8 رویکرود که در آن به کمک IoT صنعت گردشگری متحول خواهد شد

اینترنت اشیا چگونه صنعت گردشگری را متحول خواهد کرد

گردشگری یکی از بزرگترین صنعت‌هایی است که در سطح بالایی از رقابت قرار دارد و مشتریان همیشه از آن خلاقیت و مقرون به صرفه بودن هزینه را انتظار دارند. برای این کسب و کار به توجه به فشار بالای رقابت و تقاضا برای خدمات بهتر در کنار هزینه‌های پایین، اولین راهکار IoT می‌باشد.

گردشگری یکی از بزرگترین صنعت‌هایی است که در سطح بالایی از رقابت قرار دارد و مشتریان همیشه از آن خلاقیت و مقرون به صرفه بودن هزینه را انتظار دارند. برای این کسب و کار به توجه به فشار بالای رقابت و تقاضا برای خدمات بهتر در کنار هزینه‌های پایین، اولین راهکار IoT می‌باشد.

اینترنت اشیا توانایی کسب و کارهای مؤثر و خودکار سازی فرایندها را بدون هر گونه ارتباط انسان به کامپیوتر یا انسان به انسان افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود که اینترنت اشیا بر اساس توانایی ارائه ارتباطات پیشرفته و ارتباط بین دستگاه‌ها، سیستم‌ها و خدمات صنعت گردشگری را متحول می‌کند.

طبق نظرسنجی SITA 2015 Airline IT Trends هشتاد و شش درصد از شرکت‌های هواپیمایی معتقدند که IoT مزیت‌های بسیاری را در سه سال آینده ارائه می‌دهد. IoT عملیات هتل‌ها، خطوط هوایی و دیگر شرکت‌های مسافرتی را با اتصال به دستگاه‌های هوشمند، سیستم‌ها و فرایندها تسهیل نموده است. با استفاده از تکنولوژی IoT، صنعت گردشگری می‌تواند به افزایش بهره‌وری عملیاتی و تجربه بهتر مشتری کمک کند.

در پایین هشت رویکرد را که با کمک نوآوری‌های اینترنت اشیا بر صنعت گردشگری تأثیر خواهد گذاشت را بیان خواهیم کرد.

1)    شخصی سازی

با استفاده از تکنولوژی IoT به کمک تبلت‌هایی که در داخل اتاق‌های هتل تعبیه می‌شود مشتریان قادر خواهند بود تا با توجه به نیازهای خود، مانند تنظیم دمای اتاق، کنترل تلویزیون، آسانسورها و بخاری‌ها، روشن و خاموش کردن لامپ، برنامه ریزی بیدار شدن از خواب، و غیره را تنظیم کنند.که این امر باعث می‌شود که مشتریان فکر کنند در مکانی شبیه خانه خودشان حضور دارند.

2)    اطلاعات در زمان واقعی

اپلیکیشن‌های IoT به مسافران کمک می‌کند تا با دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. اگر شما نیاز به تغییر پرواز و یا پروازهای مرتبط دارید، اعلان‌ها در زمان واقعی در وضعیت پرواز در دسترس خواهد بود. شما همچنین می‌توانید مسیرهای گیت فرودگاهی، دستورالعمل‌های مربوط به نحوه‌ی پرواز و اطلاعات مربوط به بررسی‌های امنیتی را دریافت کنید.

3)    تجربه در پرواز

با استفاده از IoT، سنسورهایی در داخل صندلی‌های هواپیما تعبیه می‌شوند که می‌توانند میزان اضطراب، ضربان قلب، دمای بدن، میزان هیدراتاسیون و ... مسافران را اندازه گیری کنند، و این امکان را فراهم میاورد تا پرسنل کابین آسایش و امنیت را برای مسافران فراهم آورند.

