بلاک چین یک چالش جدی برای اینترنت اشیا

بلاک چین یک چالش جدی برای اینترنت اشیا

گارتنر معتقد است که فناوری blockchain یک چالش جدی برای اینترنت اشیا (IoT) است و به آن کمک خواهد کرد تا بر برخی از بزرگ‌ترین مشکلات خود غلبه کند.

گارتنر معتقد است که فناوری blockchain یک چالش جدی برای اینترنت اشیا (IoT) است و به آن کمک خواهد کرد تا بر برخی از بزرگ‌ترین مشکلات خود غلبه کند.

بلاک چین (Blockchain) مترادف با امنیت است. از سوی دیگر اینترنت اشیا (IoT) به دلیل آسیب‌پذیری‌های جدی که منجر به نقض مکرر حریم شخصی و حملات سایبری شناخته شده است.

گارتنر در یک پست وبلاگ با اشاره به یافته‌های کلیدی از نظرسنجی IoT Adopters Embrace Blockchain اظهار داشت که این دو فناوری در حال یک رقابت تمام‌عیار هستند.

blockchain در حال ورود به چرخه به اصطلاح "فراموشی از سرخوردگی" است، به این معنی که از نقطه اوج اولیه فروکش کرده است و انتظارات بزرگ مردم به ناامیدی تبدیل شده است. بااین‌حال آنچه در آینده خواهد آمد، شیب عصر روشنگری است که در آن فناوری‌های blockchain با انتظارات واقع‌گرایانه‌تری پذیرفته می‌شوند.

گارتنر اشاره می‌کند که 75 درصد از کاربران فناوری اینترنت اشیا (IoT) در ایالات‌متحده، پیش‌ازاین از blockchain استفاده کرده‌اند یا قصد استفاده از آن را تا پایان سال 2020دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که داروسازی، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل صنایعی هستند که در استفاده از blockchain پیشرو هستند.

آویوا لیتان از تحلیل گران برجسته گارتنر دراین‌باره می‌گوید: "شبکه‌های blockchain به دلیل توانایی آن‌ها در تأیید یکپارچه داده‌های به اشتراک گذاشته شده بین مؤلفان و همکاری با فرایند چندبخشی، به عنوان یک نوآوری امیدوارکننده ظاهر شده‌اند. اینترنت اشیا (IoT) به عنوان روشی برای پر کردن شکاف بین اشیا و فرایندهای کسب‌وکار مرتبط آن‌ها ظاهر شده‌است.

لیتان این نکته را برجسته کرد که پتانسیل ترکیب هر دو فناوری اطمینان بین ارتباط اشیای دنیای واقعی و محیط‌های محاسباتی تجاری را فراهم کند.

گارتنر هشدار می‌دهد که ادغام دو فناوری اینترنت اشیا (IoT) و blockchain هنوز نسبتاً نابالغ است و بسیاری از راهکارها هنوز نمی‌توانند با نرخ معاملات موردنیاز سازگاری داشته باشند. بااین‌حال این تحقیق نشان می‌دهد که ادغام از فناوری‌ها، تجهیزات نوآورانه و مدل‌های تجاری جدید را در طی پنج تا ده سال آینده فعال می‌کند.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا و بلاک‌چین صنعت باربری در جهان را تغییر می‌دهند

در سال‌های اخیر ، ردیابی تریلرها ، کانتینرها ، واگن‌های قطار و جعبه‌های بارگیری به‌طور فزاینده‌ای در همه جای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. در این راستا ، تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت اشیا (IoT) و بلاک‌چین (blockchain) ، اتوماسیون بیشتری را برای این فعالیت فراهم می‌آورد.

ارائه یک راهکار هوشمند حمل‌ونقل با ادغام فناوری‌های بلاک چین و اینترنت اشیا

پتانسیل یکپارچه‌سازی فناوری‌های blockchain و اینترنت اشیا (IoT) همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. دانشگاه نوادا در شهر رنو با همکاری شرکت Filamen در حال یکپارچه‌سازی اتومبیل خودران با فناوری blockchain است.

سرمایه‌گذاری در blockchain و IoT تا سال 2024 به بیش از 2.31 میلیارد پوند می‌رسد

اخیراً گزارشی از موسسه MarketsAndMarkets منتشر شده است که پیش‌بینی می‌کند تا سال 2024 سرمایه گذاری در بازار اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک چین (blockchain IoT market) به بیش از 2.31 میلیارد پوند می‌رسد.

ارائه راهکار جدید هویت دیجیتال در اینترنت اشیا و بلاک‌چین

بر اساس آخرین گزارشات شرکت WISeKey International Holding یک قطعه سخت‌افزاری به نام SensorsID عرضه می‌کند که هدف آن ارائه هویت دیجیتالی است و محافظت از هویت دستگاه‌ها و داده‌های آنها است.