مراکز داده‌ در مواجه با اینترنت اشیا چه تغییراتی می‌کنند؟

مراکز داده‌ در مواجه با اینترنت اشیا چه تغییراتی می‌کنند؟

اینترنت اشیا در حال تولید مقادیر عظیمی از داده‌هاست که منجر به تغییر عملکرد در صنعت مرکز داده‌ها شده است. این بدان معناست که افراد بیشتری به دنبال خرید بسته‌های مدیریت داده برای استفاده‌ی شخصی هستند.

اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا در حال تولید مقادیر عظیمی از داده‌هاست که منجر به تغییر عملکرد در صنعت مرکز داده‌ها شده است. این بدان معناست که افراد بیشتری به دنبال خرید بسته‌های مدیریت داده برای استفاده‌ی شخصی هستند.

بهینه سازی مراکز داده‌ها برای سیستم‌های IoT

با توجه به افزایش روند استفاده از داده‌ها و نیازهای مدیریتی، مراکز داده‌ها باید برای تغییرات بزرگ آماده شوند. در این راستا، امنیت و حفظ حریم خصوصی قطعاً یک تقاضای عمده و ضروری خواهد بود. همگرایی داده‌ها و مدیریت، نیاز به تحولات صنعتی بزرگی دارد و مراکز داده‌ها باید شبکه‌های خود را برای انقلاب IoT ارتقا دهند. بسیاری از مراکز داده فقط مجهز به پهنای باند متوسط هستند. آن‌ها نیاز به افزایش تعداد اتصالات و سرعت انتقال خود دارند تا بتوانند با IoT به ویژه شبکه‌ی 5G همکاری خود را ادامه دهند.

نیاز روز افزون به ذخیره سازی داده‌ها به طور بالقوه می‌تواند منجر به تنظیم مجدد مراکز داده‌ها برای اداره‌ی جریان‌های گسترده تر و متنوع تر شود. در عین حال، صنعت فناوی اطلاعات ممکن است به استراتژی های توزیع بار قوی تری نیاز داشته باشد تا مدیریت اطلاعات بهتری را برای IoT ارائه دهد.

IoT می‌تواند عملیات استراتژیک را در مراکز داده بهینه سازی کند. کاربران فردی در مراکز داده‌های بزرگ، بیشترین تأثیرات به کارگیری راهکارهای IoT را احساس خواهند کرد. اینترنت اشیا می‌تواند به بهینه سازی انتقال جریان اطلاعات به مشتری، امنیت، نیازهای ذخیره سازی و قابلیت‌های دسترسی کمک کند.

مدیریت خودکار مرکز داده

اینترنت اشیا می‌تواند بستری برای اتوماسیون مرکز داده‌ها ایجاد کند. وظایف مراکز داده‌های معمولی مانند طبقه بندی کردن، نظارت، به روز رسانی، برنامه ریزی و تنظیمات می‌توانند از راه دور و به وسیله ی دستگاه‌های IoT مدیریت شوند و بدین ترتیب مرکز داده‌ها انعطاف پذیرتر خواهند بود.

مراکز داده‌های پایدار

IoT اپراتورهای مراکز داده‌ها را قادر می‌سازد تا بدون مصرف انرژی اضافی، سرورها را مدیریت کنند. هچنین این نوآوری‌ها به مراکز داده‌ها کمک می‌کند تا آلودگی‌های محیطی کمتری ایجاد کرده و نسبت به محیط زیست سازگارتر باشند.

