پیش‌بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018 – قسمت دوم

پیش‌ بینی آینده اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018 - قسمت دوم

در سال 2017 خبرهای مهمی درباره اینترنت اشیا وجود داشت. صدها استارتاپ که امکان انقلاب IoT را فراهم كردند، میلیاردها دلار کمک مالی دریافت نمودند. دولت‌ها و سازمان‌های جهانی سعی در انطباق خود با دستاوردهای IoT داشتند و ارائه دهندگان نرم‌افزار، زیرساخت‌های نرم‌افزاری اینترنت اشیا را تقویت كردند و راهکارها و راهبردهای جدیدی را برای ادغام IoT در صنایع و بازارها ارائه دادند.

اینترنت اشیا IoT

در قسمت قبل دو مورد از اهداف اینترنت اشیا بر اساس مشاهدات سال 2018 مورد بررسی قرار گرفت، در این قسمت به دیگر موارد آن می‌پردازیم.

به كارگيری داده‌های مختلف در قالب جداول مشابه Excell

داده‌ها یک محصول مهم از سیستم‌ها و خدمات مبتنی بر IoT هستند. بااین‌حال، تنها اطلاعاتی که به خوبی آماده‌سازی، پاکسازی، قالب‌بندی و دسته بندی شده باشند ارزشمند و موردتوجه خواهند بود. طبق یافته‌های متخصصین پردازش داده، 80 درصد از پردازش‌های انجام شده روی داده‌های ناهمگن، کاری خسته کننده و بی‌نتیجه است. در نتیجه، هر شرکتی که تکنولوژی IoT را در عملیات و فرایندهای خود به کار گیرد، الزاماً قادر به استحصال بهترین داده‌ها نخواهد بود. در این زمینه، انتظار می‌رود رویکردهای جدید و متنوعی برای هوش اطلاعاتی، کاربردهای اطلاعات و کسب درآمد شاهد باشیم.

سال گذشته، IoTA با ابتکار عمل خلاقانه‌ای موفق به ایجاد یک بازار اطلاعاتی گردید که در آن هر دستگاه یا سنسور متصل می‌تواند به طور امن اطلاعات ارزشمند و موردنیاز خود را در قبال هزینه‌ای اندک خریداری کند و از این طریق به بهبود عملکرد خود و سرعت بخشیدن به پروسه‌های مختلف عملکرد خود دست یابد. این بازار اطلاعاتی، قادر به ارائه اطلاعات آماده‌سازی شده و کارآمد با هزینه حداقل برای میلیاردها دستگاه IoT می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، این امر به شرکت‌ها و دولت‌ها امکان می‌دهد تا هر گونه اطلاعاتی را که نیاز دارند، برآورده کنند و نگرش‌های عمیق‌تری کسب کنند و از سوی دیگر با پردازش و ارائه اطلاعات درآمد کسب نمایند. "انقلاب در داده‌ها" از سال 2018 شروع شده است. در واقع شرکت هاب بزرگی همچون، Cisco ، Orange ، Daimler ، Accenture، Deutsche Telekom، EWE، Tine، PwC، Schneider Electric، DNV GL و غیره مشغول اقدامات سریع و متمرکز بر ارائه خدمات داده‌ای می‌باشند.

به گفته یکی از کارشناسان IoTA، اطلاعات به عنوان کاتالیزور برای ایجاد یک پارادایم کاملاً جدید در حیطه‌های تحقیق و توسعه، هوش مصنوعی و دسترسی همگانی به داده‌ها عمل خواهد کرد.

مقابله با مخاطرات و تهديدات امنيتی IoT

امنیت بزرگترین مسئله در کل اکوسیستم IoT است. تحقیقی از " انجمن اکوسیستم موبایل‌ها" به این نتیجه رسیده است که "60 درصد از مصرف کنندگان جهانی نگران نقاط ضعف امنیتی در دستگاه‌های متصل شده خود به شبکه هستند و 62 درصد از آنها نگرانی‌های مهم در مورد حفظ حریم خصوصی خود در IoT می‌باشند. همچنین طبق بررسی دیگری از شرکت Evans Data، 92 درصد از توسعه دهندگان IoT معتقدند مباحث امنیتی IoT همچنان یک چالش مهم در آینده خواهد بود.

