کاربردهای نظامی واقعیت مجازی (VR)

کاربردهای نظامی واقعیت مجازی (VR)

کاربردهای نظامی واقعیت مجازی، مدت‌ها قبل از به‌کارگیری این تکنولوژی در بازارهای تجاری آغاز شد. نیروهای نظامی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده و از اولین کسانی بوده‌اند که پروژه‌ی توسعه‌ی هدست‌های a.k.a.HMDs. را ازنظر مالی تأمین کرده‌اند.

واقعیت مجازی VR

امروزه تعداد پروژه‌های VR در ارتش در حال افزایش است و انتظار می‌رود تا سال 2025 درآمدهای 1.4 میلیارد دلاری در این زمینه به دست آورند. در حال حاضر، VR توسط ارتش در هر سه زمینه اصلی نیروهای زمینی، هوایی و نیروهای دریایی برای شبیه‌سازی پرواز و شبیه‌سازی جنگ، آموزش پزشکی، شبیه‌سازی وسایل نقلیه و اردوگاه‌های مجازی استفاده می‌شود. درحالی‌که آموزش از طریق واقعیت مجازی، مؤثرترین روشی است که به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد، اخیراً این تکنولوژی برای تحلیل مانورهای نظامی و موقعیت‌های میدان جنگ نیز به کار می‌رود.

آموزش از طریق VR

از هر 20 سرباز، یک نفر در طول تمرینات آموزشی جان خود را از دست می‌دهد. برای تغییر این آمار منفی و ارائه حداکثر ایمنی، اجرای واقعیت مجازی در ارتش با استقبال روبرو شده است.
برخلاف واقعیت افزوده، VR برای استفاده در خط مقدم مناسب نیست. بااین‌حال این فنّاوری در آموزش کاربرد بیشتری دارد زیرا می‌تواند وضعیت، محیط و شرایط را برای اهداف عملی شبیه‌سازی کند. این روش به‌ویژه برای ارتقا مهارت‌های رزمی سربازان بدون هیچ‌گونه خطر برای زندگی آن‌ها مفید و از هر مانور نظامی واقعی ارزان‌تر است.

انواع آموزش نظامی توسط VR عبارت‌اند از:

  • تمرینات غواصی: کمک به کار آموزان برای غلبه بر استرس خود در شرایط پرش از چتر نجات، جت‌های جنگنده و خروج از زیردریایی‌ها در آب.
  • آگاهی از وضعیت در محیط‌هایی مثل جنگل‌ها، قطب شمال و مأموریت‌های بیابانی، ناوبری و کار گروهی بسیار مهم است.

با ظهور سیستم‌های VR و تلفن همراه، آموزش با قابلیت حرکت آزاد واقعی‌تر شد. نکته‌ی مهم بعدی استفاده از این تکنولوژی در آموزش پزشکی است. گروه‌های پزشکی نظامی باید بتوانند به‌سرعت و حرفه‌ای در شرایط سخت کار کنند. آموزش در قالب VR می‌تواند تجربه لازم در شرایط مبارزه را به همراه داشته باشد.

شبیه‌سازها

شبیه‌سازی پرواز به خلبانان برای نبردهای هوایی تحت شرایط استرس‌زا کمک می‌کند. شبیه‌ساز VR معمولاً سیستم‌های محصور با هیدرولیک، الکترونیک و نیروهای بازخورد واکنش به اقدامات خلبان است. علاوه بر این شبیه‌ساز، یک کنترل پنل مشابه با هواپیمای اصلی ارائه می‌دهد.

FCS نوع اصلی شبیه‌سازی VR است که عمدتاً برای وسایل نقلیه زمینی، وسایل نقلیه خمپاره‌ای، حامل‌های شناسایی یا پیاده‌نظام و حتی تانک‌ها و وسایل نقلیه زرهی استفاده می‌شود. در این شبیه‌ساز VR شرایط آب و هوایی مختلف و آموزش برای حرکت در سایت‌های ناشناخته را بازسازی می‌کند.

برخلاف انواع قبلی، استفاده از شبیه‌سازهای نیروی دریایی VR روی بازسازی پل کشتی متمرکزشده است. هدف اصلی از شبیه‌سازی دریایی و ناوبری، آماده‌سازی سربازان برای هر سناریوی احتمالی و آموزش برای کار در سخت‌ترین شرایط است.

درمان از طریق VR

میانگین تعداد سربازان جنگی که به زندگی خود پایان داده‌اند، روزانه به 20 نفر رسیده است. در بیشتر موارد، این سربازان از سندرم اختلالات پس از ضربه رنج می‌برند. از سال 2005، واقعیت مجازی برای درمان PTSD مورداستفاده قرارگرفته است.

در مرحله اولیه، تنها دو محصول واقعیت مجازی در افغانستان و عراق توسعه‌یافته بود، اما در حال حاضر این تکنولوژی بیشتر در دسترس است. با استفاده از برنامه‌های VR، سربازان صحنه‌های نبرد مختلفی را تجربه می‌کردند که بعدها روی روحیه‌ی آنان تأثیر گذاشت. بااین‌حال، این روش کاملاً بی‌خطر است و هدف آن غلبه بر ترس و بهبود روحیه است.


مطالب مرتبط: