Nobka_smart trash.jpg

جمع آوری زباله ها به صورت هوشمند از طریق سیستم IOT

هوشمند سازی سیستم جمع آوری زباله ها و رایانش ابری به یکدیگر متصل هستند که نتیجه ی آن بهینه سازی مسیر جمع آوری زباله و کاهش مصرف سوخت می باشد.

شهر هوشمند

افزایش بی رویه ی تولید زباله در شهرها یکی از عوامل نگرانی ساکنان شهرهای در حال توسعه است. با افزایش جمعیت، عمل کردن به سناریوی پاکیزگی شهرها با توجه به روند حذف زباله ها، دور از ذهن به نظر می رسد. با توجه به بیماری های رایجی که در حال حاضر وجود دارد، به نظر می رسد که ظرف های زباله محل پروش میکروب ها هستند. به طورسنتی، شهرداری بدون توجه به وجود سطل های زباله ی پر، در زمان مشخصی اقدام به جمع آوری زباله می کند.

جمع آوری زباله به شیوه ی سنتی

در شهر هوشمند هدف بهینه سازی روند جمع آوری زباله ها و در نهایت کاهش مصرف سوخت است. با استفاده از گوشی هوشمند، موقعیت قرار گرفتن سطل زباله یک بار مشخص می شود و دیگر نیازی به GPS برای مکان یابی آن وجود نخواهد داشت.

در واقع با فرستادن امواج سونار به سطل زباله، میزان مواد موجود در سطل و دمای داخل آن مشخص می شود. داده های جمع آوری شده ازطریق سنسورها به وسیله ی یک شبکه ی سلولی (GPRS) به یک پلتفرم وب برای تجزیه و تحلیل فرستاده می شوند.

در مرحله ی بعد یک لیست از ظرف های زباله که باید جمع آوری شوند به راننده ها ارسال می شود تا با توجه به آن برای مشخص کردن مسیر رفت و آمد خود برنامه ریزی کنند. صاحبان ماشین های حمل زباله باید از کارت RFID خود برای ثبت تاریخ و ساعت خالی کردن سطل زباله ی مربوطه استفاده کنند. این امر از اهمال در جمع آوری زباله ها از سطح شهر جلوگیری می کند.
در اصل هدف جمع آوری بیشترین مقدار زباله در کمترین زمان برای کاهش میزان هزینه ها و انتشار میکروب در طول راه است. بعلاوه با هر نوع سطل زباله ومواد تشکیل دهنده ی زباله ( کاغذ، شیشه، فلزات و مایعات) قابل اجرا می باشد. بنابراین در مصرف سوخت های فسیلی به دلیل بهینه سازی روند جمع آوری زباله و حمل و تقل آن، صرفه جویی خواهد شد.

در شکل زیر یک نمونه ی اولیه ی کاملا کارآمد IOT نشان داده شده است که جمع آوری داده ها را از طریق سنسورهای جمع آوری و از طریق یک کانال ارتباطی بی سیم (GPRS) منتقل می کند و با استفاده از سرویس های رایانش ابری ( که روی دستگاه های GPR/Wifi قابل استفاده است ) ارائه می دهد.

جمع آوری زباله به شیوه ی هوشمند در سیستم IOT