روشنایی هوشمند

5 دلیل برای اینکه لامپ بعدی شما باید هوشمند باشد

لامپ‌های هوشمند چیزی فراتر از یک لامپ LED معمولی که فقط وظیفه روشنایی یک اتاق را بر عهده دارند، هستند. لامپ‌های هوشمند می‌توانند به صورت بی‌سیم با برنامه‌های تلفن همراه ارتباط برقرار کنند و تأثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند.

لامپ‌های هوشمند چیزی فراتر از یک لامپ LED معمولی که فقط وظیفه روشنایی یک اتاق را بر عهده دارند، هستند. لامپ‌های هوشمند می‌توانند به صورت بی‌سیم با برنامه‌های تلفن همراه ارتباط برقرار کنند و تأثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند. در ادامه چند کاربرد مهم لامپ‌های هوشمند را معرفی می‌کنیم.

1.    تغییر شدت روشنایی:

یکی از ویژگی‌های اصلی لامپ‌های هوشمند این است که می‌توانید بدون نیاز به نصب کلید تنظیم شدت نور آنها را کم و زیاد کنید. یک لامپ هوشمند را به‌راحتی به سرپیچ ببندید و با استفاده از نرم‌افزار مخصوص، لامپ را تحت کنترل درآورید . بااین‌حال انتخاب یک لامپ هوشمند که مصرف انرژی کم و عمر طولانی داشته باشد اهمیت به سزایی دارد. 

2.    کنترل بدون محدودیت مکان :

بعضی از لامپ‌های هوشمند دارای ویژگی برنامه‌ریزی‌ شده‌ای هستند که وقتی در خانه نیستید بتوانید چراغ‌های خود را کنترل کنید. این گزینه امنیتی برای زمانی که در تعطیلات هستید فوق‌العاده خواهد بود زیرا خانه شما هرگز خالی از سکنه به نظر نخواهد آمد . این به این معنی است که می‌توانید هر زمان از خانه خارج شوید بدون اینکه چراغ‌ها به علت فراموشی برای زمان طولانی روشن بمانند. بیشتر برندها برای همگام کردن همه لامپ‌های منزل نیاز به یک هاب دارند تا بتوانید همه آنها را همزمان کنترل کنید.

3.    قابلیت تغییر رنگ :

سرد کردن نور لامپ برای ایجاد حس آرامش در مغز و تنظیم خلق‌وخو بسیار تأثیرگذار است. با وجود لامپ‌های هوشمند می‌توانید رنگ لامپ را تغییر دهید . درواقع برخی از آنها می‌تواند طیف وسیعی شامل 16 میلیون رنگ تولید کنند . با استفاده از یک دایره رنگی در نرم‌افزار شما می‌توانید هر لحظه که بخواهید رنگ لامپ را تغییر دهید.
آیا می‌خواهید احساس گرما به شما دست بدهد ؟ رنگ نور لامپ خود را به زرد طلایی تغییر دهید !
می‌خواهید احساس خنکی کنید ؟ رنگ آن را به آبی تغییر دهید !
از رنگ دیوار متنفر هستید ؟ با اضافه کردن کمی آبی ، زرد یا قرمز و تغییر شدت نور لامپ ، رنگ محیط را بدون نقاشی کردن دیوار تغییر دهید.

4.    قابلیت پخش موسیقی :

برخی از لامپ‌ها می‌توانند موسیقی پخش کنند . اگر تصور می‌کنید برای بلندگوهای آن باید سیم‌کشی کنید سخت در اشتباهید ! بدون سیم‌کشی قادر هستید در هر یک از اتاق‌های منزلتان به موسیقی موردنظرتان گوش دهید. لامپ‌های هوشمند با بلندگوهای داخلی این قابلیت را دارند. همچنین لامپ‌ها همزمان با پخش موسیقی برای شما رقص نور انجام می‌دهند . در عمل صدای اسپیکر لامپ فقط در همان اتاق قابل‌شنیدن است و بیشتر مناسب اتاق‌خواب نوجوانان است.

5.    بهبود وضعیت خواب :

لامپ‌ها می‌توانند به بهبود وضعیت خواب شما کمک کنند . با تغییر دمای رنگ می‌توانید ترشح هورمون ملاتونین در بدن را کنترل کنید . با تنظیم نور می‌توانید سطح ملاتونین که یه تنظیم کننده طبیعی خواب است را در طول روز کاهش و در زمان شب افزایش دهید . علم نورپردازی کمک می‌کند تا بدانید چه زمانی از نور آرامش‌بخش استفاده کنید تا ریتم طبیعی بدن شما قطع نگردد.

6.    برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی :

برخی از لامپ‌های هوشمند امکان برنامه‌ریزی و سناریو نویسی را از طریق بسترهای Open API برای کاربران خود فراهم نموده‌اند. بدین ترتیب با چند خط کد ساده می‌توانید بین روشنایی منزل و یا محل کار خود با سرویس‌های دیگر ارتباط ایجاد کنید. تصور کنید که رنگ روشنایی منزلتان و شدت روشنایی آن بر اساس آب‌وهوا و نور خورشید به صورت خودکار تنظیم شود. این یک تجربه کاربردی از هوشمندی در روشنایی است.


مطالب مرتبط: