چگونه سنسورها و پوشیدنی‌ها نظارت از راه دور بر بیماران را ممکن می‌سازند

چگونه سنسورها و پوشیدنی‌ها نظارت از راه دور بر بیماران را ممکن می‌سازند

مانیتورینگ از راه دور بیمار یا (RPM) با سرعت سریع در حال پیشرفت است. شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل و آمازون در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در حال کار و پیشرفت هستند.

بیمارستان هوشمند

مانیتورینگ از راه دور بیمار یا (RPM) با سرعت سریع در حال پیشرفت است. شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل و آمازون در صنعت مراقبت‌های بهداشتی در حال کار و پیشرفت هستند.

به تازگی آمازون از پروژه "Have رونمایی کرده است و با یک شرکت بهداشتی درمانی JPMorgan Chase و Berkshire Hathaway برای بهبود دسترسی به مراقبت‌های اولیه، ساده کردن روند بیمه و ارزان‌تر ساختن داروهای تجویزی وارد همکاری شده است.

تغییر جمعیت خود باعث ایجاد اصلاحات در مراقبت‌های بهداشتی می‌شوند. با توجه به تغییر جمعیت و افزایش جمعیت در کشورهای در حال ظهور و درحال‌توسعه، شیوع بیماری‌های مزمن رو به افزایش خواهد بود و سیستم‌های بهداشتی برای پاسخگویی به این تغییرات تحت فشار قرار می‌گیرند و این خود باعث ایجاد راه‌های جدید جهت ارائه خدمات درمانی می‌شود. اکنون RPM به عنوان روشی برای مدیریت هزینه‌های درمانی به دلیل شرایط مزمن ایجاد شده، بسیار جدی‌تر مورد کاوش قرار می‌گیرد.

امواج جدید اصلاحات در RPM

با وجود تعداد محدودی از پزشکان و مراقبین، مشخص است که از فناوری هوشمند برای کاهش فشار بر منابع انسانی استفاده خواهد شد. فناوری پوشیدنی یک روش بارز برای نظارت از راه دور بر بیماران و تحویل داده‌ها به متخصص مراقبت‌های بهداشتی ذیربط است.

موج اول شامل سنسورهای اولیه می‌شود که در مراقبت‌های بهداشتی از جمله سمعک و مانیتور هولتر توسعه یافته مورد استفاده قرار می‌گرفتند. موج دوم سنسورهایی را تولید کرد که در درجه اول در صنایع دیگر توسعه یافته بودند اما پس از گذشت زمان ، از جمله استفاده در تلفن‌های هوشمند و ساعت هوشمند در ردیابی سلامت و تناسب‌اندام ، قابلیت استفاده در مراقبت‌های بهداشتی و دستگاه‌های پوشیدنی نیز داشتند.

موج سوم در حال ظهور بسیار حساس‌تر است و دارای ویژگی‌های کلیدی نظیرانعطاف‌پذیری، راحتی و کم‌مصرف بودن هستند که از نظر تجاری پختگی کمتری دارند اما نمونه‌هایی از قبیل تله‌متری قلب و نظارت مداوم بر گلوکز در طولانی‌مدت جنبه قوی‌تری از رشد و ارتباط را پیش چشم خواهند گذاشت.

مزایای RPM از راه دور

RPM از طیف وسیعی از فناوری‌ها و خدمات استفاده می‌کند تا امکان نظارت بر بیماران در داخل و خارج از تنظیمات بالینی معمولی فراهم شود. RPM می‌تواند هر چیزی را از ردیابی داروها، دما، حرکت و ضربان قلب گرفته تا فشارخون، سطح گلوکز و میزان اکسیژن را اندازه‌گیری کند. کاربردهای RPM بسیار گسترده است از نظارت و بهبود بیمار، نظارت بر کار آزمایی بالینی و مانیتورینگ قبل یا بعد از عمل گرفته تا کاربردهای متنوع‌تر نظیر نظارت بر دیابت، زوال عقل، ناباروری و نارسایی قلبی.

