استفاده از شبکه 5G برای نظارت بر کیفیت هوا

پیش بینی می شود تا سال 2030، جمعیت شهرهای بزرگ جهان به مقدار 3.2 تا 5 میلیارد برسد و واضح است که با افزایش جمعیت، آلودگی هوا نیز افزایش می یابد. از این رو محققان دانشگاه هلسینکی و آزمایشگاه Nokia Bell در حال توسعه ی تکنولوژی 5G برای نظارت به هنگام بر کیفیت هوا هستند. در این مطلب با این پروژه بیشتر اشنا خواهید شد.

محققان دانشگاه هلسینکی و آزمایشگاه Nokia Bell در حال توسعه ی تکنولوژی 5G برای نظارت به هنگام بر کیفیت هوا هستند.
این پروژه که MegaSense نامیده می شود ، از زیر ساخت های شبکه 5G در کنار تجزیه و تحلیل داده ها و روش های کالیبراسون جدید برای رسیدن به هدف خود در جهت حل چالش های جهانی برای کاهش آلودگی هوا استفاده می کند.

پیش بینی می شود تا سال 2030 ، جمعیت شهرهای بزرگ جهان به مقدار 3.2 تا 5 میلیارد برسد و واضح است که با افزایش جمعیت، آلودگی هوا نیز افزایش می یابد.

در سال 2014، سازمان بهداشت جهانی (WHO) آماری را منتشر نمود که بر اساس آن در سال 2012 حدود 7 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که نشان می دهد یک هشتم مرگ و میر در جهان بر اثر آلودگی هوا رخ می دهد.
دکتر ماریا نیرا، مدیر بخش سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید: " خطرات ناشی از آلودگی هوا به خصوص در رابطه با بیماری های قلبی و سکته مغزی در حال حاضر بسیار بیشتر از قبل مورد برررسی قرار گرفته است. کمترین مقدار آلودگی هوا خطرات جدی برای سلامتی افراد به همراه دارد و این امر نشان دهنده ی اهمیت وجود یک هوای پاک برای تنفس است."

هدف پروژه ی MegaSense ایجاد یک سیستم نظارت جهانی است که بتواند میزان وجود مواد آلاینده در هوا را دقیقا تشخیص دهد. این امر با استفاده از یک شبکه متراکم از سنسورهای تشخیص کیفیت هوا میسر می شود که یک منطقه شهری را برای تشخیص میزان آلاینده ها پوشش می دهند.

دکتر کارلوس دورا، یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی می گوید: " شدت آلودگی هوا، محصول سیاست های غلط در بخش هایی از جمله حمل و نقل، مصرف انرژی، مدیریت دفع زباله و صنعت است. در بیشتر اوقات به کارگیری استراتژی های درست در دراز مدت از نظر اقتصادی به صرفه تر از پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات است."

در این راستا، اولین نمونه ی آزمایشی پروژه ی MegaSense در دانشگاه هلسینکی در حال بهره برداریست که در آن سنسورهای تشخیص آلودگی هوا در آزمایشگاه به شبکه ی NDAC متصل می شوند و دومین نمونه ی آزمایشگاهی در پکن در دست اجراست که در آن سیستم اندازه گیری آلودگی هوا برای نظارت بر کیفیت هوا از شبکه ی 5G استفاده می کند.