اخیراً محققان سناریویی را در رابطه با هک شدن 20 درصد اتومبیلهای خودران در منهتن مطرح نمودهاند که برای ذینفعان خبر خوشایندی نیست. این مطالعه با عنوان «Cyber-physical risks of hacked Internet-connected vehicles» ادعا میکند که تعداد کمی از وسایل نقلیهی خودران به خاطر هک شدن سیستم اینترنتی دچار آسیب شدهاند.
بسیاری از ما با زمانی که یک یا دو حادثه ترافیکی در طول مسیر اتفاق میافتد، آشنایی داریم اما اختلالاتی که در اتومبیلهای خودران اتفاق میافتد ابعاد گستردهتری دارد. اگر فقط 20 درصد وسایل نقلیه از راه دور متوقف شوند، یک شهر مانند منهتن با توقف کامل اتومبیلها میتواند متلاشی شود. حتی با مقدار 10 درصد نیز پیشبینی میشود که نیمی از جادههای منهتن در دسترس نخواهد بود.
بهطورمعمول، سیستمهای ترافیکی مستقل باعث بهبود کارایی و کاهش خطاهای انسانی میشود که اغلب منجر به حوادث میشوند، میگردد. اگر یک وسیله نقلیه هک شده باشد، ترافیک را در مجاورت آن را تضعیف میکند، اما تأثیر آن بر شهر گستردهتر است زیرا جادهها و شریانهای شهر مسدود میشوند.
تصور آسیبپذیری در یک سازنده عمده خودرو مانند فورد یا تویوتا که بیش از 10 درصد از شهر را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث اختلال بزرگی میشود، کار دشواری است. یکی از راههایی که محققان به منظور کاهش ریسک پیشنهاد میدهند، حصول اطمینان از ارتباط حداکثری سیستمهای متصل برای کاهش اثرات مخرب بر روی عملکرد کل شبکه است.
پیشنهاد پژوهشگران مشابه استدلالی است در سال گذشته توسط یک سازمان اطلاعاتی کانادایی به نفع استفاده از شرکتهای مخابراتی چینی در توسعه شبکه 5G علیرغم ادعاهای مبنی بر این که این شرکتها تهدیدی برای امنیت ملی محسوب میشود، قرار گرفت.
به این نکته حائز اهمیت است که پیامدهای بالقوه ای که توسط محققان مورد تاکید قرار گرفته است، باید قبل از اجرا در نظر گرفته شده است.