اینترنت اشیا چگونه می‌تواند بهره‌وری در صنعت را بهبود بخشد

بهبود بهره‌وری در صنعت با اینترنت اشیا

IoT به ما امکان می‌دهد داده‌های قابل اعتماد، ایمن و به‌هنگام را جمع‌آوری و آن را به اطلاعات بسیار مفید برای کسب و کار تبدیل کنیم. این روند به کاهش مصرف منابع برای بهبود کارایی و بهره‌وری کمک می‌کند.

اینترنت اشیا IoT

به لطف اینترنت اشیا (IoT) شرکت‌ها می‌توانند داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنند، آنچه که ما با این داده‌ها انجام می‌دهیم این است که ما را قادر می‌سازد تا کارایی و بهره‌وری را افزایش دهیم. IoT به ما امکان می‌دهد داده‌های قابل اعتماد و ایمن به‌هنگام را جمع‌آوری و آن را به اطلاعات بسیار مفید برای کسب و کار تبدیل کنیم. این روند به کاهش مصرف منابع برای بهبود کارایی و بهره‌وری کمک می‌کند.

به این ترتیب، اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) با اتصال ماشین‌ها و دستگاه‌ها در صنایع استراتژیک مانند کشاورزی، صنعت تولید، تدارکات و یا تولید انرژی، در حال رشد موقعیت خود است. در این بخش‌ها، بهبود مستمر و بهینه‌سازی فرایندهای صنعتی بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف، شرکت‌ها باید دانش خود را در هر نقطه از فرآیندهای خود به حداکثر برسانند. بنابراین، آنها می‌توانند زمانی که ناکارآمدی، تنگناها و یا مصرف منابع بیش از حد اتفاق می‌افتد، خطر را تشخیص دهند. به لطف این اطلاعات، تصمیم‌گیری کسب و کارها مبتنی بر استدلال خواهد بود.

اگرچه که فرایندها در یک شرکت متفاوت با دیگری است اما در بخش صنعتی مجموعه‌ای از الگوهای مشترک وجود دارد. ادامه‌ی این مقاله، بر فرایندهای مربوط به مدیریت موجودی، تولید و توزیع متمرکز است. از طریق سنسورهای موجود در انبارها، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات و غیره داده‌های زیر ممکن است بدست آید:

داده‌ها برای مدیریت موجودی

 جمع‌آوری داده‌ها به مکان داخلی محصولات و کیلومتر مسیر طی شده توسط اپراتورهای حمل و نقل، شرکت‌ها را برای رسیدن به یک طراحی انبار هوشمند کمک می‌کند. همچنین ممکن است داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به درجه حرارت، رطوبت یا قرار گرفتن در معرض خورشید و نیز مصرف انرژی در انبار برای اطمینان از مدیریت مؤثر منابع و جلوگیری از آسیب در محصولات باشد. همچنین، شرکت‌ها قادر به برنامه‌ریزی سفارشات و پیش‌بینی دقیق بر اساس سطح سهام و تجزیه و تحلیل آنها خواهند بود.

داده‌های تولید

 داشتن اطلاعات در مورد زمان تولید نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا دستگاه‌ها شروع به کار کنند، چه مدت کار می‌کنند و اینکه چگونه اغلب وقفه‌های تولید به علت بروز مشکلات در ماشین‌آلات اتفاق می‌افتد. این داده‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا بدانند و برنامه‌ریزی تولید را بهتر کنند و بتوانند سریع‌تر و بهتر عمل کنند. علاوه بر این، هنگامی که تعداد ضایعات تولید شده در هر حجم تولید را اندازه‌گیری می‌کنیم، می‌توانیم در هزینه‌ها، با احتساب امکان اجرای اصلاحات و نگهداری پیش‌بینی شده صرفه جویی کنیم. همچنین اگر مقدار مصرف انرژی در کارخانه یا مقدار زباله تولید شده را محاسبه کنیم، می‌توانیم در روند تولیدات خود پایدارتر باشیم.

