‌تواند نوشتن این مقاله و یا روزنامه محلی را بر عهده بگیرد. 22 درصد از مشاغل در صنعت هنر و سرگرمی در معرض خطر هستند.در واقع، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مردم بیشتر وقت خود را برای مشاغل خلاق صرف می‌کنند و اجازه خواهند داد هوش مصنوعی کارهای ابتدایی‌تر را بر عهده بگیرد.

آموزش و پرورش

و در انتهای این لیست 9 درصد از نقش‌های کاری که در معرض خطر ربات هستند، آموزش و پرورش تشکیل می‌دهد. درحالیکه بسیاری از دانش آموزان امروزه از رایانه‌ها و اینترنت به عنوان مزیت استفاده می‌کنند، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ربات‌ها جایگزین مناسبی برای معلم‌ها هستند یا خیر.

مطالب مرتبط

درمان بیماری سرطان با کمک تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند به ساده نمودن زندگی روزانه‌ی ما کمک کند. در این راستا صنعت بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی است که IoT می‌تواند روی آن تأثیر مثبت بگذارد.

نوع جدیدی از سیستم AI می تواند لباس شخصی بر اساس سلیقه خریدار طراحی کند! هوش مصنوعی یا AI حتی قادر است یک نوع سبک جدیدی که آن را "مد پیش بینی شده" می نامند خلق کند.

افزایش محبوبیت به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیا ، فرصت‌های زیادی برای بهره برداری افراد از موقعیت به وجود آمده ، فراهم می‌آورد. در واقع ، IoT مانند اقیانوسی از کلان داده‌هاست که می‌تواند به شهرها برای پیش بینی‌های دقیق ، ارائه‌ی خدمات پزشکی به هنگام، biochips و تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات کمک کند و همین امر بر روند درآمدزایی در حوزه‌های مختلف تاثیرات چشمگیری داشته است.

3 مورد از ارزشمندترین کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

هوش مصنوعی یک موتور در حال رشد برای بخش مراقبت‌های بهداشتی در آینده‌ای نه‌چندان دور است. گزارش اخیر Accenture استفاده از اپلیکیشن‌های AI در مراقبت‌های بهداشتی و چگونگی تأثیر بالقوه‌ی این فناوری در کاهش هزینه‌ها را مطرح می‌کند. بر اساس نتایج این گزارش، اپلیکیشن‌های AI در مراقبت‌های بهداشتی تا سال 2026 ، سالانه 150 میلیارد دلار در اقتصاد سلامت ایالات‌متحده صرفه‌جویی خواهند کرد.