رونمایی از یک تکنولوژی جدید در واقعیت افزوده

رونمایی از یک تکنولوژی جدید واقعیت افزوده

شرکت Jaunt از محصول جدید واقعیت افزوده خود برای تصویربرداری 360 درجه از اشیا و انسان‌ها پرده‌برداری کرد.

Jaunt شرکتی است که برای خود نام و نشان خوبی در بازار فیلم‌های 360 درجه و تجربیات سینمایی VR، دست‌وپا کرده است؛ اما تحت مدیریت جدید، تمرکز خود را روی تأمین تکنولوژی Mixed Reality برای دیگر شرکت‌ها، قرار داده است؛ و اخیراً شاهد نمایش پژوهش‌های جالب این شرکت درزمینه‌ی تولید محتوا برای محصولات AR/VR هستیم که به Volumetric Capture مشهور است. ازجمله کاربردهای این فناوری خلق آواتارهای 360 درجه برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده می‌باشد.

این شرکت در مقر خود در San Mateo, California به‌خوبی نشان داد که چگونه با کمک شش دوربین عمقی مخصوص شرکت اینتل به نام RealSense تصویری 360 درجه از یک شخص را ثبت می‌کند. سپس این تصاویر به هم چسبیده و به آواتاری سه‌بعدی تبدیل ‌شده و در آخر به‌سرعت و Real Time برای گوشی‌های هوشمند قابل‌نمایش می‌گردد. مجموعه این فرایندها با سرعت بسیار زیادی و در لحظه انجام می‌شود.

این فناوری درنهایت بخشی از یک پلتفرم درحال‌توسعه برای تکنولوژی‌های AR/VR و راهکاری مناسب برای کسب‌وکارها می‌باشد که از طرف شرکت Jaunt به شرکای خود مجوز استفاده در تکنولوژی‌های AR/VR را از طریق کانال‌ها و اپلیکیشن های اختصاصی خود، می‌دهد. این فناوری به صورت رسمی در فصل آخر سال 2018 عملیاتی می‌گردد.

آرتور وانهوف، مدیر فناوری و مؤسس شرکت Jaunt در مصاحبه‌ای با VentureBeat، گفت: "هدف ما این است که تولید این‌گونه تجربیات را برای کاربران بسیار آسان و قابل‌حمل کنیم." او ادامه می‌دهد: "ما در تولید محتوی ویدئویی 360 درجه و همه‌جانبه یا immersive برای VR کارآمد بوده‌ایم و اکنون در حال کشف آن هستیم که چه چیزی می‌تواند به تجربه فناوری AR کمک کند."

Jaunt هنوز یک استودیوی فیلم VR بزرگ در سانتا مونیکا، کالیفرنیا دارد که در آن می‌کوشد از تخصص خود در تولید محتواهای AR/VR/MR استفاده کند. این استودیو درگذشته، بیش از 350 محصول، ازجمله فیلم‌های واقعیت مجازی را تولید کرده است؛ اما درحال‌ حاضر، این شرکت تنها در صورتی شروع به تولید یک فیلم VR می‌کند که مشتری هزینه آن را بپردازد.

جورج کلینکوف مدیرعامل Jaunt در مصاحبه‌ای با VentureBeat می‌گوید: "ما می‌خواهیم که یک شریک جهانی برای تولید و توزیع محتوای غوطه‌ور یا immersive باشیم." او در ادامه بیان می‌کند: "درگذشته تمرکز ما روی مصرف‌کننده بود و می‌خواستیم وب‌سایتی داشته باشیم که کاربران برای مشاهده محتوای VR در آن عضو شده و با پرداخت هزینه‌ای دوره‌ای از آن لذت ببرند درست مانند شرکت Netflix، ولی در حال حاضر استراتژی ما تغییر پیداکرده است."