داده‌ها برای مدیریت تدارکات

 اگر آنچه که ما می‌خواهیم بهینه‌سازی عملکرد تدارکات است به ویژه در عملکردهای حمل و نقل، لازم است که داده‌ها از وسایل حمل و نقل، مانند موقعیت مکانی GPS، حجم محموله و زمان خاموش شدن و زمان تحویل آنها، به دست آیند. اگر علاوه بر این، اطلاعات را در انبار به عنوان محل داخلی محصولات اضافه کنیم، به یک مدیریت تدارکاتی یکپارچه و کارآمد دست پیدا می‌کنیم.

هنگامی که این داده‌ها جمع‌آوری و تبدیل به اطلاعات می‌شوند، شرکت‌ها می‌توانند در زمینه‌هایی مانند موارد زیر عمل کنند:

  • نگهداری دارایی: از طریق هشدارهای تعمیر و نگهداری بر اساس پیش‌بینی‌های مربوط به میانگین زمانی که یک دستگاه یا یک قطعه به شکست می‌رسد. (این چیزی است که به عنوان نگهداری پیش‌بینی شناخته می‌شود.)
  • مدیریت نیروی کار: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده می‌توان تصمیماتی را در مورد چگونگی سازماندهی پرسنل کارخانه، وظایفی که باید انجام دهند و غیره اتخاذ نمود.
  • سازماندهی محصولات: با بازسازی کالاها و محصولات موجود در انبار، شرکت‌ها می‌توانند تا آنجا که ممکن است فواصلی را که توسط کارگران یا وسایل نقلیه طی می‌شود کاهش دهند یا بهینه‌سازی کنند.
  • ذخیره انرژی: با فعال کردن چراغ‌ها تنها در مناطقی که لازم است، میتوان کنترل دما، تهویه و غیره را براحتی انجام داد.
  • بهینه‌سازی تدارکات: با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مسیرها، مدت زمان خواب، تعداد سفارشات، تصمیم‌گیری در مورد تعداد وسایل نقلیه که باید در هر لحظه عمل کنند و همچنین نگهداری آنها می‌تواند اجرا شود.

این چهار حوزه نمونه‌هایی از چگونگی دستیابی داده‌ها از طریق سنسورها در تمام نقاط زنجیره ارزش هستند که می‌توانند به کارایی شرکت‌ها کمک کند. با این حال، فرصت‌های ارائه شده توسط IoT در بخش صنعتی بی‌پایان است.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا چگونه نیازهای خرده‌فروشی را برطرف می‌کند؟

اینترنت اشیا (IoT) شیوه زندگی افراد را تغییر داده است. نرم‌افزارهای اینترنت اشیا می‌توانند پیش‌بینی آب و هوا و یا به‌روز رسانی‌های خود را با دستورات صوتی بلندگوهای هوشمند خود دریافت کنند. در این میان چیزی که مصرف کنندگان ممکن است در مورد آن فکر نکنند این است که چگونه IoT چیزهای بیشتری را در تحقق نیازهای خرده‌فروشی انجام داده است. در ادامه شش نمونه از تأثیرات IoT در این زمینه مطرح شده است.

اینترنت اشیا به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند

در سال‌های اخیر، ارتباطات بین افراد، اشیا و کسب‌وکارها به طور فضاینده‌ای افزایش یافته است. فعال کردن اتصالات انعطاف‌پذیر و تبادل داده‌ها بین میلیاردها دارایی و فرایندها، فرصتی فوق‌العاده برای کسب و کارها ایجاد می‌کند. در این راستا مدل‌های تجاری و فرایندهای قدیمی در حال بازنگری و در حال ظهور فناوری‌های جدید هستند.

کاربردهای اینترنت اشیا صنعتی و صنعت تدارکات و پشتیبانی

اینترنت اشیا صنعتی در بخش‌های مختلف فناوری از صنعت تدارکات جمله نقش کلیدی دارد. به همین منظور، در ادامه برخی از نکات تاثیرگذار در پذیرش IIoT در تدارکات بررسی می‌شوند. توجه به این نکته که تعامل این دو تکنولوژی منجر به کاهش کمبود غذا در سطح جهانی می‌گردد، حائز اهمیت است.

تعامل ابر و اینترنت اشیا در بازار محصولات صنعتی 2019

خدمات ابری (Cloud) و راهکارهای آن به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده پلتفرم‌های عمومی ابری رشد سریعتری نسبت به پلتفرم‌های خصوصی ابری داشته باشند. امنیت همچنان یک مسئله مهم است و ترویج دیجیتال یک امر روزمره خواهد بود.