مفهوم اشیا در اینترنت اشیا چیست

مفهوم اشیا در اینترنت اشیا چیست?

این روزها مفهوم اینترنت برای همه‌ی مردم در سراسر دنیا نه تنها آشنا می‌باشد بلکه جزء موارد لازم برای تعاملات یک زندگی روزانه‌ی مدرن به شمار می‌رود. در همین راستا مفهوم اینترنت اشیا نیز کم‌وبیش درحال‌توسعه بین افراد است اما شما ممکن است ندانید که چه چیزی در اینترنت اشیا وجود دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که "اشیا" از جمله رایانه یا یک گوشی هوشمند که به اینترنت متصل است متفاوت باشد؟

اینترنت اشیا IoT

این روزها مفهوم اینترنت برای همه‌ی مردم در سراسر دنیا نه تنها آشنا می‌باشد بلکه جزء موارد لازم برای تعاملات یک زندگی روزانه‌ی مدرن به شمار می‌رود. در همین راستا مفهوم اینترنت اشیا نیز کم‌وبیش درحال‌توسعه بین افراد است اما شما ممکن است ندانید که چه چیزی در اینترنت اشیا وجود دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که "اشیا" از جمله رایانه یا یک گوشی هوشمند که به اینترنت متصل است متفاوت باشد؟

"اشیا" در اینترنت اشیا می‌توانند از تجهیزات کشاورزی (تراکتور، سیستم آبیاری، پهباد (Drone)) به ترموستات ، به ابزار هوشمند ، به یک کانتینر وصل شوند و این اطلاعات را به یک هماهنگ‌کننده تدارکات ارسال کنند.

ارزش اتصال "اشیا" در بهداشت، تدارکات و کشاورزی

"اشیا" در IoT نیز می‌توانند "پوشیدنی" باشند که در تحقق اهداف پزشکی حائز اهمیت هستند. دستگاه‌هایی که عملکرد روزانه بدن را نظارت می‌کنند و این داده‌ها را در اختیار پزشکان خود قرار می‌دهند، می‌توانند به عنوان یک سیستم هشداردهنده برای مسائل مربوط به سلامت عمل کنند و راه خود را برای پاسخگویی به اهداف سلامتی حفظ کنند.

همانطور که Lalit Panda در مقاله‌ای در مورد اینکه اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) چیست؟ می‌نویسد: «با توزیع اطلاعات، مراقبت پیشگیرانه می‌تواند از بستری در بیمارستان و افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی به میزان قابل‌توجهی جلوگیری کند.» هرچند که خطرات جدی در حوادث و سوءاستفاده‌هایی که با اتصال بدن ما به اینترنت صورت می‌گیرد ممکن است وجود داشته باشد.

IoT برای لجستیک: بسته‌ها و ظروف به عنوان اشیائی که به اینترنت وصل شده‌اند

لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین همه چیزهایی هستند که از نقطه A به B حرکت می‌کنند. نگه داشتن ردیابی این چیزها در جهان ایده‌آل بسیار سخت نیست. شما با ارسال X از انبار Y به مشتری Z، فکر می‌کنید همه‌چیز به خوبی کار خواهد کرد اما در اکثر اوقات جهان اطراف ما پویا و در حال تغییر و هرج‌ومرج است. همه‌چیز از بلایای طبیعی تا دزدی دریایی می‌تواند خطوط حمل‌ونقل جهانی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تأخیر و زیان مالی شود.

در سال 2018 تنها در انگلستان، از ناکارآمد بودن در زنجیره‌ی تأمین متحمل خسارت حدود دو میلیون دلاری شد. اریکسون اخیراً در یک مقاله‌ای در مورد "شرکت‌ها در زنجیره تأمین متصل هستند و نه بهم و نه در هر زمان" بحث کرده است. این چیزی است که اینترنت اشیا می‌تواند در بهبودی آن نقش به سزایی داشته باشد. برای موارد استفاده از لجستیک و زنجیره تأمین، "اشیا" در ظروف حمل‌ونقل، کامیون‌ها، تجهیزات جانبی و مهم‌تر از همه، خطوط انتقال اطلاعات و کتاب‌های دیجیتال و ردیابی قابل‌اعتماد محموله‌ها، اینترنت اشیا قطعاً مناسب‌ترین گزینه است.

