Nobka_drone_airplane_with_iot.jpg

Vodafone با IoT هواپیماهای بدون سرنشین را رهگیری و با آنها مقابله می کند

هدف فناوری 4g، جلوگیری از حرکت هواپیماهای بدون سرنشین در مسیرهای پرواز هواپیما است. Vodafone قصد دارد از فناوری 4G و اینترنت اشیا برای ردیابی هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند. اين هواپيماها به عنوان عامل ريسك خطر آفرين براي ساير هواپيماهاي ديگر هستند.

اين غول مخابراتی اعلام کرده است فعاليت هايي مربوط به سيستم كنترل ترافيك هوايي، ردیابی هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم ایمنی پرواز را در دست اجرا دارد. اين طرح ها ترکیبی از سیستم موقعیت یابی رادیویی (RPS) همراه با الگوریتمی برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین است که ممکن است بیش از حد به مسیر پرواز هواپیماها نزدیک شوند.

این تکنولوژی از طریق یک مودم 4G و سیم کارت که در هواپیماهای بدون سرنشین جاسازی شده است و اجازه می دهد تا آنها در زمان واقعی با دقت تا 50 متر ردیابی شوند.

اگر یک اپراتور تشخيص دهد که هواپیماهای بدون سرنشین بیش از حد به یک منطقه خطر نزدیک شده اند، کنترل‌کننده هواپيماي بدون سرنشين می تواند متوقف شده و كنترلرهايي با اولويت بالاتر جايگزين آن گردند و در صورت لزوم آنها را با خیال راحت فرود آورند.

یوهان وایبرگ، مدیر فناوری Vodafone، می گوید: این نوآوری مهم کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که با وجود فراگير شدن و افزايش روزافزون پرنده هاي بدون سرنشین، آسمان‌ها همچنان ایمن باقی بمانند.

محبوبیت و فراگيري هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یک تهدید امنیتی فزاینده برای پروازهای تجاری محسوب می‌شود، در تابستان گذشته بخاطر نزدیک شدن یک پهپاد به هواپیما در فرودگاهGatwick ، مسئولین مجبور شدند باند فرودگاه را ببندند و پرواز را منحرف کنند. دولت همچنین تدابیری را در تابستان گذشته برای بهبود شناسايي طراحی نمود که طبق آن، صاحبان پهپادها باید تجهيزات خود را در سمانه ثبت كنند تا آمار آنها موجود و امكان شناسايي آنها فراهم باشد.

Vodafone اعلام کرد که نه تنها می‌توانند هواپیماهای بدون سرنشیني را که می‌توانند برای هواپیماهای دیگر خطر ایجاد کنند را متوقف کند، بلکه می تواند آنهایی که برای فعالیت های غیرقانونی، مانند قاچاق مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند، را نيز متوقف نمايند.
آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اروپا ( EASA ) هم‌کاری نزدیکی با Vodafone در این برنامه دارد تا اطمینان حاصل کند که كل سیستم هوايي پايبند و ملزم به رعايت قوانین جدید تنظیم شده براي فعاليت هواپیماهای بدون سرنشین باقي بماند.

معاون مدیر کل کمیسیون، متئو بالدوین، گفت: "کمیسیون اروپا از تمام فعاليت هايي که با هدف تحقق چشم انداز فضایی U-space برای استفاده بي خطر از هواپیماهای بدون سرنشین تجاری در اتحادیه اروپا انجام شود، حمایت می کند و در حال حاضر شاهد شبکه ای گسترده و رو به رشد از پروژه هاي مرتبط در سرتاسر اتحادیه اروپا هستيم.او همچنین افزود "ما منتظر شنیدن نتایج کار ودافون هستیم."

سیستم ایمنی هواپیمای بدون سرنشین در اواخر سال 2017 به طور خلاصه مورد آزمایش قرار گرفته است. اين تست برای کنترل موفقیت آمیز يك هواپيماي بدون سرنشین X-UAV با عرض بال 0.3 متر، و با وزن 2 کیلوگرم در اطراف سوییل در اسپانیا انجام شده است. فعاليت های ديگري نيز در سال 2018 در اسپانیا و آلمان انجام خواهد شد. Vodafone امیدوار است که این فناوری از سال آینده برای استفاده تجاری آماده شود.