Nobka_virtual-reality-construction.jpg

کاربردهای AR و VR در ساخت و ساز

بررسی چگونگی عملکرد اپلیکیشن هایی مثل بازبینی طرح واقعیت مجازی و معماری از طریق واقعیت افزوده به عنوان دستیار کارگران ساختمانی.

با توجه به پوشش رسانه ای و تقاضای مصرف کننده برای دستگاه هایی مثل HTC Vive و Oculus Rift انقلابی واقعیت مجازی واضح است. این تکنولوژی توانایی تحت تاثیر قرار دادن هر جنبه ای از زندگی ما را دارد. از ساخت یک خانه تا اینکه چطور اعضای آن خانه سرگرم شوند. مؤثر بودن VR در صنعت ساخت و ساز ممکن است تعجب آور باشد، اما در حقیقت این بخش یکی از حوزه هاییست که تکنولوژی بزرگترین تغییرات را در آن ایجاد می کند. VR همراه با هم خانواده های خود AR و MR به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند ساخت و ساز از دفتر معماری تا سایت های ایجاد شغل تبدیل شده است.

آموزش از طریق VR به کارگران ساختمانی

ساخت و ساز شغلی مخاطره آمیز است و برای کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند، رعایت اصول ایمنی بسیار مهم است. به نقل از OSHA، روزانه 6.5 میلیون نفر در محیط های ساختمان سازی کار می کنند و میزان حوادث منجر به مرگ ومیر در صنعت ساخت و ساز بیشتر از دیگر شغل هاست. بنابراین آموزش ایمنی به طور مؤثر اهمیت حیاتی دارد. هرچقدر کارکنان تمرینات بیشتری در محیط های کنترل شده داشته باشند، منجر به بهبود ایمنی بیشتر در این زمینه می گردد. البته در عین حال ، ایجاد یک شبیه سازی مؤثر در دنیای فیزیکی دشوار است.

کارگران می توانند بالا و پایین آمدن از نردبان ، کنترل کردن ابزار و دیگر تمرینات خطرناک را تمرین کنند، اما در بخش ساخت و ساز همه چیز می تواند سریع و غیرمنتظره رخ دهد.

اما با واقعیت مجازی همه چیز ممکن است. شبیه سازهای کامپیوتری پیشرفته، قادر به ایجاد محیط های به طرز شگفت انگیزی قابل باور هستند و کارگران می توانند با استفاده از کنترلرهایی مثل Leap Touch، احساس کار کردن با ابزارها و تجهیزات واقعی را داشته باشند. علاوه بر این شبیه سازی می تواند تصمیم گیری های آنی و موقعیت های غیر منتظره، مثل خراب شدن داربست یا افتادن نردبان، که پیش از این برای بازسازی دشوار و غیر ممکن بود را ایجاد کند.

بررسی طرح واقعیت مجازی

 بررسی طرح واقعیت مجازی

ساخت یک ساختمان پروسه ای طولانی و هزینه بر است و باید قبل از شروع به ساخت، تمامی جوانب و متغیرها را بررسی نمود، چرا که تغییر نقشه ی ساخت در میانه ی راه به دلایل مالی، اداری و منطقی کاری دشوار است. با این حال ممکن است که نقشه ها توسط شهرداری یا سایر مقامات دولتی مجددا بازبینی شوند، مصالح ساختمانی نیاز به تعویض داشته باشند یا حتی یک تغییر کوچک در طراحی ممکن است اثرات پیش بینی نشده بر روی دیگر بخش های ساخت و ساز داشته باشد. 

گاهی اوقات تغییرات در ساخت و ساز باید اجرا شوند، این در حالیست که پیش بینی اثرات تغییر به سادگی امکان پذیر نیست. زمانی که پایه های ساختمان شکل می گیرد، مشکلات و نقص در طراحی که روی نقشه قابل مشاهده نبود، ممکن است آشکار شود و این مشکلی آزار دهنده برای سازندگان و خریداران محسوب می شود.

تکنولوژی واقعیت مجازی، راه حلی خلاق و هوشمند برای این مشکل ارائه داده است. با استفاده از VR قبل از اینکه کارگران شروع به ساخت کنند، سازه ی ساخته شده قابل رویت می باشد. خریداران و معماران می توانند ساختمان کامل را از هر زاویه و در ابعاد واقعی مشاهده کنند و حتی درون سالن خانه قدم زده و مشکلاتی که در طراحی داخلی وجود دارد، پیدا کنند. این تکنولوژی در حال حاضر توسط شرکت McCarthy Building، یکی از بزرگترین شرکت های ساختمانی در ایالات متحده، مورد استفاده قرار می گیرد. مشتریان McCarthy با استفاده از صفحه نمایش Oculus Rift، به صورت مجازی درون ساختمانی که فقط روی کاغذ و در قلمرو دیجیتالی وجود دارد، راه می روند. آن ها می توانند به سرعت و به راحتی در طراحی تغییراتی ایجاد کنند بدون آنکه خسارت مالی یا فیزیکی به عملیات ساخت و ساز وارد نمایند.

