Nobka_How IoT is disrupting the logistics industry and spurring opportunities.jpeg

IOT چگونه باعث دگرگونی صنعت لجیستیک (تدارکات) و ایجاد فرصت های جدید برای این صنعت می شود

شرکت Tesla در حال توسعه ی نمونه ای برای کامیون های خودران است که در مسیرهای طولانی رفت و آمد داشته باشند، این خبر نشان دهنده ی چگونگی استفاده از تکنولوژی های در حال ظهور است که به طور عمده باعث دگرگونی در صنعت لجیستیک می شوند.

در حال حاضر تکنولوژی هایی مثل کلان داده ها (Big Data)، هوش مصنوعی (AI) و وسایل نقلیه ی خودران، جهت ایجاد مزایای رقابتی در زنجیره های عرضه به "نسل بعد"، دیده شده اند. افزایش توقع در تحویل سریع تر کالا دلیل خوبی برای تمرکز بر صنعت لجیستیک است. 

اینترنت اشیا سنسورها، دستگاه‌های متصل، شناسایی خودکار و تجزیه و تحلیل پیشگویانه را شامل می شود زنجیرهای تامین " همیشه فعال " را فراهم می‌کند که امکان بهینه سازی سطوح مختلف از کنترل کیفیت عرضه از راه دور تا پیش بینی حمل و نقل مبتنی بر تقاضا، را می دهد.
پیش بینی ها نشان می دهند که استفاده از داده ها برای شناسایی الگوها و پیش بینی سلایق مصرف کنندگان در زنجیره ی عرضه، باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت خدمات ارائه شده به مشتریان، می باشد.

IOT با بهبود ردیابی و کنترل، صنعت حمل و نقل را با افزایش سود 10 تا 15 درصدی در سال، مواجه می کند. ادغام اپلیکیشن های موبایل و سنسورهای ساخته شده برای پیگیری و ردیابی فعالیت های حساس مثل برنامه ریزی ظرفیت و انباشت داده های عملیاتی، همگی برای تصمیم گیری بلادرنگ مهم هستند.
راهکارهای خلاق IOT به تشخیص خودکار خودرو، نظارت خودکار محموله، مدیریت هوشمند راننده، جلوگیری از سرقت و برنامه ریزی مسیر پویا، Bathala points out، منتهی می گردد.

IOT و تحویل "نهایی"

با توجه به افزایش تقاضای مستقیم و حساسیت قیمت، تحویل سریع محصول به مشتری، به طور فزاینده ای مهم می شود. با این حال، تحویل نهایی اغلب به عنوان چالش برانگیز ترین و همچنین گران ترین بخش از تحویل کالا (در برخی کشورها بیش از 50٪ از کل هزینه را شامل می شود) به شمار می آید.
بر اساس نظرسنجی ABI Research، تا سال 2030 خدمات شرکت Freight as a Service ، حداقل 30 درصد کل درآمدهای حمل و نقل عمومی کالاهای ایالات متحده را تشکیل خواهد داد.

IOT علاوه بر بهینه سازی هزینه ها، با ارائه ی راهکارهایی برای مقابله با چالش های انتهای مسیر و همچنین انعطاف پذیری بیشتر در قیمت گذاری، مشتری را با گزینه های بهتری در تحویل کالا رو به رو می کند.

بر اساس گزارش MCkinsey در سال گذشته، کل هزینه های حمل و نقل 70 میلیارد یورو بود (شامل چین، آلمان و ایالات متحده که بیش از 40 درصد از بازار را تشکیل می دهند). نرخ رشد در بازارهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و آلمان بین 7 تا 10 درصد و در بازارهای در حال توسعه بیش از 100% است و تجارت الکترونیک بزرگترین پیشتاز در این نرخ رشد بوده است. به همین دلیل است که بهینه سازی از طریق IOT و دیگر فناوری های در حال ظهوربسیار امیدوار کننده است.

Deborah Abrams Kaplan روزنامه نگار زنجیره ی تامین و تدارکات می گوید: " IOT به تحویل نهایی کالاها از طریق شناسایی مکان هایی که یک خرده فروش می تواند اقلام سفارشی را به منبع تحویل خود نزدیک نماید، کمک می کند. به جای دریافت برخی کالاها از یک انبار متمرکز، شماری از خرده فروشان از Omnichannel استفاده می کنند. با استفاده از IOT، می توان هزینه و زمان حمل و نقل را کاهش داد و حتی ممکن است برخی از مشتریان ترجیح دهند که کالای مورد نیاز خود را از فروشگاه خریداری کنند که باعث می شود خود مشتری مسئول تحویل کالا باشد. بعضی از باربرها از سنسورها، داده های هواشناسی و IOT برای ردیابی درجه حرارت کالا در طول مسیر استفاده می کنند و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام می دهند. "
زنجیره تامین" همیشه فعال"

Bathala می گوید: " IOT در حال ایجاد زنجیره های عرضه و تقاضای همیشه فعال است که باعث تغییر در روابط جهانی خرید و فروش و همچنین نیاز به مدل های ترکیبی برای تعادل ظرفیت، تلفات و هزینه ها می شود. " او اضافه می کند که شرکت ها برای ایجاد استراتژی هایی جهت ساختن داده های بلادرنگ مبتنی بر تقاضا، با استفاده از شبکه های حسگر IOT، تلاش می کنند.

تحلیل گران بر این باورند که نوآوری های بعدی IOT برای مختل ساختن صنعت لجیستیک احتمالا شامل تحویل کالا به طور کاملا خودکار با استفاده از وسایل نقلیه مستقل و هواپیماهای بدون سرنشین می باشد. ما شاهد طیف گسترده ای از ذینفعان برای ایجاد اطمینان در گسترش استفاده از مزایای IOT به شیوه های مطمئن، خواهیم بود.