آیا اینترنت اشیا در زیر آب نیز از کارایی لازم برخوردار است

آیا اینترنت اشیا در زیر آب نیز از کارایی لازم برخوردار است

بیش از دو سوم سطح جهان را آب پوشانده است. این امر در ابعاد اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند از جمله در سکوهای اصلی نفت و گاز، حمل و نقل و جهانگردی و توریسم.

اینترنت اشیا IoT

بیش از دو سوم سطح جهان را آب پوشانده است. این امر در ابعاد اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند از جمله در سکوهای اصلی نفت و گاز، حمل و نقل و جهانگردی و توریسم.

با گسترش اینترنت اشیا سؤالاتی ایجاد می‌شود که چگونه IoT با توجه به اینکه امواج رادیویی در طی مسافت گذر از آب دریا تخریب می‌شود، کار می‌کند و ارتباطات صوتی در زیر آب به راحتی برقرار و شنیده می‌شود.

برخی می‌گویند اینترنت اشیا حتی در زیر زمین نیز کار می‌کند. محققان دانشگاه علم و فناوری (KAUST) در تووال، در حال کار روی ارتباطات نوری زیر آب هستند. آنها در حال تحقیق در مورد تنظیم اطلاعات همزمان موج و انتقال قدرت (SLIPT) هستند که از آنها برای انتقال انرژی و داده‌ها به تجهیزات الکترونیکی زیر آب استفاده می‌کنند. این محققان، به تازگی نتایج به دست آمده از آزمایش را موفقیت‌آمیز اعلام کردند و قادر به دستیابی و انتقال دو طرفه داده شدند.

سیستم SLIPT از سیم پیچ تشکیل شده است و در مورد بازرسی‌های تجهیزات زیر آب انسان به عنوان مثال، SLIPT کمتر از سیگنال‌های دستی در معرض سردرگمی شنیداری نسبت به ارتباطات مبتنی بر سونو هستند. نکته قابل توجه این است که تا به امروز سیگنال‌های دستی هنوز یک شکل رایج ارتباط بین غواصان است.

خوزه فیلو دانشجوی دکترا در دانشگاه KAUST در مقاله‌ای که در وبسایت این دانشگاه توضیح می‌دهد که SLIPT می‌تواند به شارژ دستگاه‌ها در اماکن غیرقابل دسترس که در آن تأمین قدرت مداوم پرهزینه یا امکان‌پذیر نیست، کمک کند.

فیلو که درگیر ساخت پروژه لیزر است، کشتی‌ها یا قایق‌هایی را در سطح آب پیش‌بینی می‌کند که ارتباطات نوری را به وسایل نقلیه زیر آب یا سنسورهای اینترنت اشیا IoT که در کف اقیانوس‌ها قرار دارند، انتقال می‌دهند. لیزرها همزمان با ربات‌ها و دستگاه‌های زیر آب ارتباط برقرار می‌کنند. داده‌های برگشتی به سطح منتقل می‌شوند و از طریق RF (رادیو) با پایگاه‌های زمینی یا مراکز داده ارتباط برقرار می‌کنند.

محققان معتقدند شناورهای سطحی یا حتی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) که بر فراز امواج پر تلاطم پرواز می‌کنند می‌توانند برای تزریق نیرو به سطح دریا و دریافت همزمان داده استفاده شوند.

تحقیقات این دانشگاه نشان می‌دهد که هنوز جای پیشرفت‌های زیادی وجود دارد که باید قبل از عملیاتی شدن SLIPT انجام شود. ارتباط نوری زیر آب یک پهنای باند عظیم را فراهم می‌کند و برای انتقال قابل اطمنیان اطلاعات در فاصله چند متر مفید است.

دانشگاه KAUST واقع در ساحل دریای سرخ چند سالی است که در این منطقه در اکتشافات فنی شرکت می‌کند و درگیر توسعه برخی از ارتباطات اولیه و ضبط شده در زیر آب بوده است.

جالب اینجاست که دریا و اقیانوس برای مراکز داده اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. بخش وسیعی از جمعیت جهان در سواحل یا نزدیکی آنها زندگی می‌کنند و ما شاهد حرکت به سمت رایانش لبه Edge هستیم. در این بین می‌توان از انرژی امواج به عنوان روشی برای سرویس دهی به مراکز داده و سرورها و استفاده کرد.

مایکروسافت در سال 2018 یک مرکز داده خنک کننده زیر آب با فاصله 117 فوت از زیر سطح آب را راه‌اندازی کرد. علاوه بر این کابل‌هایی به اندازه لوله تقریباً تمام ترافیک اینترنت جهانی را در زیر آب، در اقیانوس‌ها و بین قاره‌ها انتقال میدهند و همانطور که بسیاری تصور می‌کنند از طریق ماهواره انجام نمی‌شود. یکی از مهمترین دلایلی که محاسبات محور اقیانوس به شدت مورد کاوش قرار می‌گیرد این است که هیچگونه اجاره‌نامه قابل پرداخت یا قضایی در دریاهای عمیق وجود ندارد.

مطالب مرتبط

انواع شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا

اتصال اشیا به اینترنت یک جز اساسی از اینترنت اشیا است اما وقتی می‌توان این فناروی را ارزیابی کرد که بدانیم چه نوع ارتباطی برای شبکه IoT مناسب است. تلفن همراه، ماهواره، WiFi، بلوتوث، RFID، NFC، LPWAN و اترنت همه روش‌های ممکن برای اتصال یک سنسور یا دستگاه هستند و هر یک از این گزینه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی ارائه داد.

چگونه اینترنت اشیا با فضای ابری سازگار می‌شود؟

بدون شک شما از داده‌های موجود در ابر یا چیزی که در ابر کار می‌کند شنیده‌اید اما در واقع به چه معنی است؟ اگر به فناوری‌های اینترنتی کاملاً آگاه نیستید یا تازه وارد اینترنت اشیا (IoT) شده‌اید ممکن است همه چیز به نظر بسیار مبهم رسد.

نقش رایانش ابری و Fog Computing در اینترنت اشیا

ارزش واقعی کسب‌وکار اینترنت اشیا (IoT) در واقع از داده‌ها حاصل نمی‌شود بلکه از بینش‌هایی است که اقدامات مناسبی را در زمان واقعی منجر می‌شود و باعث افزایش بهره‌وری، قابلیت اطمینان می‌شود. موارد استفاده از IoT اشکال زیادی دارد، از مدیریت زنجیره تأمین و اتوماسیون تولید گرفته تا راهکارهای پارکینگ و مدیریت پسماند.

فرصت‌ها و موانع اصلی پیش روی اینترنت اشیا

در چند دهه اخیر چشم‌انداز دیجیتالی ما به سرعت توسعه یافته است و روشهای غیرمنتظره‌ای برای ادغام علوم رایانه در فضاهای کاری، تفریحی و خانوادگی کشف کرده‌ایم. واقعاً حیرت‌انگیز است که چقدر اینترنت اشیا (IoT) در دنیای ما جا پیدا کرده است. این تکنولوژی هرچه بیشتر در دسترس قرار گیرد، چالش‌های بیشتری را رفع می‌کند.