با فناوری تولید نمونه 360 درجه از همه اجسام، این شرکت محتوای حجمی خود را به‌عنوان محصولی واسطه و البته با حق مالکیت معنوی به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهد. این محتوای حجمی ثبت‌شده (که توسط شش دوربین مخصوص گرفته‌شده است) امکان فیلم‌برداری یک موضوع را از منظر 360 درجه‌ای می‌دهد و پس‌ازآن تصویری را نمایش می‌دهد که ظاهر، حرکات و صدای آن درست مانند جسم اصلی می‌باشد و امکان اشتراک‌گذاری آن در مقیاسی دلخواه و به‌عنوان محصول واقعیت افزوده، وجود دارد.

به‌جای استفاده از یک استودیوی گران‌قیمت مجهز به فناوری پرده سبز این شرکت از یک سکو یا Stage بسیار ساده و قابل‌حمل برای تولید محتوای باکیفیت بسیار بالا جهت محصولات AR/VR استفاده می‌کند که امکانات بسیار خوبی را برای شرکت‌هایی فراهم می‌کند که علاقه‌مند به استفاده از این فناوری‌ها در کسب‌وکار خود می‌باشند.

وانهوف می‌گوید: "ما می‌خواستیم بتوانیم محتوا را به‌صورت لحظه‌ای و نه طی هفته‌ها پردازش کرده و آن را قابل‌حمل و قابل اشتراک‌گذاری کنیم." او ادامه می‌دهد: " من یک تصویر سه‌بعدی از پدر و مادرم را زمانی که از هلند برای دیدار من آمده بودند ثبت کردم و هرگز آن را فراموش نخواهم کرد."

سرمایه‌گذاری‌های این کمپانی نشان می‌دهد تمرکزشان روی تولید و اشتراک بسته‌های آماده AR/VR/MR برای سایر کسب‌وکارها می‌باشد. از سال 2013، Jaunt شرکتی پیشرو در تولید محتوای VR بوده است و به‌سرعت تبدیل به تولیدکننده و توزیع‌کننده اصلی VR سینمایی شده است؛ اما بازار VR، بعد از معرفی اولین هدست‌ها، همچون Oculus Rift و HTC Vive در سال 2016، مطابق پیش‌بینی‌ها عمل نکرد.

به گفته آقای Kliavkoff: "برخی از تحلیلگران می‌گویند که XR یک تجارت 120 میلیارد دلاری تا سال 2021 می‌باشد." او ادامه می‌دهد: "ما به‌اندازه این بازار اعتقاد داریم، اما مطمئن نیستیم که تحلیلگران در پیش‌بینی زمان آن درست عمل کرده باشند. در درازمدت، ما فکر می‌کنیم AR فرصت بزرگتری است."

بنابراین در سال 2016، شرکت Jaunt آقای Kliavkoff، مدیر اجرایی سابق Hearst را به‌عنوان مدیرعامل خود استخدام کرد و او استراتژی این شرکت را در مسیری فراتر از تولید محصولات VR برای مصرف‌کنندگان نهایی هدایت کرده است و آن را تبدیل به یک شرکت متمرکز بر تجارت B2B کرده است که به شرکای خود کمک می‌کند تا انواع جدیدی از محتوای AR/VR/MR/XR را فراهم کنند.

وانهوف می‌گوید: "ما در حال حاضر به‌عنوان یکی از اولین بازیگران تجارت واقعیت مجازی و افزوده تجربیات زیادی را از قابلیت‌های داستان‌نویسی خود برای مصرف‌کنندگان به دست آورده و آن‌ها را در اختیار شرکایمان قرار داده‌ایم." او اضافه می‌کند: "تمرکز ما روی شرکت‌هایی است که می‌خواهند از محتواهای AR و VR در محصولاتشان استفاده کنند و اعتقاد داریم محصول ما (پلتفرم ثبت لحظه‌ای حجمی اشیاء) به‌عنوان راهی دیگر برای آن‌ها جهت به اشتراک گذاشتن داستان‌های جذاب از طریق کانال‌های خودشان می‌باشد. البته این فقط یکی از راه‌هایی است که ما برای جابجا کردن مرزهای این فناوری در شرکتمان در حال انجام آن هستیم."

