کلاس درسی متفاوت با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

کلاس درسی متفاوت با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

این روزها با حرکت زندگی کاری و شخصی افراد به سمت دیجیتالی شدن، پیشرفت سیستم آموزش‌ و پرورش از مدرسه‌ی ابتدایی تا دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای، به سمت محیط‌های دیجیتالی منطقی به نظر می‌رسد. در این راستا تأثیر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کلاس‌های درسی چشمگیر خواهد بود.

واقعیت مجازی VR

این روزها با حرکت زندگی کاری و شخصی افراد به سمت دیجیتالی شدن، پیشرفت سیستم آموزش‌ و پرورش از مدرسه‌ی ابتدایی تا دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای، به سمت محیط‌های دیجیتالی منطقی به نظر می‌رسد. در این راستا تأثیر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کلاس‌های درسی چشمگیر خواهد بود.

تغییرات اساسی کلاس‌های درس با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

امروزه محیط‌های آموزشی، تجربیات تأثیرگذاری را در اختیار کودکان، نوجوانان و بزرگسالان قرار می‌دهند که باعث می‌شود افراد از روند یادگیری لذت ببرند. علاوه بر این، AR و VR می‌توانند به دانش آموزان خاص برای غلبه بر موانع زبانی و تطبیق زبان آموزان بصری کمک کنند. با توجه به کاهش قیمت تجهیزات AR و VR، این تکنولوژی‌ها برای معلمان به‌منظور دستیابی به اهداف آموزشی در دسترس می‌باشند.

ارتقا تجارب یادگیری و آموزشی

در حال حاضر یکی از موارد استفاده‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سفرهای مجازی هستند. پس از کار کردن با شبکه‌های WiFi و حل مسائل زیرساختی، بسیاری از معلمان این روش را، روشی ایده‌آل برای آموزش درس‌ها و مشارکت دانش آموزان در نظر گرفته‌اند.

Melinda Lohan، یکی از آموزگاران ایالات ماساچوست در مقطع دبیرستان که به مدت سه سال سفرهای مجازی را در کلاس‌های درسی خود ارائه داده است از علاقه‌مندی دانش آموزان به این سفرهای مجازی خبر داده است. دانش آموزان سخنرانی‌های مربوطه را در خانه تماشا می‌کنند و از آن یادداشت ‌برداری می‌نمایند تا بتوانند در تجارب واقعیت مجازی در مدرسه غوطه‌ور شوند.

سفرهای مجازی علاوه بر جنبه‌ی آموزشی، به بهبود مهارت‌های حرکتی، قوه‌ی تخیل و تفکر و الهام بخشیدن به یادگیری از طریق gamification کمک می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از برنامه‌های آموزشی با استفاده از این تکنولوژی‌ها، بر بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی برای حل مشکلات واقعی تمرکز دارند. این روند به دانش آموزان کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌هایی را که می‌آموزند در آینده در بخش‌های مرتبط با محل کارشان به‌کارگیرند. برنامه‌های کاربردی AR و VR همچنین می‌توانند برای سایر اهداف آموزشی مانند ارتقا حرفه‌ای کارکنان خدمات، افسران پلیس و موارد دیگر مورداستفاده قرار گیرند.

بازار کار معلمان

استفاده از تکنولوژی‌های AR و VR برای مربیان و معلمان تا جایی جذاب بوده است که آن‌ها قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارند. به گفته‌ی Forbes، تقریباً 700 میلیون دلار در اپلیکیشن‌های AR و VR در بخش آموزش ‌و پرورش تا سال 2025 سرمایه‌گذاری خواهد شد. به نوشته‌ی Gartner، 60 درصد از تمام مؤسسات آموزش عالی در آمریکا تا سال 2021 از واقعیت مجازی در کلاس درس استفاده خواهند کرد.

این بدان معنی است که فرصت قابل‌توجهی برای بازاریابان آموزشی جهت تأثیرگذاری در قیمت خرید وجود دارد. در این راستا مؤسسات بازاریابی آموزش ‌و پرورش مثل MDR، برای کمک به سرمایه‌گذاری معلمان در این زمینه با اتصال معلمان به برندهایی که ابزار AR و VR را ارائه می‌دهند، پدیدار شدند. این بخش شامل کمک به ارائه‌دهندگان فناوری می‌شود و مشخص می‌کند که چه کسی باید محصولات خود را به فروش برساند و توانایی خود را برای حل مشکلات و چالش‌ها نشان دهد.

کمک به بخش سنتی جهت یادگیری روش‌های جدید

اکنون زمان استفاده‌ی معلمان و مربیان از محصولات تکنولوژیکی است که نه‌تنها به بهبود روند آموزشی کمک می‌کنند بلکه نوع آموزش را نیز دموکراتیک می‌کنند. Melissa Pelletier، مدیر تحقیقات آموزش ‌و پرورش MDR می‌گوید: " VR موقعیتی عالی برای دانش آموزان است تا بتوانند شرایط گوناگون را درک نمایند. کودکان در تمام سنین می‌توانند تجاربی را که به اقتضای سن به آن احتیاج دارند فرابگیرند. مهارت‌های اجتماعی و عاطفی مانند همدلی در کلاس درس و در طول زندگی ارزشمند هستند. این مهارت‌ها ممکن است در برنامه‌های درسی مثل تاریخ یا جغرافیا نوشته‌نشده باشد، اما هرکدام به‌اندازه خود مهم و قابل‌توجه هستند. "

با توجه به رضایت بسیاری از معلمان از نتایج استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در محیط‌های آموزشی و همچنین بازخورد مثبت دانش آموزان، معلمان بیشتر مدارس مدل‌های آموزشی خود را بر مبنای پیشرفت‌های دیجیتالی تغییر خواهند داد.

مطالب مرتبط

واقعیت مجازی چگونه باعث پیشرفت کشاورزی خواهد شد

کشاورزی یکی از بخش‌های مهمی است که برای بهبود عملکرد خود نیاز اساسی به تکنولوژی دارد. قاره آسیا در این زمینه دارای چشم‌انداز وسیعی است ولی هنوز نیاز به رشد دارد. فقدان بودجه برای گسترش فناوری در کشاورزی از سمت دولت‌ها عامل اصلی عقب ماندگی در این بخش است.

چگونه واقعیت افزوده در فرودگاه‌ها تاثیر گذار خواهد بود؟

واقعیت افزوده یا AR، دنیای مجازی را با واقعی ترکیب می‌کند تا زندگی واقعی را جذاب تر جلوه دهد و در حال نفوذ در تمامی صنایع می‌باشد. از تعمیر ماشین‌ها تا تشخیص‌های مربوط به حوزه‌ی سلامت از واقعیت افزوده استفاده می‌شود. اما چطور در فرودگاه‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت؟

چگونه بانک‌ها از واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کنند؟

واقعیت مجازی در بانکداری با ظهور هوش مصنوعی، آزمایشگاه نوآوری و مرگ شعب بانک‌های فیزیکی به یک موضوع داغ تبدیل شده است.