سنسورهای اینترنت اشیا چگونه می‌توانند بناهای تاریخی را حفظ کنند

چگونه سنسورهای اینترنت اشیا موجب حفظ بناهای تاریخی می‌شوند

در سال 2016 مقامات فلورانس نگران این بودند که یک سوراخ ممکن است پونته وکیو را تهدید کند، آنها تصمیم گرفتند از سنسورهای IoT برای رفع این نگرانی‌ها استفاده کنند.

در ماه مه سال 2016 در اثر شکسته شدن یک لوله آب زیرزمینی گودالی به طول 200 یارد در وسط فلورانس ایتالیا ایجاد شد و باعث سقوط تقریباً 30 وسیله نقلیه به داخل گودال شد، خوشبختانه کسی در این حادثه صدمه ندید اما این اتفاق نگرانی‌های را در مقامات محلی بوجود آورد. این مسئله باعث شد که مقامات فلورانس از سنسورهای IoT برای رفع این نگرانی‌ها استفاده کنند.

Ponte Vecchio، یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین نقاط دیدنی ایتالیا و یکی از معروفترین پل‌های جهان است. گردشگری در ایتالیا به حدی رسیده است که این کشور سالانه بالغ بر 100 میلیون بازدیدکننده را جذب می‌کند. رفت و آمد زیاد به همراه فرسودگی طبیعی ، تنش فیزیکی قابل‌توجهی را ایجاد کرده است. بنابراین به طور طبیعی، مقامات محلی از محافظت از این اثر تاریخی در برابر یک فاجعه ناگهانی بسیار نگران هستند.

اهمیت تاریخی و مالی این پل، مسئولان شهرداری را وادار به تأمل در مورد سؤالات اساسی کرده است که چگونه می‌توان از پایداری و یکپارچگی بنای تاریخی که شش قرن است پایدار مانده، محافظت کرد، چگونه می‌توان پلی را که در قرن چهاردهم ساخته شده است با فناوری محافظ و در عین حال تمامیت تاریخی بنا را حفظ کرد؟

شهرداری فلورانس با همکاری دانشگاه فلورانس تصمیم گرفت كه آنها به یك راهکار پیچیده‌تر برای حفظ ساختار نیاز دارند. شبکه‌ای از سنسورهای سنجش بار بی‌سیم را به منظور ضبط از راه دور داده‌ها از سنسورهای ژئوتکنیکال که پایداری پل و زمین‌های مجاور را کنترل می‌کند. این فناوری داده‌های معتبر در زمان واقعی را ارائه می‌دهد تا کارشناسان بتوانند موضوعاتی را که اتفاق افتاده است شناسایی کنند و قبل از فروپاشی پاسخ دهند.

تیم مهندسی واحدهای نظارتی را در طول پل 32 متری نصب کردند. نکته اصلی نصب واحدها تا حد امکان حفظ این پل بود، بنابراین سنسورهای IoT باید بی‌سیم، دوربرد و از همه مهمتر قابل‌اعتماد باشند.

مهمترین کاری برای نظارت و تحلیل داده‌های حاصل از سنسورهای IoT انجام شد، کارهایی ست که توسط Geoapp، یک گروه تحقیقاتی زمین‌شناسی مهندسی مستقل، انجام گردید. هنگامی که سنسورها در حال کار هستند، اطلاعات در زمان واقعی پردازش می‌شوند. با توجه به اینکه Ponte Vecchio یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در فلورانس است، این سیگنال را باید از سر و صدا جدا کرد. تیم در حال کار بر روی این پروژه مجبور شده‌اند از ارتعاشات ناشی از پای انسان، الگوهای آب و هوایی، حرکت از رودخانه و ده ها مؤلفه دیگر تجزیه و تحلیل کنند و هدف نهایی اطمینان از این مسئله بود که داده‌های حاصل از آن منعکس‌کننده مشکلات ساختاری احتمالی پیرامون پایداری پل باشند.