مسائل امنیتی در سطوح مختلف سیستم‌های IoT وجود دارد. انتقال داده‌های سازمانی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی هر دو از نگرانی‌های عمده این حیطه هستند. دیگر مسائل مربوط به موضوع امنیت عبارتند از امنیت تراکنش‌های مالی و امنیت سخت‌افزاری. امروزه شناسایی افراد از طریق مشخصات بیومتریک در دستگاه‌های شخصی به طور فراگیری استفاده می‌شود و می‌توان با توسعه و تکمیل این تکنولوژی دستگاه‌های آینده را از مزایای احراز هویت پیشرفته بهره‌مند نمود. به عنوان مثال، دستیار مجازی Amazon Alexa باید یاد بگیرد تا صدای 10 فرد مختلف را تشخیص دهد.. در سال 2018 دستیاران مجازی دسترسی به دستگاه‌های متصل و خدمات IoT را خواهند داشت.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین کاربردهایی که با مقوله امنیت ارتباطی تنگاتنگ خواهند داشت شامل پرداخت‌های مالی غیرحضوری، تغییر در لیست سفارشات خرید از راه دور، سرویس‌های با پرداخت مالی اتوماتیک، سیستم‌های بر اساس بلاک چین خواهند بود. در سال 2018، با افزایش حجم معاملات با پرداخت اتوماتیک، شاهد رشد دیگری در این زمینه خواهیم بود. مشکل دیگری که ارائه دهندگان دستگاه‌ها و خدمات IoT با مشتریان خود خواهند داشت، نگرانی و ترس آنها در به خطر افتادن حریم خصوصی‌شان خواهد بود.

به عنوان مثال، شرکت LockState این مشکل را با به کارگیری مفهوم "رمزنگاری در سطح بانک" که برای مردم واژه‌ای آشنا و اطمینان بخش است حل می‌کند. این شرکت به مشتریان اطمینان می‌دهد قفل‌های فعال IoT امن‌تر از قفل‌های سنتی مبتنی بر کلید است. بااین‌حال، طراحان و مهندسان IoT هنوز برای حل مشکلات امنیتی مشابه در مقیاس بزرگ‌تر مثل خانه‌های هوشمند، کارخانه‌های اتوماتیک و شهرهای هوشمند مشغول به فعالیت هستند. از سوی دیگر، امنیت اطلاعات جمع آوری شده در سراسر اکوسیستم‌های IoT، شاید چالش اصلی برای IoT در سال 2018 باشد. از یک طرف، استفاده مناسب از این داده‌ها می‌تواند باعث کمک به حل مشکلات جهانی، زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی شود و از سوی دیگر، دستکاری داده‌ها می‌تواند امنیت صنایع، اقتصادها و حتی کل کشورها را به خطر بیندازد.

شرکت جنرال الکتریک، یکی از کمپانی‌های پیشرو در بازار IoT، معتقد است که اینترنت اشیا تا سال 2030، مقدار 10 تا 15 تریلیون دلار به رشد GDP جهان اضافه خواهد کرد. انتظار می رود حجم این بازار عظیم هر سال دو برابر افزایش یابد و کل صنایع را در بر گرفته و بهینه سازی عملیات تجاری را محقق نماید.

مطالب مرتبط

اینترنت اشیا و رهبری روندهای فناوری اطلاعات

رشد دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2025 ، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد بود.

بهره‌وری از انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

IoT در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و فرایندهای صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند و شامل بسیاری از نوآوری‌هایی است که باعث می‌شود ما قوی‌تر و موثرتر عمل کنیم.

رمزگذاری، آینده‌ی اینترنت اشیا را تقویت می‌کند

به گزارش گارتنر، تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد واحد IoT نصب خواهد شد که نشان دهنده‌ی به وجود آمدن فرصت‌های جدید در کسب و کار است.

مراکز داده‌ در مواجه با اینترنت اشیا چه تغییراتی می‌کنند؟

اینترنت اشیا در حال تولید مقادیر عظیمی از داده‌هاست که منجر به تغییر عملکرد در صنعت مرکز داده‌ها شده است. این بدان معناست که افراد بیشتری به دنبال خرید بسته‌های مدیریت داده برای استفاده‌ی شخصی هستند.