قابلیت اطمینان و در دسترس بودن برای بسیاری از سیستمهای تجاری ضروری هستند. مراکز دادهها مثالی از این هستند که چگونه ابزارهای IoT میتوانند با جمعآوری دادهها و ردیابی بهتر را ابزارها به بهبود پایداری و شناسایی سریع مسائل کمک کنند. در بسیاری از سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی ،مراکز داده به عنوان رکن اولیه محسوب میشود، قابلیت اطمینان با دسترسی به دادهها ارتباط مستقیم دارد. در دسترس بودن معمولاً به معناست به زمان پاسخگویی سیستم در مواقع خرابیهای پیشبینینشده بیان میشود. نکته مهم در این مطلب این است که در دسترس بودن تنها در مورد زمان خالص آماده بکار بودن نیست:
- این مقیاس بر اساس یک توافق تجاری در واقع زمان لازم برای اجرای یک راهکار عملیاتی است.
- هر گونه تعمیر و نگهداری برنامهریزیشده نیز حذف شده است.
اغلب قراردادها با این نوع توضیحات امضا میشوند بااینحال اکثر مشتریان مراکز داده این تعریف را نادیده میگیرند و اختلال بههنگام را بدون هیچگونه انحرافی میپذیرند.
تکنیک 9s
در دسترس بودن اغلب با استفاده از تکنیک 9s بیان میشود که یک فرمول برای توصیف آماده بکار بودن (uptime) مرکز داده است. بهبود در دسترس بودن به معنای توسعهی زیرساختهای زیرزمینی است. این اندازهگیری به معنای تعیین ارزش کسبوکار نیست مگر اینکه هزینههای خرابی برای توجیه کاهش خطر مورد استفاده قرار گیرد. بااینحال، تنها معیارهای مناسب موجود برای انجام این کار حول ارزش کسبوکار، بدون اینکه وقتگیر باشند، معیارهای صنعت و بخشهای بالادستی و پاییندستی هستند.
مقادیر متداول تکنیک 9s به شرح زیر است:
- 99 درصد در دسترس بودن: 5256 دقیقه (87.6 ساعت) / خرابی در سال
- 99.5 درصد در دسترس بودن: 2628 دقیقه (43.8 ساعت) / خرابی در سال
- 99.9 درصد در دسترس بودن: 528 دقیقه (8.8 ساعت) / خرابی در سال
- 99.99 درصد در دسترس بودن: فاصله 53 دقیقه / خرابی در سال
- 99.999 درصد در دسترس بودن: 5 دقیقه / خرابی در سال
مقادیر فوق توسط گارتنر به شرح زیر تفسیر شدهاند:
- در دسترس بودن تجارت معمولی 99.5 درصد یا کمتر است.
- در دسترس بودن بالا 99.9 درصد است.
- مقاومت در برابر شکست 99.99 درصد است.
- تحمل آماری 99.999 درصد است.
- پردازش مداوم تا حد ممکن نزدیک به 100 درصد است.
پردازش مداوم میتواند تنها راه در مراکز داده باشد که به تعمیر و نگهداری منظم و سازگار انجام شود. اگر سیستم یکبار در ماه از حالت آماده بکار خارج شود، 3.3 درصد از کسبوکارهایی که نیاز به پردازش مدارم دارند را تحت تأثیر قرار میدهد. درست مانند یک ماشین، که استفاده از آن بدون نگهداری و بهروزرسانی منظم زیرساخت غیرممکن است، تعمیر و نگهداری منظم شامل نوشتن سختافزار و نرمافزار است. قابلیت اطمینان بالا نمیتواند با استفاده از سیستمهای یکپارچه به دست آید و حداقل به دو سیستم موازی نیاز است که در آن یکی خدمات خود را ادامه دهد و دیگری در حال نگهداری داده باشد.
نمودار بالا نشاندهنده پیچیدگی مرتبط با بهبود قابلیت اطمینان با استفاده از سیستمهای تکراری و نحوه افزایش درصد دسترسی در ارزش است.
قسمت دوم