پلتفرم جدید این شرکت در دسامبر 2017 آغاز به کارکرده است و کاربردهای مختلفی دارد. شرکت پخش رسانه‌ای Sky اولین مشتری این پلتفرم در اواخر سال 2017 بود و در حال حاضر شرکت‌هایی همچون Diageo و NTT Data نیز مشتری این محصول هستند. این پلتفرم اجازه می‌دهد تا محتوای واقعیت افزوده، مجازی و محتوای دوبعدی مستقیماً از طریق دستگاه‌ها یا کتابخانه‌های رسانه‌ای موجود، در دسترس باشند.

درگذشته، تمام محتوای AR/VR/MR/XR، دارای زنجیره‌های تأمین مختلفی بودند. Jaunt آن‌ها را باهم متحد کرده است تا بتوان همه آن محتواها را از طریق یک پخش‌کننده مشاهده کرد. دیوید مالتی، معاونت توسعه و عملیات شرکت، در مصاحبه‌ای اشاره می‌کند: "هدف این پلتفرم ارائه راهکاری مناسب برای مدیریت انواع فرمت‌های مختلف، درون یک سیستم می‌باشد، نه اینکه به‌طور جداگانه آن‌ها را داشته باشیم."

در سال 2017، این شرکت همچنین دفتری در شانگهای افتتاح کرد تا محتوای تولیدشده این شرکت را در چین و از طریق همکاری با گروه رسانه‌های شانگهای و رسانه مرکزی چین توزیع کند. سرمایه‌گذاران این شرکت شامل Walt Disney، Evolution Media Partners، CMC، Highland Capital Partners، Redpoint Ventures، SMG، Axel Springer، ProSiebenSat.1 SE، شرکت باغبانی Madison Square، شرکت‌های سرمایه‌گذاری گوگل، Peter Gotcher و Sky می‌باشد و این شرکت در حال حاضر 100 نفر کارمند دارد.

مطالب مرتبط

HoloLens تجربیات سه‌بعدی را به جراحان ارائه خواهد داد

جراحان یکی از بیمارستان‌های بریتانیایی می‌خواهند از HoloLens برای ارائه تصاویر سه‌بعدی مهم در حین جراحی استفاده کنند.

Nobka AR porsche
پورشه برای تعمیر خودروها از عینک‌های واقعیت افزوده استفاده می‌کند

پورشه برای نخستین بار از فناوری واقعیت افزوده در نمایندگی‌های تعمیر اتومبیل خود در آمریکا استفاده خواهد کرد. این شرکت آلمانی با استفاده از عینک‌های هوشمند ODG R-7، تعامل زنده تکنیسن‌ها و تیم پشتیبانی را امکان‌پذیر می‌کند.

یکپارچه‌سازی گوشی‌های هوشمند با هدست واقعیت مجازی HTC Vive Focus

سال گذشته هدست واقعیت مجازی اختصاصی HTC به نام Vive Focus در چین معرفی شد و متعاقبا نرم افزارهای به‌روز و هوشمندی را به کار گرفت. چندی پیش در کنفرانس Vive Ecosystem اعلام شد، این هدست قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند HTC ، بهبود عمر باتری و استفاده در دنیای واقعی را دارد.

تصمیمات اخیر کمپانی گوگل در حوزه‌ی مسیریابی ، بر مبنای استفاده از تکنولوژی AR پیش می‌رود. هدف از به کارگیری این تکنولوژی ساده سازی مسیریابی برای افراد و افزودن ویژگی‌های اجتماعی به این برنامه است.

Snapchat به عنوان اپلیکیشن پیشرو در بازار چت های واقعیت افزوده، در اقدامی دیگر امکان بازی های AR را در Snappables فراهم نمود. Snappables این هفته در پلتفرم های iOS و اندروید به کاربران Snapchat عرضه خواهد شد.

اپل در هر حال توسعه هدست جدیدی است که فناوری های واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR را یکپارچه می کند.