یكی از مهمترین مزایای فناوری RPM این است كه سازمان‌های بهداشت و درمان قادر به مراقبت بیش از ویزیت‌های منظم هستند. این نشان دهنده حرکت صنعت به سمت کاهش فشار هجوم بیماران بر بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌ها است. دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر سنسور متناسب با این سبک از مراقبت هستند، آنها اطلاعات پزشکی بیمار را در زمان واقعی ارائه می‌دهند که با پردازش مؤثر، منابع را به صورت اختصاصی برای ارائه مراقبت‌های فردی و بهبود بیمار اختصاص می‌دهد.

بهبود کیفیت زندگی برای جوانان و پیرها

RPM ادعا کرده است كه نحوه ارائه مراقبت‌های بهداشتی را با بیمارانی كه مستقیماً از آنها بهره‌مند ‌می‌شوند، تغییر می‌دهد. سنسورها و پوشیدنی‌های مرتبط با دستگاه‌های هوشمند ارتباط بین ارائه‌دهندگان و بیماران را بهبود می‌بخشند. نظارت مؤثر منجر به بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود زیرا نیاز به مراجعه کمتری به خدمات درمانی دارند. ردیابی سلامت بیمار در زمان واقعی (Realtime) بدان معنی است که هشدارهای اولیه سلامتی را می‌توان زود تشخیص داد و بیمار می‌تواند به سرعت مراقبت‌های پیشگیری را انجام دهد.

یکی از برجسته‌ترین بازارهای فناوری RPM در مراقبت از بیماری‌های مزمن است که بیشتر در افراد مسن شیوع دارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بین سالهای 2015 تا 2050 ، نسبت جمعیت افراد بالای 60 سال تقریباً از 12 درصدبه 22 درصد دو برابر خواهد شد و به تبع تأثیر نامناسبی بر این جمعیت در هنگام هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به وجود خواهد آمد. مراقبت‌های طولانی مدت اغلب در کنار کارهای روزمره سخت پزشکی لازم است.

چه چیزی باعث تغییر سرعت رشد در RPM می‌شود؟

تحقیقات IDTechEx نشان می‌دهد که یک دلیل مهم وجود دارد و آن این است که پیشرفت در حسگرهای بهداشتی و پوشیدنی با تغییرات جمعیت همگام است. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال دیجیتالی در بخش مراقبت‌های بهداشتی، بازار پوشاک پزشکی را تا سال 2024 به کسب سود 19.7 میلیارد دلاری سوق می‌دهد.

نمونه‌هایی از فناوری‌های RPM از جمله برچسب‌های پوستی الکترونیکی، تشک‌های هوشمند، پیراهن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و قرص‌های دیجیتالی ارائه شده است و هر یک در حال ارتقا هستند تا ویژگی‌های دقیقتر و کاملتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

مطالب مرتبط

برترین دستگاه‌های خانگی هوشمند برای سال 2020

اگر همه دستگاه‌های زندگی شما بتوانند به اینترنت وصل شوند چه می‌شود? در این صورت نه تنها رایانه و تلفن‌های هوشمند بلکه همه اشیا نظیر ساعت، بلندگو، چراغ، قفل درب، دوربین، پنجره، پرده، بخاری، لوازم‌خانگی، وسایل آشپزی را می‌توان از طریق اینترنت کنترل کرد.

برترین دستگاه‌های خانگی هوشمند برای سال 2020- بخش دوم

در بخش اول این وبلاگ، به خلاصه‌ای از تکنولوژوی خانه هوشمند و نیز چند مورد از برترین دستگاه‌های خانگی هوشمند در بخش‌های بلندگوهای هوشمند و کنترلرها، دوربین‌های نظارتی هوشمند، قفل درب هوشمند، توموستات هوشمند و لامپ هوشمند پرداختیم. در این مطلب تصمیم داریم به دیگر دستگاه‌های خانگی هوشمند نظیر گجت‌های هوشمندآشپزی، جاروبرقی هوشمند، سیستم نظارت بر کودک و گجت‌های هوشمند مورد استفاده در بیرون از خانه بپردازیم.

سیستم‌های هوشمند نظارت بر بهداشت و سلامتی در سال 2019

اکوسیستم پزشکی دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای شده است و شرکت‌های بزرگ فناوری نظیرIBM و گوگل وعده‌های بسیار در زمینه پزشکی و مراقبت‌های درمانی داده‌اند و در تلاش برای عمل به وعده‌های خود هستند.

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه ­های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است.