صنعت مرکز داده‌ها مقدار بسیار زیادی انرژی مصرف می‌کند و اینترنت اشیا می‌تواند به پایداری آن کمک کند. ابتکاراتی مانند مرکز داده‌های AI، مراکز داده‌های زیر آب و مرکز داده‌های تحت نظارت و مدیریت IoT نشان می‌دهند که چگونه اینترنت اشیا صنعت فناوری اطلاعات در آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رایانش لبه و اینترنت اشیا

بر اساس گزارش‌ها شرکت تحقیقاتی IDC، 45 درصد از داده‌های تولید شده توسط IoT، به وسیله ی فرآیندهای رایانش لبه، پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شوند. پردازش داده‌ها در لبه، می‌تواند به گردش کارهای مرکز داده‌ها کمک کرده و آن را بهینه نماید زیرا بدین ترتیب داده‌های کمتر و اطلاعات بهتری به مراکز وارد می‌شوند.

نتیجه گیری

با هجوم هر چه بیشتر داده‌ها از دستگاه‌های IoT، مراکز داده‌ها به افزایش امنیت و قدرت بیشتری نیاز خواهند داشت. محاسبات لبه می‌توانند برخی از مشکلات را کاهش دهند، با این حال، IoT مطمئناً به صنعت مرکز داده نیاز خواهد داشت.

ایده یک مرکز داده‌ی تحت کنترل IoT برای صنعت امیدوار کننده است. کنترل کارهای روزمره مانند طبقه بندی اطلاعات، نظارت، به روز رسانی و پیکربندی، مسئولیت کارکنان مرکز داده‌ها را آسان تر می‌کند. IoT همچنان به مرکز داده‌ها کمک می‌کند تا محیط زیست سازگارتری داشته باشیم و با توجه به همه‌ی این مزایا بدون شک IoT نقش عمده ای در شکل گیری مراکز داده‌ها در آینده خواهد داشت.

مطالب مرتبط

راهکارهای غلبه بر چالش‌های اینترنت اشیا در سراسر جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال2017، 8.4 میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این مقدار به 20 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید. در این راستا تعدادی از چالش‌ها و مسائل مربوط به IoT، از ایجاد امنیت تا یکپارچه‌سازی ارتباطات وجود دارند که ادغام بسیاری از این مسائل با هم پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

What is the Internet of Things
اینترنت اشیا (IOT) چیست؟ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است،

نگاهی به کاربردهای اینترنت اشیا در تولید

در طول تاریخ ، بیشتر تولیدات به دست کارگران انجام گرفته است. زمانی که انقلاب صنعتی به اوج رسید ، همکاری ماشین‌آلات با کارگران شروع شد تا در مدت زمان تولید تسریع شود، کیفیت محصولات ارتقا یابد و در آخر راندمان افزایش پیدا کند. در حال حاضر، اینترنت اشیا (IoT) برای افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی به منابع مالی، به دنبال راه تازه‌ای برای تبدیل مواد خام به محصولات آماده برای ورود به بازار است.

تأثیر فناوری رایانش لبه در اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل است، در حال حاضر طیف گسترده‌ای از ذینفعان در حال مطالعه‌ی دقیق چگونگی توزیع زیربنای محاسباتی و شبکه‌های رایانش لبه (edge computing) که به‌وسیله‌ی سرویس‌های رایانش ابری (cloud computing) فعال می‌شوند، هستند.

Nobka_How IoT is disrupting the logistics industry and spurring opportunities.jpeg

شرکت Tesla در حال توسعه ی نمونه ای برای کامیون های خودران است که در مسیرهای طولانی رفت و آمد داشته باشند، این خبر نشان دهنده ی چگونگی استفاده از تکنولوژی های در حال ظهور است که به طور عمده باعث دگرگونی در صنعت لجیستیک می شوند.

افزایش محبوبیت به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیا ، فرصت‌های زیادی برای بهره برداری افراد از موقعیت به وجود آمده ، فراهم می‌آورد. در واقع ، IoT مانند اقیانوسی از کلان داده‌هاست که می‌تواند به شهرها برای پیش بینی‌های دقیق ، ارائه‌ی خدمات پزشکی به هنگام، biochips و تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات کمک کند و همین امر بر روند درآمدزایی در حوزه‌های مختلف تاثیرات چشمگیری داشته است.