NOBKA_Smart_lighting_blog.jpg

ارتباط بین روشنایی هوشمند و اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا به یک موضوع داغ در گفتگوهای روزمره تبدیل شده است. اینترنت اشیا ( IoT ) دقیقا چیست و لامپ هوشمند چگونه باید با آن ارتباط برقرار کند. در این مطلب به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

تفاوت IoT و اینترنت مرسوم (سنتی)

اینترنت یک شبکه جهانی متشکل از تعداد زیادی شبکه های کامپیوتری است که اطلاعات مورد نیاز کاربران را در اختیار آنان قرار می دهد. ما برای دسترسی به اطلاعات در گوگل یا یک موتور جستجوی دیگر جستجو می کنیم یا برای استفاده از محتوای یک سایت خاص درخواستی ارسال می کنیم. محتوای ارسال شده در وب برای استفاده کاربران توسط افراد یا سازمان ها ایجاد شده. وقتی می خواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم یا چیزی با آن ها به اشتراک بگذاریم، به لینکدین یا فیس بوک و یا دیگر پلت فرم های رسانه های اجتماعی می رویم. 

در IoT، محتوا به صورت داده توسط یک دستگاه یا ماشین تولید می شود. انتقال داده ها عمدتا بین "اشیاء" توسط سنسورهای تعبیه شده و یک سیستم مرکزی که داده ها را از حسگر ها جمع آوری و سازماندهی می کنند صورت می گیرد. اهمیت IoT در برقراری ارتباط و انتقال سریع داده ها به محض دریافت اطلاعات توسط حسگرها و تحلیل به موقع بر اساس داده های دریافتی است. افزایش بهره وری سیستم ها و فرآیندهایی که فضای زندگی، کار و محیط زیست را برای انسان بهبود می بخشد. 
برخی از برنامه های نوظهوری که برای ما رویا بودند توسط IoT تحقق یافتند. IoT در همه جا و با تغییر شکل تبدیل به نسخه جدیدی از محصولات دیجیتال شده و هر روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. 

IoT همینجاست

از دیدگاه مصرف کننده، بسیاری از ما در حال حاضر از ابزار پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند که سطح فعالیت های ما را دنبال می کند و برنامه های گوشی های هوشمند مانند پیام های متنی و تماس های تلفنی را فعال می کند استفاده می کنیم. بعضی از ما یک دستیار هوشمند یا سنسورهای خانگی که دمای هوا را به صورت اتوماتیک و مطابق با سلیقه ما تنظیم می کند و ما را قادر می سازد تا با گوشی هوشمند خود آن را کنترل کنیم استفاده می کنیم.

هر دو از سنسور های تعبیه شده برای تشخیص پوشش شما یا محیط استفاده می کنند و بر اساس اطلاعات دریافت شده از آن عمل می کنند (آن ها کاهش سرعت ضربان قلب یا افزایش دمای سیستم را به ما اطلاع می دهند). هر دو دستگاه با استفاده از سنسورهای نصب شده بر روی آن ها به اینترنت متصل هستند. برای هر یک از آن ها ارزش افزوده ای وجود دارد. ساعت هوشمند به طور غیر مستقیم ما را به فعالیت و سلامت تشویق می کند و گزارش کلی از وضعیت جسمی به ما می دهد. علاوه بر این سنسورهای خانگی به ما کمک می کنند مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن را کاهش دهیم. 

نرم افزارهای ساختمان های تجاری

سنسورهای PIR در ساختمان های تجاری که حرکات را در محیط شناسایی می کنند و نشان می دهند که آیا فضا اشغال شده یا خیر. داده های سنسور به یک سیستم مرکزی منتقل می شود که داده ها را از محیط جمع آوری و سازماندهی می کند و سپس می تواند به سیستم روشنایی فرستاده شود تا چراغ ها در یک محیط "روشن" ( اگر کسی در محیط راه برود) یا "خاموش" ( هنگامی که کسی در حضور ندارد) شوند. داده های دریافتی نیز می تواند به سیستم تهویه مطبوع ارسال شود تا اقدام به کاهش یا افزایش سیستم گرمایشی یا خنک سازی محیط کند. 

با وجود صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های مرتبط با آن، برنامه ها کاربردی در ساختمان هوشمند همانند سیستم روشنایی نیاز به پشتیبانی خواهد داشت. IoT می تواند برنامه های کاربردی موجود را با مزایای بیشتری فعال کند. اینترنت اشیا (IoT) در حال حاضر تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه های ساختمان های تجاری دارد. برنامه های کاربردی IoT به منظور بهینه کردن عملکرد ساختمان ها و ایجاد فرصت های جدید کسب درآمد مورد توجه قرار گرفته است. اطلاعات جمع آوری شده از "اشیاء" توسط سنسورهای نصب شده به خوبی از بینش ساکنین ساختمان جهت پیش بینی رفتار آن ها استفاده می کند. 

