Nobka_5-Considerations-for-Building-a-Scalable-IoT-System_part2.jpg

5 قدم تا ساخت یک سیستم IoT - قسمت دوم

زمانی که صحبت از زیرساخت‌های اینترنت اشیا می شود ، اکثر مردم بلافاصله به سرورهایشان فکر می‌کنند ، اما درنظر گرفتن تقاضای روزافزون اهمیت بیشتری دارد. حال سوال اینجاست که وقتی تعداد زیادی از دستگاه‌ها به طور همزمان به شبکه متصل می‌شوند تا جریان داده‌ها را همزمان ارسال کنند چه اتفاقی می‌افتد ؟

در پست قبل راهکارهای ایجاد زیرساخت مقیاس پذیر در اینترنت اشیا مورد بررسی قرار گرفت، در این پست به دیگر عوامل تاثیرگذار در حوزه زیرساخت اینترنت اشیا می‌پردازیم.

با از کار افتادن سرورها ، داده‌ها و خدمات هم از بین می‌روند. با این حال ، اگر مسیرهای ارتباطی همگام ساخته شوند می‌توانند به راحتی حجم داده‌های انتقالی را افزایش دهند. این فرایند با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی مانند MQTT انجام می‌پذیرد. 

اگر شما چنین زیر ساختی را ساخته باشید، می‌دانید به زمان‌هایی برای همگام‌سازی بیشتر نیاز است. به عنوان مثال، روشن نمودن یک دستگاه نهایی در سیستم IoT مثل یک لامپ ، نمی‌تواند به صورت ناهمگام صورت بگیرد. یا به عنوان یک مثال صنعتی ، دستورالعمل‌هایی که به تجهیزات کارخانه از راه دور ارسال می‌شوند، اگر نا‌همگام باشند منجر به از دست رفتن در آمد می‌شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع ، اضافه کردن مسیرهای ارتباطی سریع‌تر یا همزمان‌تر در کنار سیستم‌های نا‌همگام ، منطقی به نظر می‌رسد. ممکن است عملکرد همه‌ی مسیرهای ارتباطی همزمان نباشند ، اما با استفاده از کانال‌ها و پروتکل‌ها می‌توان آن‌ها را ارتقا و داده‌ها را با سرعت بیشتری انتقال داد.

نگهداری دستگاه‌های مقیاس پذیر

ساخت و نگهداری سیستم عامل در دستگاه‌های IoT می‌تواند وقت‌گیر باشد. نگهداری چندین دستگاه کاملا متفاوت، مشکل است. در این نوع زیرساخت‌های IoT ، نگهداری باید به طور فزاینده‌ای تبدیل به یک فرایند خودکار شود و ابزارها باید تکامل یافته باشند.

بخشي از فرآيند مديريت دستگاه‌ها ، به سرعت و به طور موثري به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. مهم این است که هر دستگاه به طور منحصر به فرد شناسایی و تأیید اعتبار شود، اما در عین حال بلافاصله به طور ایمن با سایر بخش‌های زیرساخت ارتباط برقرار کند. با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از رمزنگاری مدرن این فرایند امکان‌پذیر است، اما تمام این عملکردها ، قبل از رفتن به مرحله ی تولید باید درنظر گرفته شوند.

Fog Computing

در نهایت ، هنگام ساخت یک زیرساخت مقیاس‌پذیر، درنظر گرفتن Fog Computing (رایانش مه ) بسیار مهم است. Fog Computing اصطلاحی است که برای سیستم‌های IoT استفاده می‌شود تا فرایند محاسباتی در مراحل اولیه یا میانی بر خلاف مدل‌های سنتی‌تر انجام پذیرد. وقتی کار محاسباتی انجام می‌شود و منابع محاسباتی بیش از حد در لبه وجود دارد، طبیعی است که سیستم داده‌های بیشتری را پردازش کند.

همچنین این محاسبات ، با میزان بار محاسباتی زیرساخت اندازه‌گیری می‌شود. دستگاه‌های IoT بیشتر، به معنای داده‌های بیشتر و در نتیجه نیاز به منابع محاسباتی بیشتری هستند. با در نظر گرفتن این موضوع در طراحی زیر ساخت‌های IoT و انتخاب سخت افزار مناسب ، امکان نگهداری قابلیت‌های لازم برای اندازه‌گیری موفقیت‌آمیز عملیات فراهم می‌شود.
اول بسازید ، سپس اندازه بگیرید

طراحی زیرساختی که به خوبی رشد کند و ظرفیت انتقال داده‌ها را افزایش دهد، به موفقیت در کسب‌وکار مبتنی بر آن کمک می‌کند. بدون تردید ایجاد چنین ساختاری از ابتدا آسان‌تر از ایجاد تغییرات بعد از ساخت آن است.

یک محصول کارآمد همیشه بهتر از مفهوم محصول کامل است که وجود ندارد. تا زمانی که رشد، قابل کنترل است یا شما یک شریک متخصص فناوری دارید که می‌تواند شما را به مرحله بعدی هدایت کند، حتی مقیاس‌پذیری سیستم می‌تواند آسان باشد.