مزایای مکان‌یابی داده‌ها در اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا (قسمت دوم)

مزایای مکان‌یابی داده‌ها در اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا (قسمت دوم)

تجهيزات و دستگاه‌های پوشيدنی به طور قابل‌توجهی از اطلاعات موقعيت جغرافيايی كاربران خود استفاده می‌نمایند. ممكن است در نگاه اول امكان به‌کارگیری بعضی تجهيزات مثل دوربین‌های عكاسی يا فیلم‌برداری به صورت يك وسيله پوشيدنی چندان قابل تصور نباشد ولی بر خلاف اين تصور تكنولوژی امروز امكان ساخت و استفاده از آنها را فراهم نموده است.

اینترنت اشیا IoT

در قسمت قبل به بررسی بهینه‌سازی زنجیره تأمین به صورت علمی به عنوان یکی از مزایای مکان‌یابی داده‌ها پرداختیم، در این قسمت به دیگر مزایای آن می‌پردازیم.

افزايش توانمندی و قابليت تجهيزات پوشيدنی با به‌کارگیری اطلاعات موقعيت جغرافيايی

تجهيزات و دستگاه‌های پوشيدنی به طور قابل‌توجهی از اطلاعات موقعيت جغرافيايي كاربران خود استفاده می‌نمایند. ممكن است در نگاه اول امكان به‌کارگیری بعضی تجهيزات مثل دوربین‌های عكاسي يا فیلم‌برداری به صورت يك وسيله پوشيدنی چندان قابل تصور نباشد ولي بر خلاف اين تصور تكنولوژي امروز امكان ساخت و استفاده از آنها را فراهم نموده است.

به طور مثال می‌توان به شركت سوئدی Narrative اشاره نمود كه دوربین‌های كوچك پوشيدنی به ابعادی در حدود يك دانه ذرت توليد نموده است. اين دوربین‌ها قابل نصب روي لباس بوده و می‌توانند هميشه و همه جا به همراه كاربر باشند. در اين دوربين امكان تشخيص موقعيت جغرافيايي كاربر و سپس تگ زدن تين موقعيت به طور خودكار روی تصاوير يا فیلم‌های اخذ شده وجود دارد. نرم‌افزار اين دوربین نيز امكان ارائه اين اطلاعات را براي گوشی‌های iPhone دارد.

تجهيزات پوشيدنی می‌توانند عملكرد و کاربردهایی بسيار فراتر از وسايل معمولي مثل گوشی‌های هوشمند داشته باشند. به طور مثال می‌توان از آنها برای كاربردهای امنيتی يا سرویس‌های سلامتي استفاده نمود.

محصول ROAR ساخت شركت Athena وسیله‌ای كوچك و قابل پوشيدن است كه می‌تواند در تأمین امنيت بانوان بسيار مؤثر باشد. اين محصول در شرايطي كه خانمي احساس خطر كند به طور اتوماتيك و بدون نياز به لمس قادر به ارسال اطلاعات موقعيت از طريق SMS به شماره‌های پيش فرض می‌باشد. محصولات ديگری نيز ارائه شده‌اند كه براي بيماران خاص قابل استفاده هستند.

در اين محصولات در مواقع خطر يا اورژانسي موقعيت بيمار به‌طور خودكار به مراكز درمانی ارسال می‌شود. برای مثال می‌توان به محصول LifeLine GoSafe ساخت شركت فيليپس اشاره نمود كه براي معلولين طراحي شده است و در صورت سوانح خاص مثل افتادن روي زمين يا غيره موقعيت معلول را به مراکز امداد رساني اعلام می‌کند.

Rob Goudswaard مدير ارشد بخش مانيتورينگ منازل شركت فيليپس می گوید: "دسترسی به اطلاعات موقعيت فيزيكی افراد شرط اساسي براي ارائه سرویس‌های امداد و اورژانس، شامل هدايت و پخش واحدهاي امدادي، حضور به موقع در محل حادثه و انتقال سريع به مراكز سرویس‌دهی، می‌باشد."

تجهيزات مجهز به سرویس‌های بر اساس موقعيت مكاني اطلاعات موقعيت را بر اساس GPS , WIFI شبکه‌های سلولی و يا بلوتوث استخراج می‌نمایند كه البته ميزان دقت هر روش متفاوت است.

راهكار عمومی برای مديريت بهينه حمل و نقل

لازمه مديريت بهينه در مباحث حمل و نقل دسترسي به اطلاعات موقعيت مكاني کامیون‌ها و يا ساير وسايل نقلیه‌ای موجود در شبكه حمل و نقل می‌باشد. با اين اطلاعات می‌توان استفاده مؤثر و با حداقل هزينه و بيشترين كارایی از امكانات موجود را به عمل آورد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به پروژه Rio Tinto اشاره نمود كه قصد دارد يك شبكه حمل و نقلي بر اساس کامیون‌های خودران طراحي نمايد.

