هوش مصنوعی خطر آسیب‌های کلیه را از یادداشت‌های بالینی تشخیص می‌دهد

هوش مصنوعی خطر آسیب‌های کلیه را از یادداشت‌های بالینی تشخیص می‌دهد

آسیب شدید کلیه (AKI) بیماریست که در آن کلیه‌ها بطور ناگهانی نمی‌توانند مواد زائد را از خون بگیرند، در نتیجه سیستم کلیوی بیماران مبتلا دچار اختلال می‌شود.

آسیب شدید کلیه (AKI) بیماریست که در آن کلیه‌ها بطور ناگهانی نمی‌توانند مواد زائد را از خون بگیرند، در نتیجه سیستم کلیوی بیماران مبتلا دچار اختلال می‌شود. نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری اگر از مرحله 2 عبور کند (AKI به سه مرحله تقسیم می‌شود) ،می‌تواند به 89 درصد برسد و پس از عمل جراحی ، خطر مرگ را دوازده برابر افزایش دهد.

خوشبختانه، علم در توسعه تکنیک‌هایی که در تشخیص زودرس این بیماری کمک می‌کنند، پیشرفت کرده است. اخیراً مقاله منتشر شده توسط محققان دانشگاه نورت وسترن و مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس یک سیستم هوش مصنوعی (AI) را توصیف می‌کنند که می‌تواند عوامل خطر را از طریق پرونده‌های بهداشتی الکترونیکی (EHR) تشخیص دهد و احتمال ابتلا به AKI در 24 ساعت اول پس از مراقبت‌های ویژه پیش‌بینی کند.

برای آموزش سیستم هوش مصنوعی، تیم تحقیقاتی اطلاعاتی را از Medical Information Mart برای مراقبت‌های شدید بیش از 40،000 بیمار که در ICU مرکز پزشکی بستری بودند دریافت کرده است. با استفاده از یادداشت‌های بالینی که در اولین روز پذیرش ICU انجام شده و همچنین سطح کراتینین 72 ساعته سرم پس از پذیرش، آموزش به هوش مصنوعی را توسعه دادند و بیماران بدون علائم و نشانه‌های نارسایی کلیه را از بیمارستان مرخص نمودند.

در مجموع، 77،160 یادداشت بالینی از 14،1470 بیمار به دو مجموعه تقسیم می‌شوند: یکی برای آموزش و دیگری برای آزمایش. در مرحله‌ی بعد، درباره ساخت مدل یادگیری ماشین تصمیم‌گیری می‌شود و محققان به بررسی کارهای آینده سیستم‌های فنوتیپی جایگزین، پایگاه‌های یادداشت بالینی و اعتبارسنجی با استفاده از مجموعه داده‌های بیمار می‌پردازند.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که از AI برای تشخیص AKI استفاده می‌شود، DeepMind متعلق به شرکت گوگل است که در ماه فوریه اعلام کرد که با مشارکت وزارت امور خارجه جانبازان ایالات‌متحده مجوز دسترسی به بیش از 700،000 پرونده پزشکی را به آنها داده است.

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی در هواپیماهای ایرباس

اخیراً ایرباس تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و رایانش ابری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها در سیستم‌های هواپیمایی به‌کار گرفته است.

استارتاپ جدید مایکروسافت و مدل‌های یادگیری هوش مصنوعی

اخیراً مایکروسافت اعلام کرده است که از پلتفرم Lobe برای ساخت مدل‌های یادگیری با استفاده از رابط بصری بدون نیاز به کد یا درک فنی هوش مصنوعی، استفاده کرده است.

یک تیم از دانشجویان مهندسی،یک سیستم هوش مصنوعی (AI) را توسعه داده‌اند که می‌تواند مناطق مستعد ورود به آب را شناسایی کرده و این امکان را بوجود اورد که به شهرهایی که از مترو استفاده می‌کنند کمک کند تا به ازدحام جاده ای خسته کننده ناشی از بارندگی های موسمی پایان دهد.

روز گذشته مقامات دولتی هند اظهار داشتند که این کشور برای توسعه‌ی سیستم‌های دفاعی و تسلیحات نظامی از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.