سرمایه‌گذاری غول نفتی جهان در استارتاپ‌ها

شرکت نفتی توتال هم چالش استارتاپی برگزار و هم سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر انجام ‌می‌دهد. در سالهای اخیر، شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا از استارتاپ‌ها نوپا پشتیبانی کرده‌اند و امسال بسیاری از آنها تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند تا در خارج از بازارهای داخلی حضور داشته باشند.

شرکت نفتی توتال هم چالش استارتاپی برگزار و هم سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر انجام ‌می‌دهد. در سالهای اخیر، شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا از استارتاپ‌ها نوپا پشتیبانی کرده‌اند و امسال بسیاری از آنها تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند تا در خارج از بازارهای داخلی حضور داشته باشند. برای مثال، در سال ۲۰۱۵ شرکت نفت فرانسوی توتال اویل اولین چالش را در ۳۴ کشور در آفریقا آغاز کرد.

توتال در سال ۲۰۱۸، این چالش را توسعه داده ‌‌و در استارتاپ‌هایی در ۵۵ کشور واقع در خاورمیانه، اروپا، آمریکا و آسیا فعالیت می‌کند. در این چالش بزرگ، ۳ ایده استارتاپی و همراه هر یک از این ایده‌ها یک ایده دیگر از زنان هر کشور انتخاب خواهد شد و در پایان این فستیوال، ۲۵هزار دلار به آنها بودجه تعلق می‌گیرد.

تنوع ایده‌های استارتاپی

آنچه که برای توتال اویل جالب است، تنوع ایده‌های استارتاپی و تأثیری است که می‌گذارند. Sachin Singh، مدیر توتال اویل مالزی، می‌گوید: "در هر کسب‌و‌کاری، فناوری یک مؤلفه حیاتی است. شما نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. کسب‌و‌کارها به ‌مرور زمان ایجاد می‌شوند و برای اینکه هر استارتاپی بتواند پیشرفت کند، به فناوری نیاز خواهد داشت."

با اینکه تشدید این رقابت و افزایش مشارکت پیشروان اصلی از کسب‌و‌کارهای جهانی توتال اویل نشان می‌دهد که این یک پروژه مهم برای شرکت است، سینگ تأکید دارد که شرکت فقط می‌خواهد قوه تخیل و تصویرسازی جوانان را تقویت کند.

سینگ که خود علاقه بسیای به اکوسیستم استارتاپی مالزی دارد، می‌گوید که تسهیل در انجام کسب‌و‌کار در کشور در حال بهبود است و نهادهای دولتی و نظارتی کشور کسب‌و‌کارهای جدید و نوآوری‌ها را تقویت می‌کنند‌ و جوانان چشم‌انداز مثبتی نسبت به کسب‌و‌کار و تجارت پیدا کرده‌اند. در نتیجه، این کشور یک مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری، پرورش، آموزش و پشتیبانی از استارتاپ‌ها‌ست که از پتانسیل پیشرفت و موفقیت بالایی برخوردار است.

سینگ که نسبت به آینده سایر بازارها نیز خوش‌بین است، می‌گوید: "مالزی تمام مواد اولیه لازم را برای پیشرفت استارتاپ‌ها و کمک به آنها برای تقویت اقتصاد کشور دارد. وقتی صحبت از نوآوری و پشتیبانی از استارتاپ‌ها می‌شود، خیلی سخت است که بگوییم کدام منطقه از دیگری بهتر است‌ اما، باید هر کشور را از نظر سیاست‌هایی که دارند، ارزیابی کنیم."

در نتیجه، تلاش برای تشویق و پشتیبانی از نوآوری در ۳۷ کشور آفریقایی، ۱۱ کشور در خاورمیانه و آسیا، ۳کشور اروپایی‌ و ۴ کشور از قاره آمریکا برای توتال اویل اهمیت دارد. اکنون باید به خاطر داشت که تقریباً تمام ایده‌های استارتاپی فردا به فناوری نیاز دارند. با این وجود، باید به خاطر داشت که فناوری تنها ابزاری است که به تحقق ایده‌ها کمک می‌کند و جایگزین ایده نخواهد بود.

به گفته سینگ، یکی از نیازهای اصلی استارتاپ چالش سال آن است که نوآوری‌ها یک انگیزه اجتماعی نیز داشته باشند. شرکت توتال اویل از شرکت‌کنندگان نمی‌خواهد که از فناوری خاصی استفاده کنند زیرا فناوری فقط یک وسیله برای استارتاپ‌های امروز است.

این شرکت بر این باور است که فناوری‌های در حال ظهور از قبیل هوش مصنوعی و واقعیت مجازی می‌توانند نقش بزرگی را در این دوره از چالش ایفا کنند. در نهایت، این چالش می‌تواند یک شروع بزرگ باشد و نوآوری‌های زیادی را در اقتصاد کشور پرورش دهد؛ چیزی که بسیاری از کسب‌و‌کارها در داخل و خارج از منطقه منابع خود را روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌هایی مانند توتال اویل به انگیزه اجتماعی اهمیت می‌دهند، در حالی‌که سایر شرکت‌ها مانند دلویت و اکسنچور به دنبال انواع خاصی از سوپراستار‌های استارتاپی در فضای فین‌تک یا فضای زنجیره تأمین هستند.

بااین‌حال، در سال‌های آینده، به نظر می‌رسد که پشتیبانی بیشتری از استارتاپ‌ها شود و تغییر در دیدگاه‌ها به نفع تمام سهامداران استارتاپی خواهد بود.

مطالب مرتبط

شناسایی بیش از یک میلیارد دستگاه توسط Google Lens

گوگل لنز، ابزار تجزیه و تحلیل گوگل توسط AI، اکنون می‌تواند بیش از 1 میلیارد محصول را از طریق پورتال خرده‌فروشی گوگل تشخیص دهد. این مقدار چهار برابر تعداد لنزهایی است که در اکتبر 2017 تحت پوشش قرار گرفته است.

رشد ۸.۲ درصدی بازار محصولات واقعیت مجازی

مؤسسه‌ی IDC گزارشی از بازار محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده منتشر کرده است که خبر از رشد این بازار می‌دهند. بازار محصولات واقعیت مجازی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ با رشد ۸.۲ درصدی و بازار محصولات واقعیت مجازی با رشد 1 درصدی همراه بوده است.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بازاریابان کمک کند

برای متخصصان بازاریابی امروز، همه‌چیز در مورد داده‌ها تمایز است. بینش درست و ترکیب اطلاعات باهم، وجه تمایز از جمعیت است. هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) می‌تواند در این مورد کمک کند اما این به همان اندازه ساده نیست.

هکرهای کلاه سفید و نفوذ به دوربین‌های IoT

گروه هکرهای کلاه سفید (White Hat) که بسیاری از دستگاه‌های هوشمند و تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت اشیا را هک کرده‌اند.