IoT برای کشاورزی: "اشیا" به عنوان تراکتور، سنسورهای خاک و سیستم‌های آبیاری

از آبياری تا چرخش محصول، لقاح تا اصلاح ژنتيكي، در طی سال‌های گذشته کشاورزی دچار تغییرات عمده‌ای شده است و کاشت و برداشت محصولات قابل مقایسه با روند کشاورزی در گذشته نیست. مزارع از سازمان‌های کوچک، خانواده و یا جامعه به شرکت‌های بزرگ که هزاران یا حتی میلیون‌ها هکتار گسترش می‌یابند رشد کرده است. همانطور که جمعیت در طول قرن بیستم به شدت افزایش یافت، کشاورزان با استفاده از فناوری‌های جدید باید پاسخگوی نیازهای رو به رشد مردم باشند. قرن بیست و یکم از این روند متفاوت نیست، کشاورزان همچنان برای پیدا کردن راه‌های نوآورانه برای رفع نیازمندی‌های تأمین مواد غذایی در جهان به طور فزاینده‌ای وابسته به محیط‌زیست هستند.

IoT یک طیف وسیعی از نوآوری‌های کشاورزی را فراهم می‌کند. کشاورزان در حال استفاده از IoT، پهباد (Drone) و هوش مصنوعی (AI) هستند تا کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهند. عکس زیر یک روش مانیتورینگ خاکی را به نام "CropX" نشان می‌دهد که به منظور کمک به کشاورزان برای درک درستی از زمینه‌هایی که نیاز به آبیاری دارند و زمانی که شرایط آب و هوایی در طول زمان تغییر می‌کند، استفاده می‌شود.

در این نمونه، CropX یک "شئ" را در اینترنت اشیا نشان می‌دهد. این چیزی است که شما می‌توانید در زمین‌های خود قرار دهید و از آنجا که به اینترنت متصل است، شما می‌توانید از آن در مورد آنچه در خاک در حال تغذیه محصولات است از راه دور و در مقیاس وسیع، مطلع شوید.

در حال حاضر ما بر روی اتصال میان هزاران شئ و فضاهای دیگر که برای زندگی روزمره و فرآیندهای کسب‌وکار از اینترنت استفاده می‌کنیم متمرکز هستیم تا بتوانیم بینش را درباره دنیای اطرافمان بیاموزیم و با «اشیا» از راه دور و در مقیاس وسیع ارتباط برقرار کنیم.

مطالب مرتبط

کاربرد های اینترنت اشیا در حوزه آموزش; تخته‌های هوشمند

حتماً برای شما پیش آمده است که هنگام نوشتن مطالب درسی از روی تخته‌ی کلاس، معلم تخته را پاک کند و شما از نوشتن باز بمانید. تخته‌های هوشمند در کلاس‌های درس با ذخیره نمودن مطالب درسی، این مشکل را بر طرف کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در حوزه ورزش

اینترنت اشیا به سازمان‌ها و افراد، قدرت جمع‌آوری و درک داده‌ها را می‌دهد تا آن‌ها بتوانند برای مشکلات و چالش‌هایی که با آن روبرو هستند اقدامات لازم را فراهم کنند. در زمینه‌ی ورزش نیز همان قدرت را می‌توان به دست آورد اما قبل از آن باید بررسی کرد که آیا اینترنت اشیا در حوزه ورزش کاربرد دارد یا خیر؟

با اینترنت اشیا ما دستگاه‌های فیزیکی را به اینترنت متصل می‌کنیم تا تجربه کاربری را تغییر دهیم. طیف وسیعی از امکانات با ورود اینترنت اشیا در دسترس خواهد بود. در این بین، خانه ­های هوشمند بیشتر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است که فقط یک بعد از ابعاد متعدد IoT است.

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در زمینه‌ی مدیریت خدمات

پیشرفت در اقسام متفاوت تکنولوژی منجر به تغییرات گسترده‌ای در همه‌ی جوانب زندگی ما شده است. این تغییرات در مورد هر صنعت وجود دارد اما تکنولوژی در سال‌های اخیر اثرات تکان‌دهنده‌ای در زمینه صنعت مدیریت خدمات داشته است.