Nobka_Agricultural Drones.jpg

Drone ها و کشاورزی هوشمند

پیشرفت تکنولوژی در طول زمان بر روی صنایع مختلف تاثیر گذاشته و استفاده از Drone ها در کشاورزی مثال بسیار خوبی در این زمینه است . Drone ها به منظور ارتقاء زمینه های مختلف کشاورزی از جمله ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، نظارت بر محصول، سمپاشی و تجزیه و تحلیل خاک و زمین استفاده می شوند.

پیشرفت تکنولوژی در طول زمان بر روی صنایع مختلف تاثیر گذاشته و استفاده از Droneها در کشاورزی مثال بسیار خوبی در این زمینه است . Droneها به منظور ارتقاء زمینه‌های مختلف کشاورزی از جمله ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، نظارت بر محصول، سمپاشی و تجزیه و تحلیل خاک و زمین استفاده می شوند. 

مزایای عمده استفاده از Droneها شامل تصویربرداری از محصول، نقشه برداری یکپارچه GIS، سهولت استفاده، صرفه جویی در وقت و امکان افزایش بهره وری می باشند . با استراتژی و برنامه ریزی بر مبنای جمع آوری و پردازش اطلاعات به هنگام ، تکنولوژی Drone ها به پیشرفت در صنعت کشاورزی کمک می کنند.

PrecisionHawk سازمانی است که از Droneها برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند به وسیله ی سنسورها از طریق تصویربرداری و نقشه برداری از زمین های کشاورزی استفاده می کند. کشاورزان جزئیات لازم را از جمله زمین مورد نظر خود برای نظارت را انتخاب می کنند و بدین ترتیب Droneها نظارت و مشاهدات لازم را انجام می دهند. با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط Droneها می توان به بینشی درباره ی شاخص های سلامت ، شمارش و پیش بینی عملکرد گیاه ، اندازه گیری ارتفاع گیاه، نقشه برداری از زمین کشاورزی ، پوشش گیاهی منطقه ای ، نقشه برداری از آبیاری ، اندازه گیری انبار، اندازه گیری کلروفیل، محتوای نیتروژن گندم، نقشه برداری زهکشی، نقشه برداری علف های هرز و غیره دست یافت.

Droneها در طول پرواز تصاوير چند بعدی وحرارتی را جمع آوری می کنند و سپس در همان موقعيت شروع پرواز خود ، فرود می آيند.

نظارت بر دامداری

صاحبان مزارع بزرگ می توانند با استفاده از اپلیکیشن های IoT اطلاعات مربوط به موقعیت ، رفاه و سلامت دام خود را به دست بیاورند. این اطلاعات به شناسایی حیوانات مریض کمک می کند تا با جدا کردن آن ها از گله از گسترش بیماری جلوگیری شود. همچنین استفاده از این اپلیکیشن ها هزینه های مرتبط با نیروی کار را کاهش می دهد، زیرا دامداران می توانند با استفاده از سنسورهای مبتنی بر IoT از موقعیت دام های خود آگاه شوند.

JMB North America سازمانی است که راهکارهای مؤثری را جهت نظارت بر دام ها برای دامداران ارائه می دهد. یکی از راه کارهای ارائه شده نظارت بر گاوهای باردار است. با استفاده از سنسوری که به گاوهای ماده وصل می کنند، دامداران می توانند از زمان پاره شدن کیسه ی آب گاو باردار تا زمان زایمان آن لحظه به لحظه سلامتی گاو ماده را نظارت کنند و تحت کنترل داشته باشند.

گلخانه های هوشمند

کشاورزی گلخانه ای در افزایش سبزیجات ، میوه ها و سایر محصولات نقش مؤثری دارد . پارامترهای محیطی در گلخانه ها از طریق اقدامات دستی یا مکانیسم های کنترلی تنظیم می شوند. اما تنظیم دستی این پارامترها منجر به از دست دادن انرژی ، کاهش تولید محصولات و افزایش هزینه کار می گردد. گلخانه های هوشمند با کمک تکنولوژی IoT کنترل و نظارت هوشمندانه بر محصولات دارند و بدین ترتیب نیاز به تنظیم دستی را از بین می برند. 

برای کنترل محیط در یک گلخانه هوشمند، سنسورهای مختلفی که پارامترهای محیطی را با توجه به نیاز گیاه اندازه گیری می کنند استفاده می شوند. با اتصال گلخانه به سیستم اینترنت هوشمند، می توان از یک سرور Cloud برای دسترسی از راه دور به گلخانه استفاده نمود بدین ترتیب نیاز به نظارت بر کنترل دستی از بین می رود. در داخل گلخانه، سرور Cloud نیز پردازش داده ها را فعال می کند . این طرح راهکارهای مقرون به صرفه و بهینه را برای کشاورزان با حداقل مداخله دستی فراهم می کند.

Illuminum Greenhouses یک سیستم گلخانه ای است که از فن آوری های مدرن برای ارائه خدمات کشاورزی استفاده می کند و با به کارگیری سنسورهای IoT خورشیدی، گلخانه های مدرن و مقرون به صرفه را ایجاد کرده است. با استفاده از این سنسورها ، مشکلات بخش های مختلف گلخانه و میزان مصرف آب را می توان از طریق SMS به کشاورز با یک پورتال آنلاین گزارش داد. آبیاری در این نوع گلخانه ها به صورت اتوماتیک انجام می گیرد. 

سنسورهای IoT در گلخانه اطلاعاتی درباره سطوح نور، فشار هوا ، میزان رطوبت و دمای هوا ارائه می دهند. این سنسورها می توانند به صورت اتوماتیک عملگرها را برای باز کردن پنجره، روشن کردن چراغ ها، کنترل بخاری، یا روشن کردن فن، که همه از طریق سیگنال WiFi تنظیم می شوند، کنترل کنند.

در آخر می توان گفت اپلیکیشن های کشاورزی به جمع آوری اطلاعات مفید به کشاورزان و دامداران کمک می کند. زمینداران بزرگ و کشاورزان کوچک باید توانایی بازار IoT را برای استفاده از فن آوری های هوشمند جهت افزایش رقابت و پایداری در تولیدات خود درک کنند. استفاده از این تکنولوژی ها ، برطرف کردن نیاز روز افزون به مواد غذایی را به خوبی پوشش می دهد.