در حال حاضر، ما در مراحل ابتدایی فعالیت های IoT هستیم. ما تنها چند برنامه ی کاربردی از بین صدها برنامه بسیار بزرگ و کاربردی را می بینیم. به گفته شرکت گارتنر، انتظار می رود بیش از 20 میلیارد دستگاه تا سال 2020 به اینترنت متصل شوند. 
در حقیقت، IoT "انقلاب صنعتی آینده" را با برنامه های در حال ظهور پیش بینی کرده است و بسیاری از افراد و سازمان ها حامی آن خواهند بود. پیشگامان صنعت در حال حاضر این فن آوری و زیر ساخت ها را پذیرفته اند و باور دارند برنامه ها در آینده نزدیک از آن ها پشتیبانی خواهند کرد.

روشنایی هوشمند و IoT

روشنایی هوشمند با آشکار کردن قدرت IoT و برنامه های کاربردی ساختمان هوشمند نقش بسیار مهمی ایفا می کند. چراغ های روشنایی در همه ساختمان ها و هر جایی که یک منبع از انرژی وجود داشته باشد گسترده شده اند. جمع آوری اطلاعات از این روش بسیار موثر بوده و ما را از تمام اتفاقات داخل ساختمان مطلع خواهد کرد. سنسورها در داخل چراغ ها تعبیه می شوند و با این روش هر لامپ یک مرکز دریافت و ارسال اطلاعات در داخل شبکه خواهد بود. 
کنترل هوشمند چگونه سیستم های روشنایی را برنامه ریزی می کند ؟

1.    صرفه جویی موثر در انرژی – طبق گزارش IBM، عملکرد روزانه در یک ساختمان بیش از 70% کل هزینه های یک ساختمان را تشکیل می دهد. تاثیر فوری IoT در ساختمان ها تجاری، کاهش هزینه های عملیاتی، به ویژه در زمینه مصرف انرژی است.

2.    بازدهی ساختمان – با ایجاد یک نسخه دیجیتال از ساختمان عملکردهای داخلی سیستم ها (نورپردازی، تهویه مطبوع، امنیت و ...) و فعالیت های ساکنین، شما می توانید همه آن چیزی که در ساختمان اتفاق می افتد را تجسم کنید و از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بهتر استفاده کنید. جزئیات دقیق داده ها در یک سیستم روشنایی و با استفاده از سنسورهای تعبیه شده در آن برای ایجاد تصویر دقیق از یک محیط مورد تجزیه و تحلیل قرارمی گیرد. این بینش جدید سیستم های مدیریت مرکزی در ساختمان ها و ساکنین آن را برای مجریان بهبود می بخشد.

3.    سلامت و رفاه ساکنین – بر اساس تحقیقات نویگانت، " در سال های اخیر، روند تغییرات در جهت سلامت و رفاه بیشتر ساکنین ساختمان ها بوده است. در این بین، روشنایی در مرکز توجه فن آوری های ساختمان هوشمند است و می توان برای افزایش کنترل پذیری و بهره وری در سیستم روشنایی، از IoT به خوبی کمک گرفت. 

مطالب مرتبط

روشنایی در فروشگاه‌ها; دمای رنگ ایده‌آل برای نمایش محصولات چیست؟

رنگ نور بر روح و جسم ما تأثیرگذار است و این نکته توسط بسیاری از متخصصان کروموتراپی تائید شده است؛ بنابراین پیدا کردن دمای رنگ مناسب برای هر محیطی و متناسب به شرایط آن نمی‌تواند بر روی عملکرد افراد نیز تأثیرگذار باشد. این موضوع در مورد دمای رنگ روشنایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ با مجموعه‌ای از محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فناوری‌های جدید روشنایی LED نه تنها راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف انرژی می‌باشد، بلکه یک فرصت برای شهرداری‌ها جهت دستیابی به کنترل بیشتر و هوشمندسازی روشنایی در شهرها را فراهم می‌آورد.

روشنایی هوشمند

لامپ‌های هوشمند چیزی فراتر از یک لامپ LED معمولی که فقط وظیفه روشنایی یک اتاق را بر عهده دارند، هستند. لامپ‌های هوشمند می‌توانند به صورت بی‌سیم با برنامه‌های تلفن همراه ارتباط برقرار کنند و تأثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند.

Nobka Smart lighting
سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

کنترل لامپ‌ها و روشنایی ساختمان از طریق فرمان‌ها صوتی، زمانی فقط یک رؤیا بود اما امروزه سیستم‌های روشنایی هوشمند را در اختیار داریم که حس قدرت را در ما القا می‌کند.

امروزه صنعت روشنایی هوشمند هنوز به پتانسیل کامل خود برای مصرف در زندگی روزانه، دست نیافته است. با ارتقاء قابلیت همکاری، کنترل و امنیت، روشنایی هوشمند آماده است تا به یکی از بخش های مهم اینترنت اشیاء تبدیل شود.

Nobka smart home

تکنولوژی ساختارهای قدیمی را تغییر داده و خانه‌ها از این تغییر و تحولات جدا نیستند. از سال 2017 برای داشتن یک خانه‌ی هوشمند شما مجبور نیستید در یک خانه‌ی ویلایی مجزا زندگی کنید. پیشرفت اینترنت اشیا (IoT) ، شهرهای هوشمند، تکنولوژی ZWave و ZigBee و انفجار فناوری‌های تلفن همراه و راه‌اندازی آن، همگی راه را برای آپارتمان‌های هوشمند هموار کرده‌اند.