آنها حرکات زمین، تعامل خاک و سازه و غیره را در زمان واقعی اندازه‌گیری کردند تا مشخص کنند که آیا کار در نزدیکی پل به هر طریقی آن را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر. این نوع داده‌ها نظیر هر مورد استفاده IoT ، نیاز به ردیابی تغییرات در طول زمان و درج داده‌ها در مقیاس گسترده دارد، بنابراین استفاده از بانک اطلاعاتی سری زمانی مانند InfluxDB ضروری می‌شود و در صورت یافتن هرگونه مشکل جدی، بلافاصله به تجزیه‌وتحلیل و واکنش به حوادث کمک می‌کند. این به‌روزرسانی‌های در زمان واقعی به تیم اجازه می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل جدی، بلافاصله به حوادث احتمالی پاسخ دهد.

در طول این بررسی، داده‌ها نشان دادند که این بنای تاریخی ایمن است و هیچ‌گونه حرکت قابل‌توجهی در تأثیرگذاری بر پایداری پل وجود ندارد. مانیتور به وسیله IoT و ردیابی داده در زمان واقعی عامل کلیدی قابل اطمینان شهر فلورانس در حفظ سازه با حداقل مراحل نصب بود که تقریباً هیچ اثری از این شگفتی فرهنگی را تحت شعاع قرار نداد.

مشکل پونته وکیو نشان‌دهنده مسئله گسترده‌تری است. جهانگردی برای اقتصاد جهانی بسیار حیاتی است اما این آثار را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. هزینه‌های سفر به بالاترین حد خود یعنی 8.8 تریلیون دلار افزایش یافت و سال گذشته بیش از 319 میلیون شغل ایجاد کرد اما بدون نظارت صحیح، این علائم نمادین که باعث جلب گردشگران می‌شود می‌توانند مانند اتفاق اخیر در نوتردام در یک لحظه تخریب شوند و جهان را شوکه کنند. با توجه به این نقش محوری که موجب رونق اقتصادی هزاران شهر و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌شود، حفظ یکپارچگی آثار تاریخی و مقاصد گردشگری به یک ضرورت اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است.

مطالب مرتبط

75 درصد از رهبران کسب‌وکارها از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند

در گزارشی که توسط شرکت ARM منتشر شده مشخص شده است که 75 درصد از رهبران مشاغل بطور جدی در حال تحقیق در مورد فرصت‌های ایجاد شده توسط اینترنت اشیا (IoT) هستند.

پیراهن ورزشی هوشمند مجهز به اینترنت اشیا رونمایی شد

Ralph Lauren یک شرکت طراح لباس در ایالات‌متحده است که در صنعت مد فعالیت می‌کند.این شرکت با تولید پیراهن ورزشی مبتنی بر اینترنت اشیا و معرفی یک برنامه تمرینی سازگار با بدن که از داده‌های دریافتی بدن برای دستیابی به نتایج دقیق استفاده می‌کند، می‌خواهد صنعت مد فناوری‌های پوشیدنی را در دست داشته باشد.

سرمایه‌گذاری 7 میلیون دلاری در ماهواره های اینترنت اشیا

شرکت استارتاپی Fleet Space Technologies مقدار 7.35 میلیون دلار (۵.۹۵ میلیون پوند) برای راه‌اندازی نسل بعدی نانو ماهواره‌ها که هدف آن ارائه ارتباطات اینترنت اشیا (IoT) به مشتریان در سراسر جهان است، جمع‌آوری کرده است.

درآمد حاصل از فروش تجهیزات اینترنت اشیا بطور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت

بر اساس آخرین گزارش شرکت Navigant پیش‌بینی می‌شود درآمد سالانه حاصل از فروش تجهیزات اینترنت اشیا تا سال 2028 به 35.6 میلیارد دلار برسد و شاخص نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) به میزان 28 درصد افزایش یابد.