چگونه از اتومبیل‌های هوشمند در مقابل هکرها محافظت کنیم؟

چگونه از اتومبیل‌های هوشمند در مقابل هکرها محافظت کنیم؟

هنگامی که به تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) فکر می‌کنیم، تصور ما دستگاه‌های کوچک مجهز به سنسور مورد استفاده در خانه‌ها، بیمارستان‌ها، محیط‌های تجاری و صنعتی هستند اما دستگاه‌های بسیار بزرگتر و بسیار پیچیده‌تر نظیر اتومبیل‌های خودران نیز وجود دارد.

اینترنت اشیا IoT

هنگامی که به تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) فکر می‌کنیم، تصور ما دستگاه‌های کوچک مجهز به سنسور مورد استفاده در خانه‌ها، بیمارستان‌ها، محیط‌های تجاری و صنعتی هستند اما دستگاه‌های بسیار بزرگتر و بسیار پیچیده‌تر نظیر اتومبیل‌های خودران نیز وجود دارد.

اتومبیل‌های هوشمند به سمت هدف نهایی خود یعنی اتومبیل‌های کاملاً مستقل و خودران حرکت می‌کنند، آنها بیشترین فناوری‌ها و ویژگی‌های مرتبط با IoT را در اختیار دارند و همچنین به سنسورهای سازگار با محیط‌زیست، آپلود داده‌ها برای تجزیه‌وتحلیل، دریافت اطلاعات، محاسبه فاصله مسیر و سرعت مناسب مجهز هستند.

این برنامه‌ها جهت بهبود تجربه رانندگی و امکانات جدید برای رانندگان طراحی شده‌اند. همه این برنامه‌ها از طریق اتصال به اینترنت در دسترس هستند. اتصال سنسورها به سرور کنترل وسایل نقلیه متصل شده، گسترش منطقی IoT است که در آن برنامه‌های متصل به بسیاری از کارهایی که قبلاً راننده مسئول آن بود رسیدگی می‌کنند.

اما همانند سایر سیستم‌های IoT، وسایل نقلیه متصل نیز نسبت به هک شدن، از دست رفتن اطلاعات، سرقت اطلاعات از راه دور و موارد دیگر آسیب‌پذیرند. بر خلاف سایر سیستم‌های IoT که ممکن است در معرض خطر قرار گیرند حمله به یک وسیله نقلیه متصل به شکاف در جمع‌آوری داده‌ها و یا حتی سرقت اطلاعات منتهی نمی‌شود و یک وسیله نقلیه متصل هک شده می‌تواند به مرگ و آسیب ده‌ها تن منجر شود.

اگرچه هک کردن وسیله نقلیه عملیات بسیار سخت‌تر از هک کردن یک یخچال و فریزر یا مانیتور به نظر می‌رسد اما روش حمله در هر دو مورد به طور قابل‌توجهی مشابه است. همانند دستگاه‌ها، وسایل نقلیه را از طریق یک شبکه سلولی یا محلی به‌کارگیری می‌کنند. بنابراین روش‌های مشابهی که هکرها برای رسیدن به یک دستگاه استفاده می‌کنند، می‌تواند آنها را برای رسیدن به یک وسیله نقلیه نیز فعال کنند.

یک هکر می‌تواند یک وسیله نقلیه را از طریق سیستم‌های سرگرمی، اتصالات USB، بلوتوث و البته شبکه تلفن همراه خود هک کند. هکرها می‌توانند از طریق سیستم (TPMS) یک وسیله نقلیه را به خطر بیندازند. هک کردن یک TPMS، می‌تواند یک وضعیت غیرممکن را برای سیستم پیشرفته کمک راننده (ADAS) و واحد کنترل موتئر (ECU) ارسال کند، به این ترتیب او را به سوء استفاده از شرایط جاده‌ای سوق می‌دهد و یا با متقاعد کردن راننده‌ای که دارای یک تایر صاف است، باعث می‌شود آنها به سمت کنار جاده در یک منطقه دور افتاده در معرض خطر قرار بگیرند. دستورالعمل‌های این مورد و بسیاری از هک‌ها دیگر نیز به طور عمومی در دسترس آنلاین هستند.

نیازی به گفتن نیست، پیامدهای هک شدن به یک دستگاه IoT در حال حرکت می‌تواند بسیار جدی‌تر از یک سیستم ثابت باشد. اگر یک وسیله نقلیه مسافربری با سرعت 65 مایل در ساعت در بزرگراه به خطر بیفتد، می‌تواند به مسئله‌ی مهم و حیاتی باشد. متأسفانه، امنیت در دستگاه‌های IoT به طور کلی از رایانه‌ها و شبکه‌ها متمایز نیستند. هکرها از همان ترفندها استفاده می‌کنند تا اعتبار خود را دریافت کنند و یا راهی برای ورود به یک دستگاه متصل پیدا کنند. بدیهی است که با وجود نرم‌افزارهای مخرب، همه‌چیز غیرقابل قبول است. برای حفاظت وسایل نقلیه چه کاری می‌توان انجام داد؟

راهکار موردنظر برای تولیدکنندگان نصب سیستم‌های تشخیص نفوذ است که به طور مداوم سیستم‌های الکترونیکی خودرو را برای فعالیت‌های غیرمعمول بررسی می‌کند. به عنوان مثال، اگر دستورالعملی که از یک سرور مرکزی به یک وسیله نقلیه ارسال می‌شود، باید دوازده بایت باشد و وسیله نقلیه بزرگتر یا کوچکتر باشد، که می‌تواند نشانه‌ای باشد که کسی در تلاش است تا وسیله نقلیه را به خطر بیندازد. در این حالت، سیستم‌های نظارت می‌توانند هشدار ایجاد کنند و یا حتی در بعضی موارد حتی سیستم وسیله نقلیه هدف را رد کنند. به طور مشابه، سیستم‌های تشخیص نفوذ می‌توانند ارتباطات شبکه ناخواسته را از بین ببرند و هنگامی که یک شخص TPMS دستگاه را دستکاری می‌کند، شناسایی می‌شود.

وسایل نقلیه متصل به عنوان هر دستگاه IoT دیگر آسیب‌پذیر هستند اما آنها نیاز به امنیت بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارند. تولیدکنندگان این را درک می‌کنند و برای ساختن سیستم‌های پیشرفته‌تر برای حفاظت از وسایل نقلیه تلاش می‌کنند. در طی چند سال، میلیون‌ها دستگاه جذاب IoT در جاده ها وجود دارد. بیایید امیدوار باشیم که بتوانیم مسئله امنیت را مدتها قبل از آن کنترل کنیم.