توپ‌های فوتبال هوشمند در جام جهانی 2018

توپ‌ فوتبال هوشمند در جام جهانی 2018 روسیه

طراحی بهترین توپ فوتبال پیشرفته‌ی جهان در تاریخ به دوره‌ی تلویزیون‌های سیاه و سفید بر می‌گردد که تجهیزات و لوازم‌های ورزشی بسیار ابتدایی بودند. در اولین بازی جام جهانی در سال 1970 از توپ آدیداس Telstar Elust استفاده شد و از آن پس این برند با نام بازی‌های جام جهانی مترادف گشت.

طراحی بهترین توپ فوتبال پیشرفته‌ی جهان در تاریخ به دوره‌ی تلویزیون‌های سیاه و سفید بر می‌گردد که تجهیزات و لوازم‌های ورزشی بسیار ابتدایی بودند. در اولین بازی جام جهانی در سال 1970 از توپ آدیداس Telstar Elust استفاده شد و از آن پس این برند با نام بازی‌های جام جهانی مترادف گشت.

Rohand Rommler مدیر آدیداس در رده‌ی فوتبال جهانی درصدد بازسازی توپ فوتبال آدیداس برای مسابقات جام جهانی پیش رو در روسیه با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا است. وی اذعان داشت : " از نقطه نظر تجاری ما قصد داریم معتبرترین و بهترین محصول خود را با تلیقی از تکنولوژی مدرن به زمین فوتبال بازگردانیم."

Telstar 18 یک توپ فوتبال با تکنولوژی پیشرفته است که در ظاهر شباهت‌هایی با توپ‌های سال‌های گذشته نیز دارد اما اصلی‌ترین تفاوت آن وجود NFC در هر توپ فوتبال است که امکان تعامل با توپ را از طریق یک تلفن هوشمند فراهم می‌کند.

در حال حاضر این تکنولوژی ، سرعت ، ارتفاع یا گردش توپ را اندازه گیری نمی‌کند ، اما در نسخه‌های بعدی این ویژگی‌ها افزوده خواهند شد و باید توجه داشت این اولین قدم برای ورود توپ‌های فوتبال به دنیای دیجیتال است.

مدل پیشین توپ آدیداس به نام miCoach Smart Ball از سنسورهای به هم پیوسته برای ثبت نقطه‌ی شروع حرکت ، چرخش توپ و مسافت طی شده استفاده کرده بود اما این محصول که دیگر تولید نشد برای استفاده در لیگ‌های رقابتی به اندازه‌ی کافی معتبر نبود.

Telstar 18 عملکرد بالایی دارد و فراتر از امکان تعامل با توپ به کاربران اجازه می‌دهد آن را نامگذاری کنند و به محتوای منحصر به فرد توپ که شامل همه‌ی اطلاعات آن است دسترسی داشته باشند.

Rommler می‌گوید در زمان طراحی این توپ ، تکنسین‌ها 10 تا 12 عدد دوربین کوچک را روی توپ نصب کرده و عملکرد آن را آزمایش نمودند اما تصاویر ضبط شده ناخوشایند بود چرا که حرکت توپ بسیار سریع است و تصاویر واضحی را نمی‌توان با دوربین‌های نصب شده روی توپ ضبط کرد.

طراحی Telstar 18 الهام گرفته از اولین توپ بازی‌های جام جهانی است که 12 قسمت سیاه و 20 قسمت سفید داشت. تا پیش از آن همه‌ی توپ‌های فوتبال از جنس چرم و اغلب تیره بودند که باعث می‌شد از تلویزیون به خوبی دیده نشوند.

توپ جدید حاصل چهار سال طراحی و آزمایش است. مدل قدیمی‌تر شامل 32 قسمت جداگانه بود که با دست به هم متصل می‌شدند اما محصول جدید که در چین و پاکستان تولید می‌شود تنها شش قسمت است که با چسب‌های گیاهی و با دستگاه به هم متصل شده‌اند و بدن ترتیب عملکرد پایدارتری را برای توپ فراهم می‌کنند.

Telstar 18 تحت یک سری آزمایش‌های دقیق در سه قاره در ارتفاع و سطح دریا و در دماهای مختلف از زیر صفر تا بیش از 100 درجه قرار گرفته است. حتی از یک اسلحه هوایی در برابر یک دیوار فلزی هزاران بار در بیش از 30 مایل در ساعت به آن شلیک شده است.

اهداف شرکت آدیداس برای توپ‌های فوتبال در همین نقطه تمام نمی‌شود. پس از شروع بازی‌های جام جهانی در روسیه ، این شرکت کار خود را به طور جدی برای جام جهانی 2022 در قطر آغاز خواهد کرد.
Rommler درباره‌ی چشم انداز تکنولوژیکی این توپ در چهار سال آینده چیزی نمی‌گوید اما به گفته‌ی وی این توپ برای دمای بالاتر از 100 درجه طراحی خواهد شد. او می‌گوید : " اگرچه Telstar 18 توپ کاملیست اما به شما قول می‌دهم که چهار سال آینده در قطر یک توپ کاملاً متفاوت خواهیم داشت. ما برای محصولات بهتر تمام تلاش خود را خواهیم کرد چرا که تلاش نکردن به معنای عقب گرد ماست."