کاربرد تکنولوژی واقعیت مجازی در شهر هوشمند و برنامه ریزی شهری

کاربرد تکنولوژی واقعیت مجازی در شهر هوشمند و برنامه ریزی شهری

اگرچه تکنولوژی VR (واقعیت مجازی) بیشتر به دلیل اپلیکیشن های موجود در بخش بازی و سرگرمی شناخته شده است، با این حال قابلیت های مهیج جدیدی را به سازمان ها و صنایع از طریق اپلیکیشن های عملی ارائه کرده است که شامل برنامه ریزی شهری و توسعه ی مجدد شهر نیز می شود.

VR در جهت گسترش قابلیت های اطلاعات سازمان GIS و افزودن دید عمقی به پلتفرم GIS استفاده می شود. سازمان ها با استفاده از تکنولوژی VR به بینشی پیشرفته در زمینه ی استفاده از داده های GIS و چشم اندازی منحصر به فرد از مدل های 3D رسیده اند.

شبیه سازی راه آهن سبک کانبرا در برنامه کاربردی VR ArcGIS 360

شبیه سازی راه آهن سبک کانبرا در برنامه کاربردی VR ArcGIS 360

قبل از ظهور شهرهای هوشمند، روند مورد تائید برای برنامه ریزی و توسعه ی شهری، محدود به نقشه های کاغذی و ارائه ی ماکت های کوچک و ساکن دو بعدی برای توضیح فرایندهای در حال توسعه بود. در این روند، ارزیابی پتانسیل توسعه ی جامعه، وابسته به برنامه ریزی، نمودارها، "تاثیر پذیری از هنرمندان" و در نهایت تخیل و ابتکار جامعه، خواهد بود. با ظهور شهرهای هوشمندِ تکنولوژی محور، برنامه ریزی و چشم اندازِ توسعه، تکامل یافته است. تکنولوژی GIS از طریق داده های 3D،VR وAR (واقعیت افزوده) تجسم دقیق تری در نقشه ها فراهم آورده است. VR تلفیقی از تصاویر کامپیوتری و دنیای واقعیست. این امر به درک بهتر مردم از چگونگی امکان تلفیق دو چیز که واقعی هستند ( مدل 3D قسمت مرکزی شهر با استفاده از داده های جغرافیایی) و یا هنوز واقعی نیستند (مدل 3D ساختمان پیشنهادی) کمک می کند. این امر باعث تغییر جوامع و مقامات در نگرش و شناخت آن ها برای برنامه ریزی و اخذ تصمیم در راستای توسعه های جدید شده است.

 VRیک تکنولوژی اساسی برای شهرهای هوشمند محسوب می شود که فرصت هایی را برای برنامه ریزی شهری و تحلیل داده ها فراهم می آورد. با استفاده از مجموعه داده های پیشرفته ی 3D مثل Geoscape می توانیم از آخرین مدل ها برای ایجاد نمایی از زندگی در شهرهای خود، بهره ببریم.

آماده سازی شهرهای هوشمند برای تکنولوژی VR با استفاده از داده های Geoscape در Esri CityEngine  

آماده سازی شهرهای هوشمند برای تکنولوژی VR با استفاده از داده های Geoscape در Esri CityEngine  

در کانبرا، از تکنولوژی VR برای نشان دادن توسعه ی راه آهن سبک از نقطه نظرات مختلف و نمای مجازی آن برای مردم استفاده شده است. با استفاده از Esri CityEngine ساختمان ها ،درختان و چراغ های خیابانی در ابعاد و شکل واقعیِ خودشان برای نزدیک تر شدن به تجربه ی زندگی واقعی مدلسازی و اضافه شده اند.

مقایسه ی سناریوهای مختلف برنامه ریزی شهری مثل تاثیر سایه ی آفتاب و اثرات دید از طریق تکنولوژی VR امکان پذیر است و اهمیت آن در ارزیابی عواقب ناشی از تصمیم گیری های توسعه شهری ، مؤثر می باشد.

با استفاده از تکنولوژی VR شما قادر خواهید بود که تاثیر ساخت آسمان خراش بر دیدِ خط افق و چگونگی به نظر رسیدن آن از نقاط کلیدی شهر را ببینید که این امر به سادگی از طریق نقشه های دو بعدی (3D) میسر نخواهد بود.

کاربرد تکنولوژی VR برای ارزیابی توسعه ی مجدد روی یک پارک

کاربرد تکنولوژی VR برای ارزیابی توسعه ی مجدد روی یک پارک

علاوه بر این، در مقایسه با سناریو های مختلف برنامه ریزی شهری، تکنولوژی VR برای دقت در مسائلی که از چشم دور می ماند، استفاده می شود. به عنوان مثال شرکت های آب و برق می توانند از تکنولوژی VR برای شبیه سازیِ  حذف سطوح و جاده ها استفاده کنند. این  روش را می توان به عنوان راهکاری برای  شناخت کارکنان از زیرساخت های زیر سطح، برای صرفه جویی در زمان هنگام کار در این زمینه مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر آنکه که تکنولوژی VR قسمت هایی از پلتفرم GIS را تشکیل می دهد، می تواند با دیگر برنامه های کاربردی و سرویس های GIS مثل SmarteWX، نیز مرتبط باشد.

کار با داده های آب و برق در تکنولوژی VR

کار با داده های آب و برق در تکنولوژی VR

می توان با استفاده از اپ کاربردی ArcGIS 360 VR علاوه بر قابلیت های VR و برنامه ی ArcGIS که روی کامپیوتر اجرا می شود، قابلیت های اضافی دیگری نیز برای استفاده ی بهتر و دید عمیق تر از داده های سازمانی موجود به دست آورد.

چک کردن چشم انداز ورزشگاه Etihad در ملبورن در ArcGIS 360 VR

چک کردن چشم انداز ورزشگاه Etihad در ملبورن در ArcGIS 360 VR

با استفاده از تکنولوژی ArcGIS 360 VR، برنامه ریزی شهری می تواند بر پیشرفت معماری های جدید و مدیریت شهری از نقطه نظر شهروندان مقیم درشهر و افراد با سکونت موقت مثل مسافرین یا توریست ها ، بسیار مؤثر باشد.

نمونه ای از داده های ArcGIS که توسط HTC Vive ارزیابی شده است.

نمونه ای از داده های ArcGIS که توسط HTC Vive ارزیابی شده است.

علاوه بر برنامه های کاربردی ArcGIS 360، همچنین توسعه دهندگان می توانند مدل های ایجاد شده در CityEngine را به صورت فرمت های قابل استفاده توسط برنامه های دیگر VR مثل HTC Vive از طریق Unity تبدیل و استخراج کنند.