Nobka_virtual-reality-education.jpg

کاربردهای AR و VR در آموزش

بررسی عملکرد اپلیکیشن هایی مثل سفرهای زمینی از طریق واقعیت مجازی و محتوای آموزشی تعاملی.

سیستم آموزش و پرورش از لحاظ تاریخی برای پذیرفتن تکنولوژی های جدید روند آهسته ای داشته است. اگرچه فضای تکنولوژی آموزشی (Ed Tech) بسیار بزرگ است ولی پیدا کردن کشش پرداخت هزینه ها به خصوص در مدارس دولتی سخت است. با این حال، گاهی اوقات ظهور یک تکنولوژی باعث جلب توجه همگان می شود و واقعیت مجازی از این دست تکنولوژی هاست. VR به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بخش حیاتی در نحوه آموزش و یادگیری ما خواهد شد. فهرست زیادی از برنامه های خاص VR در فضای آموزشی وجود دارد و پتانسیل استفاده از تکنولوژی های AR و MR زیاد است. این تکنولوژی توجه رهبران تفکر سیستم آموزش و پرورش را به خود جلب کرده است و خلاقیت و انرژی زیادی به استفاده از تکنولوژی VR در کلاس های درس اختصاص داده شده است. البته کلاس درس تنها محل یادگیری مردم نیست. این روزها دوربین های 360 درجه کاملا در دسترس و مقرون به صرفه هستند و آموزش های یوتیوب از طریق آن ها صورت می گیرد. از آموزش های آرایشی و زیبایی تا راهنمای آموزش به سگ می تواند در قالب 360 درجه در سایت پیدا شود. در حال حاضر هزاران ویدیوی آموزشی VR در اینترنت وجود دارد و هر روز بر تعداد آن افزوده می شود. 

Unimersive

Unimersive برنامه ی آموزشی واقعیت مجازی

اخیرا شرکت Unimersive یک برنامه ی آموزشی واقعیت مجازی راه اندازی کرده است که برای هدست های Oculus Rift و Samsung Gear VR در دسترس است. این اپلیکیشن هر ماه یک تجربه ی جدید در آموزش را ارائه می دهد.

در حال حاضر، سه موضوع آموزشی در این برنامه قابل استفاده است. کاربران می توانند به صورت مجازی به استون هنج، ایستگاه فضایی بین المللی و یا درون بدن انسان سفر کنند و در حالیکه آزادانه محیط اطراف را نگاه می کنند، این اپلیکیشن محتوای آموزشی را به صورت روایت و متن و تصاویر برای آن ها فراهم کند. هر سه تجربه ی آموزشی به خوبی برنامه ریزی شده و توسعه یافته اند و مسیر جدید و جذاب و مؤثری را برای یادگیری موضوعات مختلف ارائه می دهند.

Unimersive متعهد به ارتقاء VR به عنوان یک ابزار آموزشی است. این شرکت بر پایه ی اصولی که پژوهشگر آموزش، Edgar Dale مطرح کرده، تاسیس شده است. او می گوید : " مغز انسان 10% از چیزی که خوانده و 20% از چیزی که شنیده است را به خاطر می آورد، اما 90% از آنچه انجام می دهد در ذهن او می ماند." یادگیری همراه با کار عملی یکی از بهترین روش های حفظ دانش است، اما قبل از ظهور VR ، این امر برای اکثر افراد امکان پذیر نبود. در واقع بردن کلاس درس به سراسر جهان و محیط های مختلف و یا حتی فضا غیر ممکن به نظر می رسد. اما امروزه با استفاده از واقعیت مجازی، این شیوه ی یادگیری عملی است. 

Nearpod 

Nearpod برنامه های درسی

مدارس دولتی از نظر مالی محدودیت هایی دارند، از این رو تصمیم گیری برای خرید ابزار مورد نیاز دانش آموزان به دقت انجام می شود چرا که بودجه ی کافی برای آزمون و خطای برنامه ها و تکنولوژی های جدید در اختیار ندارند.

به همین دلیل است که شرکت EdTech Nearpod ، با به کار گرفتن Google Cardboard و هدست های ارزان قیمت که به گوشی های هوشمند معمولی متصل می شوند، دسترسی به تجربه های واقعیت مجازی را برای دانش آموزان امکان پذیر نموده است. Nearpod در حال حاضر در تعدادی از مدارس دولتی استفاده می شود و دانش آموزان از تجربه ی سفرهای مجازی در سراسر جهان لذت می برند.

Nearpod برنامه های درسی را از سفر به اهرام مصر تا حتی سفر به مریخ طبقه بندی می کند. این سفرها شامل تصاویر پاناروما با کیفیت بالا همراه با متن های آموزشی می باشند. Nearpod برای بخش دولتی ساخته شده است و با استفاده از تجربه و تخصص اعضای بنیان گذاران و با دسترسی به منابع چندین شرکت بزرگ، در حال توسعه می باشد.

EON Reality

شرکت  EON Reality فضای آموزشی

شرکت دیگری به نام EON Reality در حال ارائه ی رویکردی بسیار متفاوت نسبت به فضای آموزشی Nearpod است. در حالیکه Nearpod بر تولید و ارائه ی تجربیات VR در کلاس درس متمرکز شده است، EON Reality ابزارهایی را برای معلمان فراهم می کند تا اپلیکیشن مورد نظر خود را ایجاد کنند. 

با استفاده از EON Creator، معلمان می توانند انتخابات گسترده ای از مدل های سه بعدی داشته باشند و آن ها را در یک محیط مجازی قرار دهند.المان های متنی از منابع آنلاین مثل ویکی پدیا با استفاده از نرم افزارهای ساده ، داخل محیط مجازی قرار می گیرند. این پلتفرم از مجموعه ی گسترده ای از سخت افزارهای AR و VRکه توسط EON توسعه یافته اند، پشتیبانی می کند.

EON پتانسیل بالایی برای ایجاد تجربه های شگفت انگیز در زمینه ی تحصیلات دارد. EON Idom با به کارگیری تصاویر و پروژکتورهای سه بعدی، می تواند برای 24 نفر در یک اتاق اختصاصی، تصاویر سه بعدی بی نظیری ایجاد کند. تکنولوژی های به کار رفته در EON به سرعت در حال پیشروی هستند. نکته ای که درباره ی روند پیشرفت این تکنولوژی وجود دارد اینست که این اپلیکیشن در نهایت راهی برای ورود به بازار مصرف کنندگان پیدا می کند.

نقش واقعیت مجازی در یادگیری از راه دور

یکی از جنبه های هیجان انگیز واقعیت مجازی، توانایی آن برای گردهم آوردن افراد بدون در نظر گرفتن فاصله ی جغرافیایی است. با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی ، ویدیوهای آموزشی و برنامه های یادگیری، چه معلم و دانش آموزان در یک اتاق باشند و چه در نقاط مختلف دنیا قرار گرفته باشند، به خوبی عمل خواهند کرد.

VR ما را به سمت جامعه ی جهانی پیش می برد. جامعه ای که در آن دانش بدون توجه به فاصله ی فیزیکی، آزادانه به اشتراک گذاشته شود و مردم بتوانند بدون توجه به شرایطشان در دنیای واقعی ، از یکدیگر یاد بگیرند و یکدیگر را درک کنند. حقیقتا واقعیت مجازی با ایجاد ارتباط طبیعی و سرگرم کننده بین مردم در سراسر جهان، می تواند دنیا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کند.