هوآوی با وجود فشار آمریکا، شبکه 5G خود را در MWC 2019 به نمایش عموم گذاشت

هوآوی با وجود فشار آمریکا، شبکه 5G خود را در MWC 2019 به نمایش عموم گذاشت

ایالات‌متحده در سال 2018 میلادی تمام تلاش خود را برای متوقف‌کردن شرکت‌های تلفن همراه برای استفاده از سخت‌افزارهای 5G شرکت Huawei انجام داد، اما این شرکت‌ها در کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلونا این پیام را فرستادند: در حال حاضر Huawei اینجاست و اینجا می‌ماند.

ایالات‌متحده در سال 2018 میلادی تمام تلاش خود را برای متوقف‌کردن شرکت‌های تلفن همراه برای استفاده از سخت‌افزارهای 5G شرکت Huawei انجام داد، اما این شرکت‌ها در کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلونا این پیام را فرستادند: در حال حاضر Huawei اینجاست و اینجا می‌ماند.

کنگره جهانی موبایل (MWC) به عنوان بزرگ‌ترین رویداد سالیانه صنعت تلفن همراه فرصتی عالی برای درخشش در صحنه جهانی را به اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهندگان سخت‌افزارهای مرتبط می‌دهد. سال گذشته، شرکت Huawei توافقنامه‌هایی را امضا کرد تا سخت‌افزار 5G خود را به اروپا، آفریقا و خاورمیانه ببرد و همچنین هشت جایزه از انجمن صنعت GSMA برای مشارکت خود در صنعت تلفن همراه بدست آورد.

این پیش از آن بود که دولت ترامپ تلاش‌های خود را متمرکز کرد تا متحدان بین‌المللی را متقاعد سازد که سخت‌افزارهای Huawei را کنار بگذارند. در طول 12 ماه گذشته، آژانس امنیت ملی آمریکا، اعضای کنگره و مقامات سابق، جهان را با هشدارهایی مبنی بر اینکه دولت چین می‌تواند از ابزار هوآوی برای نظارت و کنترل شبکه‌های 5G تلفن همراه استفاده کند، داده‌اند.

Huawei صراحتاً این اتهامات را رد کرد و به تازگی ادعا کرد که هیچ مدرکی دال بر اتهامات دولت آمریکا وجود ندارد. در واکنش به این لابی‌گری، چند کشور استفاده از تجهیزات 5G این شرکت را ممنوع کردند، اما سایرین رویکرد صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند.

در MWC ۲۰۱۹ ، Huawei پنج جایزه جدید از انجمن صنعت GSMA را در مجموعه گسترده‌ای از گروه‌ها بدست آورد و از همه مهم‌تر، معاملات و توافقات پیرامون 5G ادامه یافت. Rain Chairman اعلام کرد که از راهکار‌های Huawei در شبکه 5G آفریقای جنوبی استفاده می‌کند و شرکت خدمات حمل و نقل هوایی Sunrise اعلام کرد که از تجهیزات Huawei در ماه آینده استفاده خواهد کرد. Huawei همچنین قرارداد مشابهی را با شرکت‌های viva، Nova ، Telkomsel، Maxis ، STC و Türk Telekom منعقد کرد.

درحالی‌که شرکت‌های بزرگی در این لیست غایب هستند اما شرکت Huawei هنوز در حال پیشرفت است و بسیار محتمل است که این شرکت مسیر خود را به شبکه‌های 5G بیشتر از آنچه قبلاً اعلام شده‌بود، ادامه دهد. با وجود فشار مداوم از جانب ایالات‌متحده، از جمله تهدید اخیر مبنی بر عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده‌های حساس آمریکا بر روی شبکه‌های ناامن، حتی متحدان نزدیک آمریکا از جمله انگلستان، کانادا، آلمان و کره‌جنوبی هنوز به طور کامل Huawei را بایکوت نکرده‌اند.

برخی در حال تلاش برای یافتن جایگزین برای مسدود کردن کامل این سخت‌افزارها هستند و برخی به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی برای ادغام محصولات این شرکت در شبکه بدون در نظر گرفتن حداقل نظارت بر ارتباطات 5G ، درصورتی‌که تهدیدهای بالقوه بیشتری وجود نداشته باشد، وجود ندارد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که کشورهای درحال‌توسعه از جمله هند، همگی نسبت به نگرانی‌های آمریکا بی‌اعتنا هستند. بسیاری از مقامات با توجه به روابط رسمی مثبت خود با دولت چین به طور آشکار اظهار داشته‌اند که نگران تهدیدات امنیتی چکیده از سخت‌افزار شبکه‌سازی چین نیستند. تایلند اعلام کرده است که نگرانی‌ها را موردتوجه قرار می‌دهد اما تست تجهیزات Huawei را برای تائید یا عدم تائید این اتهامات امتحان می‌کند.

در این اینجا، سؤال این است که آیا ایالات‌متحده آمریکا یک آلترناتیو قوی‌تر را ایجاد خواهد کرد تا متحدان خود را وادار به اجتناب از لوازم چینی کند و یا اینکه با ادامه فشار آنها را باز می‌دارد. اگرچه ایالات‌متحده نگرانی‌های خود را غیر حزبی و غیر سیاسی نشان داده است، این احتمال وجود دارد که مناقشه ظاهراً غیرقابل‌حل با شرکت Huawei به طور ناگهانی حل شود، درست همان‌طور که کمپانی ZTE در آخرین دقیقه از ممنوعیت کامل ایالات‌متحده در سال گذشته نجات داده شد. با توجه به دستگیری یک مدیر کلیدی و مسائل دیگر، موقعیت هوآوی به سادگی ZTE قابل‌حل شدن نیست، اما با دولت کنونی آمریکا، غیر ممکن است که فرصتی برای اصلاح وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط

بر اساس پیش‌بینی سیسکو ترافیک اینترنت همراه تا سال 2022 به مرز zettabyte خواهد رسید

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022، ترافیک اینترنت همراه به یک zettabyte برسد و تقریبا 20 درصد از ترافیک IP جهانی را به خود اختصاص دهد که که تقریبا ۱۱۳ برابر بیش از همه ترافیک تولید شده در سال ۲۰۱۲ است. در همین حال، تعداد کاربران تلفن همراه در سراسر جهان در پنج سال آینده به 5.5 میلیارد کاربر افزایش خواهد یافت.

Gemalto نخستین سیم‌کارت 5G جهان را برای نیمه اول سال 2019 عرضه می‌کند

دو ماه پس‌ازآنکه انجمن صنایع سلولی SIMalliance خواستار استاندارد جدید و امن سیم‌کارت‌های 5G شده بود، شرکت Gemalto اعلام کرد که اولین سیم‌کارت 5G جهان که با استفاده از یک راهکار امن توسعه داده شده است را در نیمه اول سال جاری عرضه خواهد کرد.

تحقیقات جدید وجود نقص امنیتی در شبکه 5G را نشان می‌دهد

محققان یک نقص امنیتی حیاتی در پروتکل شبکه 5G کشف کرده‌اند که می‌تواند استراق‌سمع تماس‌ها و حملات را تسهیل کند. این نقص امنیتی همچنین بر روی پروتکل‌های 3G و 4G تأثیر می‌گذارد.

Sprint هماهنگ‌سازی پلتفرم شهر هوشمند خود با شبکه 5G را اعلام کرد

Sprint در نمایشگاه CES 2019 اعلام کرد که هماهنگ‌سازی پلتفرم شهر هوشمند (Curiosity IoT) خود را با شبکه 5G و اتومبیل‌های خودران در مقیاس آزمایشگاهی انجام داده است.