در اين پروژه 69 كاميون خودران در نظر گرفته شده است كه می‌توانند برای انتقال خروجی‌های يك معدن به مراكز مصرف مورد استفاده قرار گيرند. اپراتورهای پروژه Tinto اشراف كاملی نسبت به موقعيت قرارگیری تجهيزات، نقشه راه‌ها و موانع طبيعي، مشكلات و عوامل محدودساز زنجيره توليد و مسائل حقوقي و بیمه‌ای دارند.

پروژه Tinto بر اساس تكنولوژی IoT طراحی شده و پیش‌بینی می‌شود قادر است تا حدود 2 ميليون دلار در روز براي شرکت‌ها يا شبکه‌های حمل و نقلی درآمدزايی داشته باشد. دسترسی به اطلاعات موقعيت زیربنای پروژه Tinto خواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت با به‌کارگیری الگوریتم‌های هوشمند می‌توان بر دو معضل بزرگ خطاهای انسانی و نقض تعهدات فائق آمد.

  • خطاهای انسانی

طبق تحقيقات انجام شده عامل اصلی آسيب يا از بين رفتن بسياری از بسته‌ها و پالت‌های باری در حين حمل و نقل، خطاهای انسانی می‌باشند. در اغلب موارد تأخیرهای معمول در زمان‌بندی حمل بار كه ناشي از اشتباهات يا کم‌کاری رانندگان می‌باشد باعث توقف يا تأخیر در زنجيره عمليات و پروسه‌های بعدی يا پایین‌دستی می‌گردد.

با اتصال یک تگ RFID به هر پالت بار می‌توان به راحتی موقعيت آنرا در طول مسير حمل مانيتور نمود و به مدیران ذی‌ربط نسبت به خطرات يا مشكلات احتمالي هشدارهای لازم را داد. همچنین یک سيستم GPS متمرکز می‌تواند به مشتریان پایین دست هشدار تأخیرهای احتمالی حمل بار و يا مشكلات خطوط حمل و نقل را صادر نمايد تا آنها نيز قادر به مديريت نیازهای خود و برنامه‌ریزی متناسب با شرايط موجود را داشته باشند.

  • نقض تعهدات

همواره يكی از چالش‌های بزرگ شرکت‌های بيمه با مشتريان خود، اثبات دعاوی بیمه‌ای می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر در يك قرارداد بیمه‌ای طرفين ملزم به يك سري تعهدات متقابل می‌شوند كه نقض آن از هر طرف باعث خدشه به قرارداد فيمابين می‌شود. اثبات اينكه يك مشتری متقاضي دريافت بيمه آيا ادعای بر حق و صحيحی دارد يا خير امري مشكل است. مثلاً ادعای يك تصادف اتومبیل كه منجر به دريافت حق بيمه می‌شود می‌تواند همراه با فريب يا نيرنگ باشد. با به‌کارگیری تكنولوژی IoT و اطلاعات موقعيت می‌توان بسياری از اين چالش‌ها را رفع نمود. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بيمه می‌توانند تا حدود 25 درصد از هزینه‌های خود را كاهش دهند.

رشد به‌کارگیری اطلاعات موقعيت

کسب‌وکارهای مختلف از داده‌های موقعیت مکانی برای افزایش ROI، بهبود رضایت‌مندی مشتریان و بهینه‌سازی هزینه‌های حق‌الزحمه نفر-ساعت نیروهای انساني در حوزه‌های مختلف از خرده‌فروشی تا مديريت حمل و نقل استفاده می‌کنند. هم اكنون به‌طور فزاینده‌ای از داده‌ها و فراداده‌ها استفاده می‌شود و چالش اصلی، اطمینان از دقت و صحت اين داده‌ها می‌باشد.

مطالب مرتبط

پیش بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018

طبق پیش‌بینی‌های اوليه Gartner، می‌بایست در حدود 4/8 ميليارد شي متصل به شبكه تا ابتداي سال 2017 وجود می‌داشتند در حاليكه هم‌اكنون در سال 2018 اين آمار به مرز 20 ميليارد شي رسيده است و اين نشاندهنده نقش كليدي IoT در اهداف آتي سال 2018 می‌باشد.

اینترنت اشیا به گرسنگی در جهان پایان می‌دهد

فناوری‌های پیشرفته در اینترنت اشیا (IoT) می‌توانند به از بین بردن علل کلیدی زباله‌های مواد غذایی کمک کنند.

اتومبیل‌های خودران و تکنولوژی اینترنت اشیا

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می‌گردد. در این راستا اتومبیل‌های خودران می‌توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند.

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه اینترنت اشیا در سال 2018

همانطور که می‌دانیم، هدف از فناوری IoT اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه تجربه بهتر به مشتری و بهبود کیفیت محصول است. هر یک از سه مرحله‌ی  اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ، دارای محیط کاری متفاوت با مجموعه‌ای از محدودیت‌های مختلف است.

رمزگذاری، آینده‌ی اینترنت اشیا را تقویت می‌کند

به گزارش گارتنر، تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد واحد IoT نصب خواهد شد که نشان دهنده‌ی به وجود آمدن فرصت‌های جدید در کسب و کار است.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.