تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) برنامههای گستردهای در فضاهای مصرفی و صنعتی از جمله بخش تولید دارد. تعمیر و نگهداری در صنعت تولید مهم است. این مسئله مستقیماً عملکرد، بهرهوری و کیفیت محصول را تحت تأثیر قرار میدهد. فرایندهای نگهداری به طور مداوم بهبود مییابند و میتوانند با پیشرفتهای AR به بالاترین سطح برسند.
واقعیت افزوده، کاربران را قادر میسازد تا میدان دید خود را با اطلاعات دیجیتال سوئیچ شده به صورت به هنگام افزایش دهند. این امر به کاربران امکان میدهد از اطلاعات مربوط به یک دستگاه استفاده کنند یا به دستورالعملهای گام به گام در مورد نحوه تعمیر دستگاه مورد نظر در حین کار دسترسی پیدا کنند. برنامههای کاربردی AR در تعمیر و نگهداری پتانسیل زیادی دارد. آنها کاربران را قادر میسازند فوراً اطلاعات مربوط به دستگاههای خاص را دریافت کنند. برخی از مزایای اثبات شده استفاده از AR برای تعمیر و نگهداری عبارتند از:
- کاهش خطاهای انسانی
- کاهش زمان تعمیر تخمین زده شده خرابی
- کاهش هزینه
- افزایش تولید
- افزایش سرعت
- افزایش نرخ ثابت
- افزایش همراهی و همکاری
- افزایش حاشیه سود
فرصتهای ادغام AR در فرایندهای نگهداری گسترده است. توانایی پیگیری خودکار، مستندسازی و ارسال آن به مدیران میتواند با استفاده از فناوریهای پوشیدنی افزایش یابد. بهعنوانمثال، شرکتها میتوانند تکنولوژیهای AR را برای ارائه دستورالعملهای کتبی و کاهش تعداد ساعات صرف شده در کنار کارکنان جدید استفاده کنند. برای به دست آوردن درک دقیقتر از برنامههای کاربردی AR در تعمیر و نگهداری صنعتی، باید برخی نمونههای زندگی واقعی را بررسی کنیم.
با استفاده از تکنولوژیهای AR، VR و IoT، موارد استفاده بالقوه برای چنین فناوریهایی به طور گسترده رشد میکنند. تعمیر و نگهداری فقط یک محدودهی کوچکی است که AR میتواند تأثیر بزرگی روی آن داشته باشد و در حال حاضر این کار را انجام میدهد. این امر ما را به خوبی با نقش AR و آنچه که مردم "Industry 4.0" مینامند، آشنا میکند.