Nobka_iot_internet_car.jpg

اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند

اینترنت اشیا تلفیق بهینه ای از فرآیندها، داده ها و ارتباطات مردم که به صورت هوشمندانه ای از طریق اینترنت به یکدیگر مرتبط هستند را فراهم می کند. هدف IoT در بخش خودرو، بهینه سازی تعاملات انسان با انسان، ماشین با ماشین و انسان با ماشین است که منجر به بهبود فعالیت های روزانه ی مردم می شود.

از زمان پیدایش اینترنت، کاربران تمایل زیادی برای اتصال طیف وسیعی از لوازم مورد استفاده ی خود، به اینترنت داشته اند. تلاش های اولیه در این راستا برای اتصال یخچال، تلویزیون یا حتی توستربه اینترنت بوده است. 
ایده ی "خانه ی هوشمند" از این تمایل نشات گرفت. از آنجایی که بخش مهمی از زندگی مردم اوقاتیست که در خانه سپری می کنند، ایجاد خانه های هوشمند منطقی به نظر می رسد. اگرچه خانه تنها محلی برای خوابیدن و استراحت نیست، ولی نیازهای افراد برای عملکردهای مختلف در خانه متفاوت است.
با این حال، ماشین می تواند پلتفرم بهتری برای درک مفهوم اینترنت اشیا باشد. در داخل ماشین؛ افراد، داده ها و فرآیندها می توانند در تعاملات یکپارچه ای در اکوسیستم خود با دیگر ماشین ها و از طریق رایانش ابری مشارکت نمایند.

خودرو به عنوان مرکز تکنولوژی

نسل فعلی اتومبیل ها از قطعلات الکترونیکی زیادی تشکیل شده اند. در واقع خودروها بیشترین تراکم قطعات الکترونیکی را بین تمام دستگاه های مصرف کننده دارند. امروزه طیف وسیعی از تکنولوژی در اتومبیل ها استفاده می شوند. این تکنولوژی ها در سه حوزه ی مختلف طبقه بندی می شوند: 1- ایمنی و امنیت 2- قدرت انتقال/مصرف سوخت 3- سرگرمی و مخابرات.
علاوه بر تکنولوژی های قدیمی تر مانند کنترل ثبات خودرو، سیستم های ضد قفل ترمز و کیسه های هوا، تکنولوژی های جدیدتر مثل ترمز اتوماتیک، دید در شب و ایمنی فعال ( مبتنی بر دوربین و سنسور) برای رسیدگی به مسائل ایمنی و امنیت مورد استفاده قرار می گیرند.
در زمینه ی سرگرمی و مخابرات، تکنولوژی های مبتنی برخدمات مکان یابی، مدیریت هوشمند ترافیک، ارتباطات ماشین با ماشین و ماشین با زیر ساخت مخابرات و رانندگی خودکار، ارئه می شوند.

 خودرو به عنوان مرکز تکنولوژی

تمام این تکنولوژی ها در داخل ماشین با یکدیگر ارتباط دارند و به طور مرکزی کنترل می شوند. ماشین به عنوان یک مرکز تکنولوژی، مفهوم اینترنت اشیا را در ارتباط با مردم و فرآیندها به صورت یکپارچه پوشش می دهد. در واقع با جمع آوری، مدیریت و تحلیل داده ها می توان به مفهوم کامل تری درباره ی پلتفرم اینترنت اشیا و اینترنت اتومبیل دست یافت. حوزه های سرگرمی و مخابرات و ایمنی و امنیت، با استفاده از فواید انتقال داده ها و ارتباطات ،بهبود یافته اند.