ارتباطات و همکاری 

بهترین جنبه ی واقعیت مجازی، حداقل از دیدگاه بهره وری در محل مار، انعطاف پذیری جغرافیایی آن است. هر آنچه که این تکنولوژی را برای اهداف آموزشی کارکنان مؤثر می سازد، برای همکاری نیز مفید است. اعضای یک تیم در سراسر جهانمی توانند در یک اتاق کنفرانس مجازی با یکدیگر ملاقات و ارتباط برقرار کنند. البته نیازی نیست که اتاق کنفرانس، یک اتاق فیزیکی واقعی باشد. اعضای یک تیم می توانند در هرمکان و هر فضایی، به راحتی با یکدیگر ملاقات کنند. محیط مجازی می تواند باعث تمرکز کارکنان و بهبود کیفیت ارتباطات شود.

این موضوع برای کارمندان انفرادی هم صدق می کند. همکاری یک امر مهم در دنیای امروز است، با این حال گاهی نیاز به تمرکز بر روی کار فردی بدون سر و صدا و حواس پرتی از سمت همکاران، احساس می شود. واقعیت مجازی می تواند این کار را انجام دهد، به این ترتیب کارمندان می توانند به وظایفی که بر عهده ی آن ها گذاشته شده، مشغول شوند. در آینده وجود یک دفتر فیزیکی که در آن برخی از کارمندان به صورت انفرادی در کابین های مجازی خود مشغول به کار هستند، غیر عادی نخواهد بود. 

بهره برداری از دانش تخصصی

 بهره برداری از دانش تخصصی

شرکت McCarthy ، کاربرد دیگری از تکنولوژی واقعیت مجازی را پیدا کرده است. این شرکت در ساختن یک بیمارستان جدید، دانش پزشکان و پرستاران را در طراحی همه ی اجزا، از راهرو تا اتاق بیمار، به کار گرفته است. پرسنل پزشکی توانستند با استفاده از آموزش تخصصی خود برای دادن مشاوره در جهت قرار دادن پریزهای برق و تجهیزات سنگین استفاده کنند تا در نهایت بیمارستان ساخته شده بتواند به طور مؤثر برای درمان بیماران کارایی داشته باشد. 

این یک مثال فوق العاده از در دسترس بودن VR است که در هر زمینه ی دیگری می تواند استفاده شود. معماران و کارگران ساختمانی که آموزش ندیده اند، همینطور پزشکان و پرستاران قادر به ارائه ی پیشنهادات خود بر اساس نقشه های کاغذی نیستند. با استفاده از واقعیت مجازی ، متخصصان پزشکی می توانند اطراف تجهیزات و دیگر وسایل مانور دهند و چگونگی عملکرد خود را با این دستگاهها در دنیای واقعی تصور کنند، حسی که رسیدن به آن روی کاغذ، دشوار به نظر می رسد.

پیاده روی در محل کار از راه دور

در اقتصاد جهانی امروز، افرادی که مسئول مالی یک ساختمان در حال ساخت هستند، ممکن است صدها مایل دورتر یا در کشوری دیگر قرار گرفته باشند. آن ها ممکن است فقط یک یا دوبار در طول کار بتوانند از ساختمان در حال ساخت دیدن کنند. در عین حال برای سازندگان مهم است که مشتریان درک روشنی از وضعیت ساخت و ساز داشته باشند. روش قدیمی راه رفتن در محل کار، هنوز در بیشتر نقاط دنیا رایج است اما اغلب به نمایندگان خدمات محلی واگذار می شود. 

واقعیت مجازی با قابلیت انعطاف پذیری موقعیت جغرافیایی، این مشکل را کاملا برطرف می کند. با استفاده از VR، مدیران و مسئولان، می توانند بدون در نظر گرفتن جایی که قرار دارند، در محل کار راه بروند. به این ترتیب VR می تواند از سوء تعرفه، زمان و کار هدر رفته جلوگیری کرده و برنامه ها را در مسیر تعریف شده پیگیری کند.

دستیار کارگر ساختمانی واقعیت افزوده

 دستیار کارگر ساختمانی واقعیت افزوده

یکی از کاربردهای هیجان انگیز تکنولوژی های VR در ساخت و ساز، امکان استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده است. برخلاف واقعیت مجازی، AR به کاربر امکان آگاهی کامل از محیطی که در آن قرار دارد را می دهد و اطلاعات جدید را اطراف او اضافه می کند. 

AR می تواند طریقه ی ساخت یک ساختمان را تغییر دهد. کارگران می توانند از هدست هایی مثل DAQRI Smart Helmet در حال کار استفاده کرده و برنامه های ساختمانی را که باید اجرا کنند به طور مداوم در دید خود داشته باشند و مواد و تجهیزات را به آسانی و بدون نیاز به نقشه های کاغذی در محل مناسب خود قرار دهند.

مهم تر از همه کارگران می توانند نسبت به موقعیت و محل کار کارگران دیگر و قطعات و تجهیزات سنگین آگاهی داشته باشند. مشکلات و خطرات احتمالی که به سرعت اتفاق می افتند یا وجود تجهیزات لغزشی می توانند به طور مستقیم به هدست های کارگران فرستاده شوند و به آن ها اجازه دهند تا قبل از اینکه در معرض خطر قرار بگیرند، مشکل را حل کنند و از وجود ایمنی مطمئن شوند.

این ها انواع کاربردهای عملی اپلیکیشن ها در دنیای واقعی هستند که تکنولوژی واقعیت مجازی را جذاب می سازند . این تکنولوژی نه تنها قادر است ما را به دنیای مجازی ببرد بلکه زندگی را در دنیای واقعی امن تر و بهتر می کند.