4)    عملیات تسهیلاتی

IoT در تسهیل عملیات روزمره فرودگاهها مؤثر خواهند بود تا مسافران به راحتی بتوانند از طریق تلفن‌های هوشمند خود چمدان‌های خود را پیدا کنند. حتی چمدان‌ها می‌توانند مسافران را مکان یابی کنند و سیگنال‌های خود را با حس کردن نزدیکترین چرخ‌ها به آنها ارسال کنند. با قرار دادن برچسب‌های RFID به چمدان، مسافران قادر خواهند بود موقعیت مکانی واقعی خود را در امنیت کامل بیابند. سنسور متصل به چمدان‌ها برای مسافران که چمدان خود را از دست داده‌اند، اجازه می‌دهد خطوط هوایی مکان یابی شده و چمدان‌های گم شده به سرعت پیدا شود.

5)    خدمات به مشتری

IoT به مشتریان در جهت دسترسی به اطلاعات کمک می‌کند. آگاهی از نیازهای مشتریان و نارضایتی‌ها می‌تواند برای ارائه خدمات بهتر مؤثر باشد تا بتوان بر مشکلات فائق آمد. امری امکان پذیر است تا هر یک از مشتریان خشنود شوند تا منجر به وفاداری برند شود. در کسب و کارهای مربوط به گردشگری می‌توان مشتریان را مشغول و سرگرم نمود. خطوط هوایی به راحتی قادرند تعیین کنند که آیا نیازهای ویژه مشتریان در آخرین باری که سفر کرده‌اند برآورده شده است یا نه تا بتوانند در خدمات خود در سری‌های بعدی بهبود دهند.

6)    خودکار سازی

IoT عملیات تجاری گردشگری و هتل را خودکار سازی می‌کند. هتل‌ها می‌توانند زنجیره‌های عرضه را از طریق سنسورها در کالاهای حمل شده به راحتی ردیابی کنند. هتل‌ها و خطوط هوایی حتی می‌توانند مکانیزم‌های امنیتی در دفاتر و سازه‌ها را به راحتی و با مدیریت متمرکز دوربین‌های فعال با IoT و سنسورهای گوشی‌های هوشمند پیاده سازی کنند.

7)    تجربه‌ی گردشگر

گردشگران در سفر خود به شهر، به راحتی می‌توانند اطلاعات را در مورد هر چیزی که نیاز دارند از گوشی‌های هوشمند پیدا کنند. سنسورها در همه جای شهر از سقف اتوبوس‌ها تا پارک‌ها و باغ‌ها و پارکینگ‌ها تعبیه شده تا اطلاعات مربوط به عادات مسافران و واکنش‌های آنها نسبت به جاذبه‌های مختلف را جمع آوری کند و به تعیین الگوها و بهینه سازی تجربه گردشگران بپردازد.

8)    تعمیر و نگهداری

سنسورهای موتورهای جت و قطعات هواپیما قادر به ارائه اطلاعات در زمان واقعی به کارکنان برای تعمیر و نگهداری قطعات و سیستم‌های هواپیما و زمانی که اقلام نیاز به جایگزینی دارند می‌باشد.
اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا قادر به بهبود هزینه سوخت کلی و مصرف آن با در نظر گرفتن قیمت انرژی خواهند بود. آنها دستورالعمل‌هایی در مورد زمان و مکان برای سوخت گیری و چگونگی صرفه جویی در سوخت ارائه می‌دهند.

نتیجه گیری:

IoT هنوز در ابتدای راه خود می‌باشد و انتظار می‌رود که انقلابی در صنعت گردشگری ایجاد کند. از فعالسازی ورود و خروج خودکار به اتاق‌های هتل و کمک به گردشگران برای مکان یابی مقصد سفرشان تا نظارت بر عملکرد موتورهای خطوط هوایی، ناظر خواهیم بود که IoT همه امور را آسان‌تر می‌کند. این نه تنها به کسب و کارهای مسافرتی و آژانس‌های گردشگری کمک می‌کند تا خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند و درآمد خود را افزایش دهند، بلکه این امکان را فراهم میاورد تا اقدامات لازم برای حفظ مشتری را انجام دهند.

اینترنت اشیا کمک به جمع آوری میزان زیادی از داده‌ها می‌کند، اما تلاش برای درک تمام این اطلاعات نیازمند سرمایه گذاری مناسب در تکنولوژی و افراد است تا بتوانند به نتایج عملی خوبی دست پیدا کنند.