زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

اینترنت اشیا IoT

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

به ‌عنوان ‌مثال، داده‌ها از طریق یک سنسور اندازه‌گیری و سپس جمع‌آوری می‌شوند و از طریق یک درگاه مانند اپلیکیشن یک گوشی هوشمند با استفاده از رایانش ابری ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌شوند.ازاین‌رو، هر مرحله در محدوده توسعه نرم‌افزاری می‌تواند یک زبان برنامه‌نویسی متفاوت برای IoT داشته باشد.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، توسعه دهندگان تکنولوژی IoT از چندین زبان برنامه‌نویسی مختلف برای مانند C++، C، جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون و PHP استفاده می‌کنند. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که جاوا با 66.5 درصد از بیشترین محبوبیت برخوردار است. برنامه‌نویسی C با 56.9 درصد و جاوا اسکریپت (JS) و پایتون به ترتیب  با 47.1 و 46 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

زبان برنامه‌نویسی C

قدرت محاسبات در این زبان برنامه‌نویسی معمولاً بسیار محدود است. C برای نوشتن کد نزدیک به لایه سخت‌افزاری کارایی بیشتری دارد چرا که نیاز زیادی به قدرت پردازش ندارد و می‌تواند به طور مستقیم با RAM کار کند.

C همچنین یک زبان رایج برای برنامه‌نویسی میکروکنترلرهاست و این کار را برای برنامه‌های کاربردی لایه‌های سخت‌افزاری سنسور و درگاه آسان می‌کند. با اینکه C زبان سطح پایین است، اگر کسانی که به این زبان مسلط نباشند از آن استفاده کنند منجر به ایجاد مشکلات جدی در لایه‌های سخت‌افزاری خواهند شد. 

زبان برنامه‌نویسی جاوا

جاوا به طور گسترده‌ای در جهان برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای برنامه‌های IoT، کد قابلیت جاوا مجازی (JVM) را می‌توان به هر تراشه منتقل کرد. این کد را می‌توان در جایی که JVM ها رایج هستند مانند گوشی‌های هوشمند و سرورها به کار برد. علاوه بر این در کوچکترین دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امر برای نرم‌افزار IoT ایده‌آل است.

  • جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا برای IoT است.
  • جاوا دارای قابلیت‌های داخلی مفید برای برنامه‌های IoT است.
  • جاوا بسیار انعطاف‌پذیر است و محدودیت‌های سخت‌افزاری ندارد.

زبان برنامه‌نویسی Python

پایتون سفر خود را به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا آغاز کرد. این برنامه مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره شده را دارد و می‌تواند کارهای بیشتری را با خطوط کمتری انجام دهد که جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها بخشی از سیستم‌های IoT ایده‌آل است.

  • پایتون برای یادگیری آسان است، به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود و به شدت قابلیت پشتیبانی دارد.
  • انتخاب عالی برای مدیریت و سازماندهی جریانهای پیچیده داده بدون نیاز به حفظ پایگاههای پیچیده است.
  • پایتون برای پروژه‌های ساده و مدولار که در آن تقاضای محاسبات از سطح متوسط تا پایین است، محبوبیت بیشتری دارد.

با افزایش استفاده از IoT، اطلاعات بیشتری بر روی عملکرد محصول، چالش‌ها و فرصت‌ها به دست می‌آید و ما قادر خواهیم بود بدانیم که کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر برای محصولات یا خدمات IoT بهتر است.

مطالب مرتبط

اتومبیل‌های خودران و تکنولوژی اینترنت اشیا

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند.

خدمات اینترنت اشیا به سالمندان

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمندان تا سال 2050 دو برابر خواهد شد. با توجه به این روند، برخی از فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا می‌تواند به مراقبت از افراد سالخورده کمک نماید.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

اینترنت اشیا و نقش آن در آینده‌ی کودکان و نوجوانان

آینده‌ی اینترنت اشیا متعلق به کودکان است. اگرچه این مضمون ممکن است پیچیده به نظر برسد اما آنچه در حال رخداد است بسیار ساده است. کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم، تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند مثل تلفن، ساعت، بلندگو و لامپ‌ها، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

نقش اینترنت اشیا در آینده‌ی صنعت حمل و نقل

با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمندسازی، شرکت‌ها و دولت‌ها از IoT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره برداری می‌کنند.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،