روش‌های هوشمند نظارت بر کیفیت آب استخر

روش‌های هوشمند نظارت بر کیفیت آب استخر

راه‌های زیادی برای نظارت بر کیفیت آب استخر وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نظارت بر مواد شیمیای تجاری تا کیت‌های آزمایشی اشاره نمود. بااین‌حال انتخاب بهترین سیستم مانیتورینگ استخر با توجه به نیازهای مشخص افراد صورت می‌گیرد.

راهکارهای زیادی برای نظارت بر کیفیت آب استخر وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نظارت بر مواد شیمیای تجاری تا کیت‌های آزمایشی اشاره نمود. بااین‌حال انتخاب بهترین سیستم مانیتورینگ استخر با توجه به نیازهای مشخص افراد صورت می‌گیرد. به‌طور مثال اگر استخر موردنظر برای استفاده‌ی عموم باشد نگهداری منظم و تنظیم نظارت شیمیایی به‌صورت اتوماتیک ضروریست اما اگر استخر موردنظر در منزل شماست و به‌صورت شخصی استفاده می‌شود روش‌های ساده‌تری برای نظارت بر کیفیت آن وجود خواهد داشت.

در ادامه 4 راه برای نظارت بر کیفیت آب استخر مطرح می‌شوند:

  • نظارت بر مواد شیمیایی استخرهای تجاری
  • نظارت هوشمند
  • استفاده از سنجش الکتریکی
  • استفاده از کیت‌های آزمایشی

سیستم‌های کنترل شیمیایی صنعتی

بهترین گزینه برای استخرهای بزرگ ، استخرهای آب گرم و مراکز عمومی استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ شیمیایی است که تعداد زیادی از داده‌ها را دریافت می‌کنند.

یک سیستم مانیتورینگ معمولی شامل سنسورهای pH و حسگرهای ORP است که هر کدام به یک کنترل کننده PH / mV متصل می‌شوند. ORP برای تنظیم کلر و اسید سیانوریک استفاده می‌شود، در حالیکه pH برای تعیین دوز اسید چرب و سایر ترکیبات استفاده می‌شود. 

نظارت هوشمند با استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم

اگر استخر موردنظر شما در مقایسه با مراکز عمومی کوچکتر است و هزینه‌ی راهکارهای به کار گرفته در یک سیستم مانیتورینگ تجاری برای شما مقرون به‌صرفه نیست ، نظارت هوشمند گزینه‌ی مناسبی است. شرکت‌های متعددی در حال حاضر از دستگاه‌های مانیتورینگ هوشمند با استفاده از سنسورهایی که کیفیت آب را می‌سنجند و فناوری‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از یک گوشی هوشمند از کیفیت آب مطلع شوند. هنگامی‌که زمان تنظیم سطح مواد شیمیایی فرا برسد، سنسورها به گوشی‌های هوشمند اعلام می‌کنند. 

بدین ترتیب یک سیستم هوشمند در طی شبانه روز می‌تواند سیستم آب‌رسانی استخر را تنظیم ، دمای آب استخر را از حالت سرد به گرم و سیستم تصفیه آب را نیز کنترل کند .در این سیستم هوشمند یک صفحه نمایش لمسی وجود دارد که می‌توان بوسیله آن سیستم تصفیه و گرمایش و سرمایش را کنترل کرد . مثلاً بوسیله این سیستم هوشمند می‌توان برای صرفه جویی در زمان و هزینه و آب مصرفی در طول روز سیستم تصفیه آب و گرمایش و سرمایش را متوقف کرد. افزایش طول عمر تجهیزات و صرفه جویی در بهای انرژی مصرفی از دستاوردهای این سیستم هوشمند می‌باشد.

استفاده از یک سنجش الکتریکی یا گوشی هوشمند

بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند به‌ جای استفاده از سیستم‌های پیچیده ، شخصاً بر استخر خانه‌ی خود نظارت داشته باشند. شما می‌توانید یک ویژگی خاص مثل سطح کلر یا نمک آب را تنظیم کنید و هر وقت خواستید تنظیمات را تغییر دهید.

برای اینکه چه مواد شیمیایی کی و چه اندازه وارد آب استخر شوند ، دو روش کلی وجود دارد. اولین روش استفاده از اندازه گیری الکترونیکی pH و ORP است. مزیت استفاده از این سنجش این است که شما نتایج دقیق‌تر بیشتری را در مقایسه با کیت‌های آزمایشی دریافت خواهید کرد.

اندازه گیری pH و ORP روش‌های گوناگونی دارد. بسیاری از اندازه‌گیرها از اتصالات BNC استفاده می‌کنند و این بدان معناست که می‌توانند با سنسورها از کارخانه‌های مختلف استفاده شوند. باید به این نکته توجه داشت که سنسورها باید هر ساله عوض شوند و این در حالیست که اندازه گیرهای الکتریکی چندین سال می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

دومین روش استفاده از گوشی‌های هوشمند با پلتفرم‌های ios و یا اندروید است. سنسورهای هوشمند با استفاده از توان محاسباتی خود ، قادر به کاهش هزینه‌ها خواهند بود.

استفاده از کیت‌های آزمایشی

یکی از ساده‌ترین روش‌های کنترل کیفیت آب استخر استفاده از کیت‌های آزمایشی است. بیشتر این کیت‌های آزمایشی با تغییر رنگ ، نوع و مقدار مواد شیمیایی داخل آب استخر را مشخص می‌کنند. این روش علاوه بر سهولت استفاده ، ارزان‌ترین روش هم محسوب می‌شود ولی بااین‌حال دقت لازم را ندارد.

در آخر مهم نیست که شما کدام یک از این سیستم‌های مانیتورینگ شیمیایی را انتخاب کرده‌اید، آنچه اهمیت دارد کنترل مواد شیمیایی به صورت متعادل در آب استخر است. نظارت دقیق به صاحبان استخر اجازه می‌دهد که استخرهای خود را سالم و تمیز نگه دارند.