گوگل و دولت استرالیا در رابطه با یک پرونده قضایی "باج خواهی" پر حاشیه به بن بست رسیده اند.
* در پاسخ به قوانین مورد نظر دولت استرالیا برای محافظت از صنایع رسانه ای بومی، Google تهدید کرده است که به ارائه خدمات خود در استرالیا پایان خواهد داد.
* این مهم، برای کسب و کارهای بومی ویرانگر خواهد بود ولی دولت استرالیا می گوید غول های فناوری باید حقوق از دست رفته تولیدکنندگان محتوا و ناشران را به صورتی عادلانه جبران کند.
در پاسخ به تلاش دولت استرالیا برای ملزم کردن گوگل و فیسبوک به پرداخت مالی به تهیهکنندگان و ناشران خبر، تهدید کرده است که فعالیت موتور جستجوی خود را در استرالیا متوقف خواهد کرد. در صورت نتیجه دادن این تلاش، برای اولین بار است که قوانین جدیدی در استرالیا برای حمایت از بومیسازی تکنولوژی وضع شده است. و این مسئله می تواند بر چگونگی قانونگذاری شرکت های بزرگ فناوری توسط دولت های سراسر جهان نیز تأثیر بگذارد. طبق قوانین پیشنهادی ، گوگل و فیس بوک - احتمالاً در میان سایر شرکت های فناوری - مجبورند خسارت تهیهکنندگان اخبار را به صورت عادلانه جبران کنند. دولت استدلال می کند که این بودجه برای سرپا ماندن رسانهای قوی که البته برای دموکراسی امری حیاتی میباشد، بسیار مهم است و هشدار داده است که سایر بازارها نیز همین روند را دنبال می کنند. طبق گفته دولت ، رسانه های چاپی استرالیا از سال 2005 شاهد کاهش 75 درصدی درآمد تبلیغات بوده اند. اما مدیر عامل استرالیایی گوگل، مل سیلوا گفته است که این قوانین "غیرقابل اجرا" هستند - علی رغم اینکه اخبار فقط 12.5٪ از کاربرد موتور جستجوی گوکل را در بازار تشکیل می دهد – و هیچ انتخاب واقعی به ما نمی دهد جز اینکه ارائه خدمات موتور جستجوی گوگل را در استرالیا متوقف کنیم.
به گفته مرجع معتبر آماری استاتیستا ، استرالیا به گرد پای گوگل هم نمیرسد! تقریباً 90٪ جستجوهای انجام شده با رایانه های شخصی در این کشور از طریق خدمات جستجوی گوگل انجام میشود. نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون گفته است که قانونگذاران این کشور در مقابل "تهدیدهای" خروج غول جستجوی جهان، تسلیم نخواهند شد. به گفته بی بی سی ، از هر 100 دلار استرالیا هزینه شده برای تبلیغات دیجیتال ، 81 دلار به گوگل یا فیس بوک میرسد، در حالی که کاهش هزینه های مرتبط با تبلیغات در هنگام شیوع بیماری کرونا، باعث بسته شدن برخی از پلتفرم های خبری بومی در استرالیا شده است، اما گوگل با درآمد تقریباً 4 میلیارد دلار ، تنها 45 میلیون دلار مالیات پرداخت کرده است و در سال 2020 عملکرد خوبی را در بازار داشته است. تقریباً در هرجای دیگر دنیا، کاربران از گوگل به عنوان دستیار خدمات دیجیتال ضروری خود استفاده میکنند و مشخص نیست که آیا گوگل واقعا میخواهد Maps ، Gmail و Google Home را تعطیل کند.
خروج از استرالیا می تواند برای مشاغل محلی، که از سرویسهای مسیریابی و ترافیک این موتور جستجو و نتایج و فهرست مشاغل روی گوگل مپ استفاده میکنند ، ویرانگر باشد. از یک طرف ، با توجه به پتانسیل سایر بازارها که به سرعت از این روش پیروی میکنند، گوگل توانایی مقابله با شکست خود را در استرالیا ندارد و در نتیجه درآمد جهانی این شرکت بسیار کاهش پیدا میکند. از سوی دیگر، خروج گوگل فضای ورود یک رقیب جدید را با ارائه یک مدل تجاری مناسبتر فراهم خواهد کرد. راه حل احتمالی برای بن بست فعلی می تواند استفاده از سرویس News Showcase گوگل باشد، جایی که این شرکت برای نمایش محتوا به رسانه های انتخابی پول پرداخت میکند، با این وجود این سرویس در استرالیا در دسترس نیست، بنابراین دولت قادر به ایجاد درآمدی از طریق آن نیست.