شهرهای هوشمند و اکوسیستم تکنولوژی (قسمت پنجم) داده های آزاد

شهرهای هوشمند و اکوسیستم تکنولوژی (قسمت پنجم) داده های آزاد

روند قابل توجه دیگر در شهرهای هوشمند گسترش و بهره برداری از داده های آزاد است. داده های آزاد در مفهوم شهر هوشمند به سیاست عمومی که سازمانها بویژه سازمانهای دولتی را تشویق به در دسترس قرار دادن رایگان مجموعه ی داده ها می کند، گفته می شود.

روند قابل توجه دیگر در شهرهای هوشمند گسترش و بهره برداری از داده های آزاد است. داده های آزاد در مفهوم شهر هوشمند به سیاست عمومی که سازمانها بویژه سازمانهای دولتی را تشویق به در دسترس قرار دادن رایگان مجموعه ی داده ها می کند، گفته می شود. مثال های معمول در این راستا داده های آمار جرم در سطح شهر، طبقه بندی سرویس های شهری و داده های زیرساخت است. بسیاری از دولتمردان و گردانندگان شهرها پرتال داده های آزاد را ارائه می کنند. پرتال داده های بریتانیا و کانادا و همچنین شهرهایی مثل سانفرانسیسکو و لندن از این دسته هستند. اگرچه داده های آزاد به تنهایی، روند پیشرفت تکنولوژی محسوب نمی شوند با این حال این داده ها اساس شماری از تکنولوژی های بنیادی مثل رایانش ابری و IoT که طی پست های قبلی به آن پرداخته شده و منبعی برای داده های کلان شهرها می باشد، تلقي مي شود.ارائه اطلاعات آزاد، استفاده از اين تكنولوژي ها را ترغيب و ميسر مي سازد به گونه اي كه بعضي شهرها پورتال هايي را براي ارايه اطلاعات آزاد خود تدارك مي بينند و ساير شهرهاي ديگر مي توانند به عنوان ذينفع از اين اطلاعات بهره برداري نمايند. بعضی از چالش های مرتبط با داده های کلان، امنیت داده ها و مسائل خاصی از حفظ حریم خصوصی می باشد.
اما داده های آزاد چه هستند؟ ویدئوی زیر را ببینید:

سیر تکاملی داده ی آزاد نشان دهنده ی گسترده شدن اطلاعات در دسترس، مرتبط با عملکردهای شهریست. هدف اصلی این روند شفاف سازیست اما هدف فرعی آن در دسترس بودن اطلاعاتیست که قابل بهره برداری و توسعه ی سرویس های شهری و تقویت نوآوری در حوزه ی سرویس های جدید باشد. سانفرانسیسکو و لندن تلاش های خود را در راستای بهره برداری از داده های آزاد توسط شرکت های محلی با توليد برنامه های کاربردی موبایل بر اساس داده های پارک، صنعت توریسم، پارک خودروها و حمل و نقل مدیریت کرده اند. رویکردهای مشابه در شهرهای سراسر جهان دیده می شود. واضح است که شهرها به طرز چشمگیری داده های در دسترس بیشتری را به عنوان داده های آزاد ایجاد می کنند. با این وجود به نظر می رسد که ارائه دهندگان اکوسیستم داده های باز و اپراتورها با شهرهایی که نقش کمتری را به عنوان اپراتورهای داده های باز دارند و شمار زیادی از اشخاص ثالث که داده های شهر را برای هر دو نیازهای شهروندان و کسب و کار به کار میگیرند، تکامل خواهند یافت. مثال جالبی در این زمینه عملکرد تبادل داده های شهری در فیلادلفیا می باشد. ویدئوی زیر را ببینید:

 

ادامه دارد...