ایمنی و امنیت

اولویت اول برای استفاده کنندگان از ماشین، امنیت آن است

اولویت اول برای استفاده کنندگان از ماشین، امنیت آن است. ماشین های هوشمند به ایمنی یکدیگر کمک می کنند. این ماشین ها می توانند اطلاعات مربوط به شرایط جاده ای و ترافیکی و سایر موانع پیش رو را در اختیار شما قرار دهند. سنسورهای هوشمند تعبیه شده در ماشین ها، به شناسایی محیط اطراف خودرو، اتصال به اینترنت و موقعیت یابی کمک می کنند.
امروزه اپلیکیشن های مخابراتی می توانند در صورت بروز تصادفات، به طور خورکار با مراکز اورژانس تماس بگیرند. تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه که راهی پیشگیرانه برای تامین امنیت خودرو است، در حال حاضر به طرز قابل توجهی بهبود یافته است. همچنین اپلیکیشن های مخابراتی با ارائه ی ویژگی ضد سرقت، ردیابی و گزارش موقعیت اتومبیل را امکان پذیر می نمایند.
در مقیاس کلان، اینترنت خودرو می تواند پیش بینی و مدریت ترافیک را از طریق یک شبکه ی ارتباطی برای وسایل نقلیه ارائه دهد، این امر می تواند منجر به جاده های امن تر و تراکم ترافیک کمتر شود.
این ویژگی های "هوشمند" علاوه بر تکنولوژی های ایمنی غیرفعال مانند ترمز، کنترل ثبات خودرو و کیسه ی هوا، رویکردی یکپارچه را ارائه می دهند که ایمنی خودرو را به سطح جدیدی می رساند. اجزای مهم خودرو مانند واحد کنترل الکترونیکی موتور و دیگر سیستم های ایمنی باید از ضربه های احتمالی حفظ شوند. همین امر برای حفظ مقادیر عظیمی از داده ها که توسط ماشین هوشمند تولید می شود، صدق می کند. همچنین، عادات و رفتار رانندگان از طریق سیستم هوشمند ماشین ردیابی و ثبت شده و به شرکت های بیمه برای تجزیه و تحلیل انتقال داده می شود. این روش های ردیابی داده ها می توانند شرکت های بیمه را قادر به ارائه ی سیاست های سفارشی بر اساس مدل های رانندگی کنند و در نتیجه رانندگان را به رانندگی ایمن تر بر اساس داده های شخصی تشویق نمایند.

سرگرمی و مخابرات

گم شدن در مسیر یکی از تجربیات ناخوشایند حین رانندگیست که با افزایش سیستم های مسیریابی، رو به کاهش

گم شدن در مسیر یکی از تجربیات ناخوشایند حین رانندگیست که با افزایش سیستم های مسیریابی، رو به کاهش است. اگرچه GPS یک تکنولوژی شناخته شده در مسیریابی ماشین است، اما دریافت سیگنال ها از سیستم های ماهواره ای متعدد برای جمع آوری داده ها از سنسورهای وسایل نقلیه و استفاده کردن از این اطلاعات، زمان پاسخ دهی  و دقت در محاسبه ی موقعیت وسیله ی نقلیه را فزایش خواهد داد.

بیشتر مردم از تکنولوژی های هوشمند از طریق گوشی ها یا تبلت های خود در زندگی روزمره استفاده می کنند. اطلاعات، موسیقی، کانال های ارتباطی و شبکه های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده اند و ادامه یافتن این تعاملات به صورت یکپارچه حتی وقتی آن ها وارد ماشین خود می شوند مهم است.
بنابراین، توانایی "انتقال" ارتباطات یک تبلت یا گوشی هوشمند به ماشین برای ایجاد همان رابطه، هدفی قابل توجه است. به منظور تسریع تعامل گوشی هوشمند با خودرو، شرکت هایی که سیستم عامل های اصلی را برای تبلت ها و گوشی های هوشمند کنترل می کنند، در حال بهینه کردن شرایط و ایجاد استاندارد برای این هدف هستند.

رانندگان باید بر نحوه ی رانندگی خود تمرکز کنند و به همین دلیل نیاز به لمس کردن دکمه برای فعال کردن اپلیکیشن ها در حین رانندگی ،می تواند خطرناک باشد. در پلتفرم ماشین، اپلیکیشن هایی که نیاز به توجه بصری دارند باید کاهش یابند. فرمان هایی که از طریق صدا فعال می شوند مناسب ترین شیوه در حین رانندگی خواهد بود.
شرکت های جدیدی که وارد صنعت موبایل می شوند با ارائه ی مدل های جدید، با سازندگان ماشین ها وارد رقابت خواهند شد بدین ترتیب ارائه دهندگان خدمات و پلتفرم نرم افزاری، تولید کنندگان محتوا، سازندگان لوازم مصرفی و ارائه دهندگان شبکه های مخابراتی، زمینه های جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد خواهند کرد.

ادغام تکنولوژهای متنوع اما مکمل

اینترنت خودرو مانند اینترنت اشیاء موضوعی پیچیده است و برای توسعه ی ویژگی های اصلی  خود به سیستمی نیاز دارد که در نهایت تعادل خود را بر اساس تکنولوژی هایی که کاربردی و ارزشمند هستند به دست بیاورد.
شرکت هایی که مایل به توسعه ی اینترنت اتومبیل هستند، باید تکنولوژی های بخش های مختلف ماشین را تشخیص دهند و با دیگر شرکت ها در این زمینه تعاملی یکپارچه داشته باشند. سنسورها، پردازنده ها، اتصالات برق برای انتقال داده ها، دستگاه های موقعیت یابی، خطوط اتصال دیجیتال و آنالوگ برای پایان دادن به طراحی محصول، بخش های اصلی در اینترنت اشیا هستند.